Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Quad bygge

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard Quad bygge

    Började planera ett Quad bygge redan i våras och "klickade" hem lite prylar. Köpte ett arduino kort och motorer samt fartreglage ifrån HK. Projektet blev sen lagt på is till för 2 veckor sedan när jag fick för mig att köpa ett
    KK kort från HK. Byggde en ram av basplattor från Rcflight och 10x10 aluprofiler.
    Väntar på ett paket med lite kablage som ska dimpa ner idag så jag kan slutföra den.
    Någon som har några bra tips på en "huv", har sett cd box typen men är nog ute efter något annat.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	25515 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0004.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	89,5 KB 
Id:	25516

  2. #2

    Standard

    En del använder "domen" från bevakningskameror (attrapper) och det är väl det jag tycker är snyggast.
    Andra använder olika typer av plastburkar. kolla runt på tex IKEA.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Aha bra tips, sitter och kollar upp det nu. Lite svårt att veta storlek, nämns inga mått. Men 99kr på 24.se är väl inte så farligt..

  4. #4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Nej bra pris men dom har slutat med webhandel och närmsta butik är en bra bit härifrån...

  7. #7

    Standard

    Hej.
    bara ett litet inflik.om du inte har flashat om kortet från HK får du bekymmer,
    då det nu sitter monterat för X config o HK:s kort är flashade för + flygning.

    Mvh Patrik.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Japp det är fixat... Ända kruxet nu är att motoraxlarna är lite skeva så det blir lite vibrationer. Är absolut inte så mycket men det finns.
    Har "provkört" den nu utan proppar och allt verkar funka, om vädret tillåter så blir det provflygning i morgon.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Grejade med min quad igår efter att jag dragit den i backen. Körde den utan proppar och kollade vibrationer i motorerna. Kände även på Kk-kortet som vibrerade något vansinnigt det med, inte konstigt att jag inte lyckas ställa in den så bra som jag vill! Lösningen tror jag är att vibrationsdämpa batteriet separat och fästa kk- kortet på samma platta. Tyngden i batteriet borde göra att vibrationerna minskar. Testar i natt!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-01-04 klockan 21:47.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kollade vibrationer med min galaxy s och en vibrationsapp. Med endast en tygbit under batteriet så reduceras vibrationerna med mer än hälften om jag jämför en mätning mellan quadramen och batteriet. Då har jag iofs ett 4s 5000mah batteri så massan i det är ju rätt stor i förhållande till hela maskinen.

    Bygger man en ny quad tror jag att man tjänar på att ha ram+motorer helt separerad ifrån resten av prylarna!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Blir galen på detta... Hur jag en reverserar så går det inte att få till enligt anvisningarna. Har testat att flaska om kortet ifall det blev nå fel. Det står all done men när jag kollar igenom texten så står det " cannot set sck period". Vad betyder detta?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Läs i "problem att flasha kk kort" tråden. Du har säkert gett dig på kk 4,7. Ordningen på motorerna är inte samma som på andra mjukvaror. Felmeddelandet är inget att bry sig om.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-01-05 klockan 15:21.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Aahhh det var i sista stunden. Var precis på väg att lägga in mig på Säter. Nu funkar det... Tackar

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Satt hela kvällen och försökte skruva på pottarna för att få till en något sånär stabil början. När jag ökar trotteln så hänger inte motor 4a med. Har kalibrerat fartreglagen. Vrider jag galet mycket på pottarna så får jag motorn att hänga med med rör jag maskinen det minsta så ballad den ur totalt. Är någon av don tidigare versionerna enklare då dom verkar ha gjort om en hel del i ver 4,7

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har du flugit med den eller kör du utan proppar? Ställ in 50-0-50 på pottarna och prova att flyga om du är säker på att reglagen är kalibrerade då. Tycker jag läst om ditt "problem" på RcGroups, där visade det sig att det inte var något problem.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du måste såklart vara säker på att allt annat är rätt också, kom på att jag nog inte ska lova nått. Hehe!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Haha.. Fartreglagen är kalibrerade enligt alla guider, kalibrerade dom samtidigt ej enskilt. Dom tester jag gjort har varit med proppar. Funderar om den motorn är kass på något vis. När man kör motorerna utan proppar så har den inte ett "rent" ljud som don andra den liksom låter tyngre i gången. Hoppas ni fattar vad jag menar inte lätt att beskriva.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du köpte väl en extra motor att byta med? Det har man ju lärt sig den tråkiga vägen....

    Kan du inte prova motorn på en annan kanal då och se vad som händer?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Prova motorn på ett annat fartreglage. Kan det vara så att du bara kör med 2 kablar, nått glapp på den sista alltså?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Nu funkar den som jag vill. Rudder gyrot var reverserat.

Liknande ämnen

  1. Gaui 500XT Quad bygge hjälp
    Av remsan i forum Quad
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 22:47
  2. Quad och quad - fpv och snöbus
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 09:31
  3. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:28
  4. Quad bygge/inköp (Nybörjare)!
    Av slaffe i forum Quad
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 23:23
  5. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •