Reklam

 
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 124

Ämne: Bygga hexacopter tillsammans!

  1. #61

    Standard

    Jag ser framför mig någon typ av rundformat landningsställ till helikopter - ganska högt för att skapa en stor båge typ C

    Om det kräver att mekaniken hänger i mitten (kardanen) och själva bågen av C går runt kroppen/mittplattor eller igenom vet jag ej...jag tror det kan fungera om den går runt.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #62

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ahh, smart med landningsställ! Det fungerar nog lika bra igenom/utanför. Jag blev bara så imponerad av styrkan i stjärnhexaramen. Sen får man bra plats för stötdämpande upphängning samt placering av styrsystemet.


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  3. #63

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Jag är helt med på att det krävs en mekanisk lösning på detta problem med kamerastabilisering, servona som vi använder är ju som många insett för jittriga/lågupplösta för att ha direkt mekanisk länkning till kameran i alla fall tycker jag.

    Jag vill framför allt kunna ha styrkortet vad det än må vara i tyngdpunktscentrum (behöver ju inte vara i mitten om man gör en assymetrisk farkost - just nu har jag modifierat min planka så det är 2 coax-par längst fram, alltså fyra motorer, och två ensamma därbak tex) så därför vill jag ha en offset i mitten, för både styrkortet och kamera/batteri vill jag ha i mitten... därav min "C-idé"... men det är klart du ska utnyttja att du har en ihålig mitten om du nu har det!

    Landningsställ... ja... Jag tänker fackverk efter att ha sett den där Ecilop-videon, men det kanske blir för mycket Meccano... har en stor låda Meccano i garaget förrästen! Men det blir ju sjukt för tungt såklart. Nae... Finurligt ihopsatta träbitar? Problemet är ju att man inte vill att stången ska stoppa luftflöde och samtidigt vara lätt och stark... precis som man vill med flygramen! Så... aluminiumprofil där med? Du hade väl över lite från rambygget ändå?

  4. #64
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Håll oss uppdaterade med era lösningar kring kamerastabilisering, jag håller på själv med mitt bygge av en octocopter. Har skissat på flera varianter till kameran - problemet är inte att hitta en bra lösning - problemet är att hitta en enkelt fungerande lösning som man själv tillverka eller kan enkelt köpa delar till.


    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #65

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har bestämt mig för att bestycka maskinen med ett stort mekaniskt gyro. Har som sagt en kompis som får laserskära ut det åt mig. Tänker skruva fast gyro-hjulet direkt i en borstlös motor, kan sedan balansera motorklocka+ gyro i samma del på dubro balanseraren jag köpte. Ska försöka göra gyrot så stort som det får plats, man borde då kunna både ha lägre varv på gyrot, samt att effekten borde bli mycket större. Skär ut hjulet i 3mm höghållfast stål. Det lite tråkiga är att jag just nu inte har någon lämplig motor. Rc-timer 2830 750kv motorerna känns alldeles för dåliga för uppgiften, kanske blir likadan motor som på resten av farkosten. 3536 910, känns dock som att 100gram motor är lite i överkant...

    Självklart blir det aluminiumram på min kamerabom. Har några meter 15*15mm rör som nog blir stabilt och bra. Tänkte sammanfoga dem med limmade kolfibertrianglar samt poppnit.


    edit: Skär såklart ut några gyro-hjul åt er också om ni vill ha! Symbolisk summa gäller...

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Var ute för nån timme sedan och testade en liten idé jag nämde förut. Satte på en "pilspets" under quadcoptern tillverkad av popnitad 10x10 L-profil ifrån bauhaus. Triangeln ska vara liksidig för att bäst kunna avgöra läget. Röda lysdioder på utsidan, gröna på insidan. De gröna lysdioderna blir då alltså alltid den bortre sidan. Blev skitbra! Extremt lätt att avgöra vilket håll samt hur den lutar, vilket i princip var omöjligt utan. Tänkte att lysdioderna ska slås av samtidigt som jag knäpper kort, mixar ju enkelt ihop det i radion.

    Den här idén passar rätt på hexacoptern utan extra rör!



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #67

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Slänger upp en liten film på den nya lysdiodstriangeln. Har flugit 6 ackar med det här nu, och kan säga att det fungerar helt klockrent! Helt plötsligt kan man ju flyga! Ska montera dubbla lysdiodrader på hexacoptern för att se triangeln bättre på dagtid.

    Spana in fågelrackaren runt 54 sekunder! Den mår nog inget vidare...

    http://www.youtube.com/watch?v=fJLtxuAN254

  8. #68

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Snygg lysdiodsidé.

    Verkar lite överdrivet med den extra vikten av en motor/skiva, men hjälper det så är det säkert bra. Ska bli intressant att se hur du får till det.

    Flög fågeln in i propparna och störtade? Såg brutalt ut.

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Såg faktiskt inte fågeln förrens jag skulle lägga upp filmen på youtube.

    Ja, kanske är överdrivet med gyrot. Det går ju att plocka bort om det blir för mycket, haha. Väntar fortfarande på delar för att komma igång med bygget, sen går det nog fort att få ihop det!

  10. #70

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fick hem motorer, fartreglage med mera igår. Härligt!

    RcTimer 3536-9 motorerna känns riktigt bra, 5mm axel är ju super! Plockade isär alla motorer, balanserade dem, kapade axeln för att få dit det skruvade proppfästet.

    Läste i nån annan tråd om att proppfästena hade för grunt hål , precis likadant på mina. Saknades ca 0,5mm. Istället för att krångla till det och försöka bearbeta proppfästet, slipade jag av 0,5mm på motorn istället, enkelt!
    Balanseringen blev otroligt bra! 4 av 7 av motorerna behövde balanseras en smula. De 2 "värsta" behövde en cyanolimmad 3mm bricka för att uppnå balans. Resultatet över förväntan! 3 av motorerna blev helt perfekta nästan utan kännbara vibrationer, de andra 4 med väldigt lite vibration. Man ska vara ordentlig!

    Nästa uppgift blir att flasha om fartreglagen, kör med samma sorts RcTimer 30Amp fartreglage fortfarande. Fungerar förresten kanon mot Naza systemet, som vanligt inget krångel med kalibrering av fartreglagen!


  11. #71

    Standard

    Bra jobbat! De där motorerna går otroligt lugnt, tyst och "snålt" med 12x3.8 proppar.

  12. #72

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tack!

    Lödning av elektroniken är på gång, men har ångest över placering av fartreglagen. Tänker på det du sa Honk att magnetometern var känslig för höga strömmar i kablar. Hur ska jag göra för att minimera risken för störningar ? Ska jag fästa fartreglagen på kamerabommen och dra ner trådar till motorerna. Eller ska jag fästa fartreglagen på "motorramen" och dra separata strömkablar ifrån batterierna. Eller ska jag dra ner grova Batterikablar till en fördelningscentral på motorramen ?

    Hjääääälp mig!!!
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-02-03 klockan 12:39.

  13. #73

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Fick hem motorer, fartreglage med mera igår. Härligt!

    RcTimer 3536-9 motorerna känns riktigt bra, 5mm axel är ju super! Plockade isär alla motorer, balanserade dem, kapade axeln för att få dit det skruvade proppfästet.

    Läste i nån annan tråd om att proppfästena hade för grunt hål , precis likadant på mina. Saknades ca 0,5mm. Istället för att krångla till det och försöka bearbeta proppfästet, slipade jag av 0,5mm på motorn istället, enkelt!
    Balanseringen blev otroligt bra! 4 av 7 av motorerna behövde balanseras en smula. De 2 "värsta" behövde en cyanolimmad 3mm bricka för att uppnå balans. Resultatet över förväntan! 3 av motorerna blev helt perfekta nästan utan kännbara vibrationer, de andra 4 med väldigt lite vibration. Man ska vara ordentlig!

    Nästa uppgift blir att flasha om fartreglagen, kör med samma sorts RcTimer 30Amp fartreglage fortfarande. Fungerar förresten kanon mot Naza systemet, som vanligt inget krångel med kalibrering av fartreglagen!

    Hur gör du när du balanserar motorerna? Såg ett youtubeklipp där man sätter en bit tejp på klockan och lyssnar om det blir bättre eller sämre. Har provat men har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt
    /Leif

  14. #74

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kör med en dubro tru prop balancerare som jag sprättat isär och slipat ur för att få plats med en motor. Det blir ju inte HELT perfekt, men det blir jäkligt bra! Det bästa vore väl att ha konor man trär på motoraxeln så att man kunde köra med en magnetbalanserare.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  15. #75

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Såg en kul lösning på kamerastabilisering:


    En annan jag fastnat lite för nu är att använda stegmotorer, möjligtvis utväxlade också, för att förlita sig helt på motorns snabbhet/jämnhet istället för den där pendelidén. Jag är kluven men kräver en lösning...

  16. #76

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hur blir det med svaret på min fråga angående kabeldragningen i maskinen?

    Jo, jag har sett den där kamerastabiliseringen. Undrar hur mycket kraft gyrot ger? skivorna är.ju inte direkt tunga. Borde iallafall vara bra balanserat!

    Bygg med stegmotor! Det blir intressant. Jag ställer som vanligt upp med laserskärning av delar om det behövs. Kompisen skar 6mm kevlarkomposit häromdan, kanske vore nått att bygga av??

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  17. #77

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Vad är svaret på livet, universum och allting?

    Sorry, läste frågan lite sent,
    Lödning av elektroniken är på gång, men har ångest över placering av fartreglagen. Tänker på det du sa Honk att magnetometern var känslig för höga strömmar i kablar. Hur ska jag göra för att minimera risken för störningar ? Ska jag fästa fartreglagen på kamerabommen och dra ner trådar till motorerna. Eller ska jag fästa fartreglagen på "motorramen" och dra separata strömkablar ifrån batterierna. Eller ska jag dra ner grova Batterikablar till en fördelningscentral på motorramen ?
    Tja, jag skulle inte vilja ha ESC'arna också på kamerabommen, så lite som möjligt där egentligen (jobbigt att ha 3xX motorers motorsladdar kommandes från kamerabommen. Och det är egentligen inte de 3 sladdarna från fartreglaget som är värst (dom switchade till motorerna) utan det är likspänningen/strömmen som går från batteriet in till fartreglagen som är värst, där det pumpas mängder med DC och är ju inte konstant ström dessutom, den kan ju rampa upp och ner allteftersom det ska regleras, därför är det också skitsvårt att konstant kalibrera för det hos magnetometern.

    Magnetometern känner ju av magnetism såklart, och det bildas helt enkelt elektromagnetism i dina feta röda och svarta sladdar. Därför är det bra om magnetometern bara helt enkelt är så absolut fysiskt långt ifrån de feta strömsladdarna som möjligt, oberoende hur du gör det. Det finns inte riktigt några bra sätt att minska elektromagnetismen genererad runt batteri-/förgreningskablarna förutom att sänka strömåtgången, men då kan du ju inte lyfta lika mycket Det är den enda anledningen dessutom till att DJI och deras Wookong har en separat modul uppsatt på pinne långt upp. Att de satte GPS:en där med var ju bara en bonus.

    Så gör allt som du vill och avsluta med att sätta en magnetometer löst långt ifrån alla biffiga sladdar. Jag har i alla fall haft skitstora problem med bl.a. en oktokopter där magnetometern satt i mitten i samma horisontella plan som alla förgreningskablar och det var bara katastrof, snurrade bara runt runt runt.


    Ja, jo, det tycker jag med! Tänkte designa nåt styrkort å mjukvara å grejer separat bara för kamerastabilisering, förhoppningsvis med tiden så bra att man kan sätta det på vilket flygskrälle som helst och få det att se magiskt bra ut... lång tid fram till sommarn!

    Vet inte så mycket om kevlarkomposit... är det tungt för sin volym? Eller rättare sagt är det styvt för sin vikt? Om man jämför med det omåttligt dyra och populära materialet kolfiber...?

    Här är DJI när de använder stegmotorer:


    Och här är nån random ryss som använder en stegmotor:

  18. #78

  19. #79

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kevlarkomposit... Skottsäkert är det iallafall, haha.

    Nu lödde jag faktiskt ihop alla kablar höromdan. Satte fartreglagen på den lilla triangeln. Hmmm.... Tänker montera batterierna med kablarna nedåt, så det blir inte långa kablar där.

    Är stegmotorgimbalen något du kommer att vilja sälja? I så fall är man ju intresserad. Känns klart som en bättre lösning än bommen.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  20. #80

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Kort lärdom jag har dragit är att ha plus- och minuskabeln till samma motorstyrning så när som det går. Då motverkar de varandras magnet fält. Optimalt sämsta är att dra plus sladden på ena sidan och minus sladden på andra sidan om kompassen, då du precis har skapat en spole.

Liknande ämnen

  1. Köp råd Hexacopter
    Av volmzilla i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 13:31
  2. Y6 VS Hexacopter
    Av uffe40 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 15:15
  3. vilka antenner passar bra tillsammans
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:57
  4. Hexacopter för AP/AV/FPV
    Av Combee i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:46
  5. Ny Hexacopter
    Av SteffeB i forum Hexa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •