Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: laddström tilll sändaracken

  1. #1

    Standard laddström tilll sändaracken

    Hej!

    Jag avser att ladda sändaracken med min iCharger men undrar hur mycket man kan kräma på. Batteriet är det som följde med radion, en vanlig NiMh-ack på 1700 mAh. Radion är en Graupner MX 12. Jag har testat att ladda den med 0,5 A men undrar om det är för mycket då acken blev en aning varm.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Jag vet inte vad det är för ack, men i min futaba sitter också ett 1700mAh NiMh och är det bråttom laddar jag med 1A men ställer deltapeak på 9mV/cell; har inte dödat orginalacket sen jag köpte radion 2010.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Rent generellt har det varit så att man kunnat ladda NiCd med 0,1C och NiMh med 0,05C under lång tid (minst 36 timmar) för balansering eller utjämningsladdning utan att använda peakavkänning för avstängning av laddströmmen.

    Med en smart laddare som iCharger som har peakavkänning bör det inte vara några problem om man vill ladda med högre ström.

    Ett problem med vissa sändare är att det sitter en säkring i serie med ladduttaget för att skydda mot för hög laddström.

    Att ett Nixx batteri blir varmt är inte något ovanligt vid laddning men det ska inte bli så att det bränns. Bäst är att ladda utanför sändaren om man ska snabbladda.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagt 0,1C är standard att ladda med ! Det betyder 170mAh i ert fall! Vanligtvis är det klokast att ladda med en vanlig liten svart väggladdare som medföljer alla radioapparater. Laddar man NiMH celler med moderna peakladdare så kan man ge sig sjutton på att de falskpeakar! NiMH celler lämpar sig helt enkelt inte för snabbladdning, livslängden förkortas avsevärt om man laddar med 1A och liknande. Så tro inte när era laddare säger att accarna är fulladdade ,för det är de inte!
    Senast redigerat av jaka den 2012-01-05 klockan 15:02.

  5. #5

    Standard

    Tyvärr föjlde det inte med någon laddare till min radio men med iCharger är det ju inga problem att ställa ner laddningen till 0.1C. Jag gissar att den klarar att ladda NiMh om man ställer in den för det. Jag hittade en manual på nätet och enligt den laddar originalladdaren, i de fall en sådan följer med, 50 mAh. Då är ju 170 mAh lite mer i alla fall. Om den sedan blir helt fulladdad eller inte spelar inte så stor roll då jag inte flyger så intensivt att jag inte hinner ladda.

    Risken då det tar lång tid är väl att det är svårt att passa laddaren. Nu vet jag inte om det spelar någon roll om den står och piper för "laddning klar" en stund? Lipoackar ska man ju aldrig lämna oövervakade men dom laddas ju så snabbt att det inte är några problem att ha koll.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Nimh acken till sändaren laddar jag med antingen en Peakladdare på 100-200mah eller med en vanlig laddare på 60mah över natten om peakladdaren är upptagen med annat. Precis som jaka sa blir ackarna inte fulladdade om man har för hög laddström.

  7. #7
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Dessa kostar knappt nåt och gör det de ska. Jr laddaren kräver en flat/rund adapter då den har flata poler, är 110/240v iaf.
    Är enligt mig otroligt mycket smidigare att ha en dedikerad laddare till radion utan inställningar eller surrande fläkt.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...HBC_2C_4_.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Version_.html

    Är backorder just nu men ha en bevakning på dem.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du laddar acken när den sitter i sändaren så kolla noga så du har rätt polaritet på "pluggen" från laddaren. Futaba, Hitec och många andra har en polarisering, JR och säkert också några andra har motsatt polarisering i laddkontakten.
    Sen håller jag med Christian - kör man med NiMh-ackar så är det enklast att köra enkla "ladda-över-natten"-laddare. Sen kan man nån gång under säsongen cykla acken med den fina computer-laddaren för att se hur mycket kapacitet man har kvar i acken. Och kör man några laddning/urladdnings-cykler så kanske acken t o m blir lite piggare och "rymmer" mera efter den behandlingen.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Precis som jaka sa blir ackarna inte fulladdade om man har för hög laddström.
    Det är inte laddströmmen utan peakdetekteringen som gör att batterierna inte blir fulladdade.
    Då det inte är balanseringsuttag på dessa packar så laddas det till första cellen peakar oberoende av totala spänningen.

    Det långsamladdning gör är att trycka i konstant ström som bränns bort som förlust (värme) när respektive cell är full.
    Efter att ha tryckt i dubbla mängden energi mot vad cellerna egentligen ska kunna lagra kan man anta att de är utjämnade.

    Detta går förstås att göra även med en multiladdare som man lurar genom att :
    - inte använda peak
    - inte köra mer än ungefär 0,1C på NiCd och inte mer än 0,05C på NiHm
    - slå från eventuell timer

    Som nämnts så skiljer polariteten mellan Futaba-Hitec och JR-Spektrum.
    En fördel med en modernare multiladdare är då förstås att man får ett larm om felpolaritet om man missat att ta rätt laddare i högen av "mascotar".

    Men jag måste hålla med om att en originalklump är perfekt om man inte vill eller kan programmera sin laddare eller om man vill ladda flera saker samtidigt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Tack för alla tips och råd!
    Jag hade hade en JR sändare för många år sedan och fick lära mig att dom har omvänd polaritet jämört med de flesta andra applikationer. För visst brukar väl normalt pluspolen ligga på pinnen i mitten? Klart irriterande att man inte kan följa någon sorts standard.

    Enligt råden ovan tycks det bästa vara att leta fram ngn gammal laddare och använda den. Jag har en uråldrig liten laddare som laddar en sändare, två mottagarackar sam en glödack samtidigt och dessutom går den att driva både med nätspänning och bilbatteri. En riktig raritet som dessutom är polvänd av mig för att passa JR

    /Mats

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba har plus på mittenpinnen för laddkontakten till sändaren. De flesta andra har minus i mittpinnen men man bör alltid kolla för just det radiofabrikatet man använder. På t ex Futaba (USA) hemsida hittar man info om polariteten på sändarens laddkontakt under deras FAQ
    http://www.futaba-rc.com/faq/product-faq.html#q898


    /Bo

  12. #12

    Standard

    Visst har väl även Hitec plus i mitten. Sedan har jag för mig att laddare till telefoner och eliminatorer till radioapparater osv vanligtvis har plus i mitten. Men där kan jag ha fel, däremot vet jag med säkerhet att gamla engelska bilar har positiv jord

    /Mats

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hej!

    Jag avser att ladda sändaracken med min iCharger men undrar hur mycket man kan kräma på. Batteriet är det som följde med radion, en vanlig NiMh-ack på 1700 mAh. Radion är en Graupner MX 12. Jag har testat att ladda den med 0,5 A men undrar om det är för mycket då acken blev en aning varm.

    /Mats
    Eftersom ingen tycks ha svarat på din ursprungliga fråga gör jag det:
    Det är inget problem att ladda en 1700 mAh NimH-batteri med 0,5 A, under förutsättning att det är fråga om vanliga cylindriska celler. Att temperaturen stiger i slutet av laddförloppet är helt normalt Batteriet ska inte bli mer än drygt handvarmt. Blir det varmare än så har laddningen drivits för långt och du bör då minska -deltaV inställningen på din laddare någon millivolt så att laddningen bryts något tidigare.

    Följande data är saxade från GPs produktdatablad för deras 1800 mAh NimH-ackar i AA-storlek som torde vara i det närmaste likvärdiga med dina ackar och ganska typiska data för NimH i allmännhet:

    Snabbladdning:
    charge current: 900mA to 1800mA (0.5 to 1C)
    charge termination control recommended control parameters:
    -ΔV : 0 - 5mV
    DT/dt : 0.8°C/min (0.5 to 0.9C)
    : 0.8 - 1°C/min (1C)
    Temperature cut-off: 45 - 50°C
    Timer : 105% nominal input

    Observera att -deltaV ges som ett intervall. Det beror på att batterier i detta avseende är individer och att man därför bör pröva sig fram till lämpligt värde. Allra bäst är att använda -deltaV i kombination med en temperatursensor. Det följer väl med en temperatursensor med iCharger-laddare? Till min iCharger 208B följde en sensor med i kartongen.

    Långsamladdning är aldrig fel och där rekommenderar i princip alla fabrikanter konstantströmsladdning med C/10 under 15-16 timmar.

    NimH-batterier som inte är av den allra senaste lågurladdande typen tappar ca 10% av sin laddning under en vecka. Flyger man regelbiundet är det så lite att det inte har någon praktisk betydelse, men går det lång tid mellan flygtillfällena så är ett tips att ansluta långsamladdaren till en timer så att batteriet laddas 20-30 minuter per dygn. Då håller det sig på topp i princip hur länge som helst.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 02:42
  2. Lipo-laddare och laddström
    Av all_b_in i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 23:38
  3. Det här med laddström och undehåll av ackar!
    Av Magoozi i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •