Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

mne: Hjlp med motorval till Quad i "1-kilosklassen" (kan man sga s?)

  1. #1
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhttans MFK

    Lightbulb Hjlp med motorval till Quad i "1-kilosklassen" (kan man sga s?)

    Hej go vnner hr p forumet!

    Jag str i begrepp att plocka ihop en quadcopter i "1-kilosklassen", ramen r ett hopplock av diverse delar dr grunden r en Quad frn Quadframe.com i Polen.

    Finns det ngon tumregel p hur mnga watt (W) respektive motor br vara p i frhlland till totala antalet kilo frdigmodell (inkl. elektronik, batterier, FPV-utrustning - ja, hela tjottabalngen s att sga) fr att f ngot som r ngorlunda flygbart?

    Har sneglat p RCFlights EMax GT 2210/13 1270kv alternativt EMax 2215/12 905kv, kan ngon av dessa vara ngot fr min quad? (se bifogad bild)

    Inbillar mig dessutom att respektive ESC inte behver vara s kraftfullt som rekommendationerna fr respektive motor anger d det r fyra motorer som delar p arbetesuppgiften (frutsatt att slutvikten landar p ungefr kilot), har jag rtt i detta tro?

    Tar tacksamt emot vgledning i valet av motorer....

    mvh Grefen af det naturskna Sjuntorp!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Liten_o_Stor.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	119,3 KB 
Id:	25503  
    "Jag kan inte flyga, jag r rdd"

  2. #2

    Standard

    Detta r var du br kolla:
    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

    Storlek p ESC beror en hel del p antal celler du vljer fr batterierna. Fler celler = lgre strmmar fr samma effekt.
    (Samtidigt mste du ha lgre kv fr att inte g ver motorns max effekt)

    Jag brukar rekommedera till denna storlek:
    Esc 18A
    Motor RCTimer A2830-14 (750kv, 50g, 185W) med 4S batterier
    Propeller 10x45

    Men dina freslagna motorer med 3S batterier br ocks fungera.

    Tumregeln r att den totala lyftkraften ska vara dubbel s stor som den maximala totalvikten. Men som sagt, kalkylatorn ovan r GULD vrd om du lr dig anvnda den.

  3. #3
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhttans MFK

    Standard

    Men gudars Malx vilket bra tips - har inte varit medveten om denna kalkylator frrn nu. Har redan matat in diverse data fr motorer, proppar, accar mm.

    Knner att den kalkylatorn kommer hjlpa mig gott.....

    mvh Grefen
    Senast redigerat av Sjuntorparn den 2012-01-03 klockan 09:49.
    "Jag kan inte flyga, jag r rdd"

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

    Standard

    Knner shr i efterhand sjlv att jag skulle valt en annan motor n ovan nmnda RcTimer motor. La upp en liten film i min byggtrd dr jag visar hur den r... Propparna r balanserade.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Jag har krt ett par coptrar med ovan nmnda RcTimer dom r ok men lagren ger sig rtt fort och dom brjar glappa med en massa oljud och vibrationer som resultat. Min rekommendation r dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_20_22L.html

    Har dom i min nuvarande quad och dom r mycket trevliga.

    Hr r en filmsnutt med min och polarens quadar med ovan nmnda motorer:
    - Har det bara tillrckligt med kraft & rtt CG s flyger det nog!

Liknande mnen

  1. Total nybrjare "hjlp"
    Av MickeN i forum Nybrjare
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2013-03-02, 11:14
  2. Svar: 6
    Senaste inlgg: 2011-07-22, 11:28
  3. Svar: 4
    Senaste inlgg: 2010-09-26, 10:31
  4. "Nya inlgg" "verst p sidan" "Forum start"
    Av Snickarjveln i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-23, 11:37
  5. Behver hjlp att hitta en "Turnbuckle" i Sverige
    Av McLund i forum Allmnt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2008-04-08, 20:14

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •