Efter att jag besökt jetmeetinget i Karlskoga juli 2011 har jag fått fotogentankar i min EDF-hjärna.
Jag behöver råd om vad min första turbin resp kärra bör vara. Helst skulle jag vilja flyga Draken men inser att det är en idiotisk första turbinkärra.
Vad är förutsättningarna? I Halmstad har vi en halvtaskig asfaltsbana (faktiskt två) som är ca 10 m bred och 80 m lång. Har det inte regnat för mycket har vi ett utmärkt grässtråk i jämte. Med mina EDF-kärror har jag oftast startat på asfalten och även försökt landa där vilket inte är så lätt med gräskanter som äter landställsinfästningar mm. Jag behöver alltså en turbinkärra som kan landa på gräs. Detta utesluter Collobri JetCat 20 med flera storlekar på kärror som har små hjul och klena ställ. Dessa turbiner är ju dessutom dyrare än något större rovor. Jag har tittat på Super Reaper och Boomerang Sprint/Elan på nätet. En silver Boomerang skulle kunna märkas i svensk tappning till en lookalike Vampire och Reapern skulle med rätt målning kunna likna en AJ37 (vilken jag åkt ett pass i baksits med). Jag vill ha en motor som är så lätthanterlig som möjligt med kerostart. Jag strävar inte efter att flyga så fort som möjligt. Helst vill jag ha ett röksystem och har sett att det finns en delad tank till Boomerangen. Jag vill kunna flyga på meetings som använder stora banor och då behövs det hjulbromsar också.
Frågorna är många: Vilken turbin? Vilken kärra? Vilka servon? Röksystem? Vilka andra grejor förutom brandsläckaren? Var skall man handla? Paketpris var?
Tacksam för råd. Uno Andersson