Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: fråga angående lipoack

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard fråga angående lipoack

    Har ett 4 cells lipoack där ena cellen är på 4,20 å de andra runt 4,09-10 ca hur kommer det sig är bara å kassera acken ??

    har alltid kört balancerad laddning.

  2. #2

    Standard

    Vad är det för ack/typ och hur gammal är den?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    abowe all 2200mah 14,8v ca snart 1 år gammal.

  4. #4
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Varför kassera bara för lite obalans ? .. är det någon som sagt åt dig att kassera den ?
    Har själv flera ackar där cellerna är lite upp o ner ibland när jag kollar men jag använder dem och de levererar det de ska.
    Kör sällan med balansering, bara trycker i ny laddning.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan ju också bero på att din laddare inte är så välkalibrerad avseende balanseringsladdningen. Du kan ju testa att ladda med en annan laddare och då gärna någon som anses bra.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    abowe all 2200mah 14,8v ca snart 1 år gammal.

    Så acken är obalanserad både när den är full och urladdad efter flygning ?

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    kommer å flyga vidare på acken, såg nu då den var laddad att den var hyfsat balancerad men en annan fråga, på acken står det 35 - 60 c vad betyder det? nå speciellt man skall tänka på vid inköp av fler ackar?

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    kommer å flyga vidare på acken, såg nu då den var laddad att den var hyfsat balancerad men en annan fråga, på acken står det 35 - 60 c vad betyder det? nå speciellt man skall tänka på vid inköp av fler ackar?
    Citerat från MFT:s sida, "Elflyg för dummies": (klicka på den röda länken, går ej att direktlänka...)

    " "C"-Tal - Anger hur mycket ström (A) en cell klarar i förhållande till sin kapacitet. Ex: en 2 Ah cell (2000 mAh) som tål 20C kan leverera 2x20 = 40A. C-talet är en viktig siffra då detta anger hur hög effekt ett batteri kan hantera. Ju högre C-Tal desto mindre sjunker spänningen i paketet under belastning. Detta i sin tur ger större effekt på drivlinan. Genom byta till "moderna" celler jämfört med äldre typer kan man i visa fall uppleva 30 - 50% effektökning!"

    Din ack som är märkt 35-60C kan leverera 35C (35x2,2=77A) kontinuerligt och 60C (60x2,2=132A) i "burst", dvs korta stunder, några sekunder. Och jo, generellt är det bättre med höga C-tal när du ska köpa nya ackar.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    kommer å flyga vidare på acken, såg nu då den var laddad att den var hyfsat balancerad men en annan fråga, på acken står det 35 - 60 c vad betyder det? nå speciellt man skall tänka på vid inköp av fler ackar?
    Använder man lipo-batterier så måste man informera sig om hur man ska handha dom och vad märkningen står för. Lipos kan vara rent jävligt farliga om man inte har en susning om vad man sysslar med. I allra värsta scenariot så kan du bränna ner hela huset/lägenheten.

    Lasse

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ska väl tillägga att en lipo acc brinner inte lite när den väl smäller , kan bli fruktansvärda lågor och det hjälper inte att hälla vatten på , det blir bara värre.
    Sen är det en detalj till som iallafall jag nästan till 100% lyckats få till att det va dålig acc, min 450 heli bara dog
    helt utan förvarning under flygning när jag flög med en acc som jag visste va dålig, när jag mätte upp accen så fanns det gott om kraft kvar i 2 celler men en låg 0,5 under.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vilka har själv varit med om en explosion, brand m.m med en lipo ? Vad har ni gjort för fel? Menar då såklart ett modernt batteri inte för 5+ år sedan.

    Provade att skjuta med luftgevär på en acce för sedan klyva den på mitten med ett spett. Hände absolut ingenting.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag tror att ett fulladdat lipo är aggressivare än ett tomt... Ta en skruvmejsel och stick hål på det nästa gång. Här är några stycken som har råkat ut för brinnande lipos... några år gammalt iofs...

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...56&postcount=4

    Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, men har DU varit med om en explosion ?

    Accen jag klöv var inte oladdad. Var lite osäker på om den var ok, så jag gjorde mitt lilla test. Har dock en till eventuell kandidat, ett 5000mah 4s batteri använt 2ggr som är lite knöligt pg.a krasch. Har provat att ladda det utan problem, även testat att vrida på det utan att det händer nått. Det har inte svällt upp. Kanske blir en skruvmejselfilm.

    Självklart har jag skydd på mig när jag utövar sådana stunt, jag är inte korkad.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vilka har själv varit med om en explosion, brand m.m med en lipo ? Vad har ni gjort för fel? Menar då såklart ett modernt batteri inte för 5+ år sedan.
    Hände mig för 1.5 år sen.
    Hade en 3S 2200mah-ack på laddning. Den låg på fönsterblecket i köket, där det finns ett bra uttag.
    Acken har använts/laddats flera ggr, var hyfsat ny, inte särskilt urdragen, satt på balansladdning med 1C.
    Satt vid datorn uppe på kontoret när jag hör en dov smäll, springer ner och får se 1 meter höga lågor slicka fönstret.
    Lågorna var dock inte så kraftiga att jag tyckte brandsläckaren i hallen behövdes,
    så jag blötte 2 kökshanddukar som jag kvävde elden med.

    Värmen som utvecklades lär nog ha varit hyfsat hög, då den spräckte rutan i treglasfönstret.
    Tak och väggar i matsalsdelen av köket blev ganska sotiga, så det blev ommålning och sanering av alla köksskåp.

    Förutom det korkade i att inte ladda i en laddpåse/låda gjorde jag inget fel...det måste varit fel i antingen laddaren eller acken. Har sen dess alla ackar i en stor plåtlåda i garaget samt laddpåsar att ladda/frakta dom i.

    Laddaren köptes på Söders RC för ca 5 år sen, acken minns jag inte, tror det var en Hobbyking-variant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0512.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	136,9 KB 
Id:	25708
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Ja, men har DU varit med om en explosion ?

    Accen jag klöv var inte oladdad. Var lite osäker på om den var ok, så jag gjorde mitt lilla test. Har dock en till eventuell kandidat, ett 5000mah 4s batteri använt 2ggr som är lite knöligt pg.a krasch. Har provat att ladda det utan problem, även testat att vrida på det utan att det händer nått. Det har inte svällt upp. Kanske blir en skruvmejselfilm.

    Självklart har jag skydd på mig när jag utövar sådana stunt, jag är inte korkad.
    Nä, tack o lov inte utan en viss planering och medverkan. Hoppas jag slipper. Jag har två batterier (1.8k) som ser ut ungefär som ditt 5k som jag använt länge nu utan problem. Så kanske synd att punktera det.... Men förvara det säkert om det skulle få för sig att smälla..... you never know..

    Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det är ju det. Accen kostar väl runt 400, nya multicoptern ~6000kr.

    Ändå funderar man på att använda den... Får ha den till något annat projekt. Har länge varit sugen på att konvertera en av de gamla undanstoppade rc-båtarna till borstlöst.

Liknande ämnen

  1. Fråga angående Tull och Hobbyking
    Av Timtimtim i forum Hobbyshoppar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 08:56
  2. Fråga angående APCs elpropellrar
    Av hjalleo i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 19:05
  3. fråga angående upp laddning av batteriaccar
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:35
  4. Fråga angående EDF
    Av sm3xrq i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •