Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 124

Ämne: Bygga hexacopter tillsammans!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Bygga hexacopter tillsammans!

    Någon/några som skulle vara intresserad av att bygga hexacopter tillsammans ? Tänker mig att alla som vill vara med bygger exakt likadant för att man ska slippa uppfinna hjulet helt själv.

    Jag har länge sneglat på ArduPilot mega, och såg att de har en ny version ute nu för endast 200$ med all utrustning förmonterat! http://diydrones.ning.com/profiles/b...pm-2-0-release
    Problemet jag ser är ju att det verkar vara svårt att få till något vettigt (mycket att läsa på)med det där styrsystemet, fast det verkar ju uppenbarligen som att det går. Det är där vi kan hjälpas åt! Har vi exakt samma delar/ramar så kan man ju dela inställningar med varandra för att snabbare uppnå målet!

    Jag skulle vilja bygga en hexacopter med plats för systemkamera. Inte de billigaste motorerna, inte heller de dyraste. Omprogrammerade Rc-Timer fartreglage för att slippa krångla med trottelkalibrering. (alt ett färdigt fartreglage för multicopter som vi vet fungerar med ardupilot). Proppar som är bra balanserade ifrån början för att underlätta för alla/eliminera problem.

    Jag kan ställa upp med att programmera om fartreglagen för en symbolisk summa. Kan även tillhandahålla någon form av enkel materialsats.

    Jag beställer ett ArduPilotMega2.0 idag. Hänger DU på ?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kortet beställt! 1740kr med frakt.

    Har även beställt ett NAZA om det skiter sig, haha...

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Hur lång lev tid på kortet?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    6-8 veckor stod det.

    Är du intresserad av ett bygge?



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Har sneglat ett par gånger på det kortet. Men skulle dom inte börja skicka ut dom i februari nån gång och typ 700st är på backorder.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    De har redan skickat ut första vändan. Har inte sådär.jättebråttom själv. Mycket funderande kvar på rambygget.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Ska följa din byggtråd noga. Naza är jag oxå sugen på. Men om detta kort är enkelt och håller vad det lovar så. Just nu är dock hobbykontot tomt.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Sitter och kikar efter motorer, men hittar inte på något vettigt. Vill ha en motor för 4celler, minst 300w, ca 900kv, ska helst inte kosta över 30$. Hade NTM Prop Drive 35-36A 910kv som favorit tills jag såg att den bara var för 3celler... Tips tack!

    Har beställt en "Dubro tru-spin prop balancer" för att kunna balansera motorerna. Vill som sagt eliminera alla orsaker till problem på det här bygget. Som balanseringsvikter tänkte jag mig cyanodroppar med accelerator mellan magneterna i motorn. Bra eller dålig idé ? Köpte cyanolim + accelerator på Biltema häromdan, 39.90 för en rätt stor limflaska + en 200ml accelerator sprayflaska. Skitbilligt!
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-01-11 klockan 19:17.

  9. #9

    Standard

    Låter intressant!

    Hur stor budget har du räknat med?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det ska bli så billigt som möjligt inom rimliga gränser.

    Motorer: 1200kr
    Fartreglage: 600kr
    Styrsystem: 1800kr
    Accar: 700kr
    Diverse material, servon m.m. : 2000kr


    6300kr med det jag kommer på nu + kamera. Sen tillkommer det väl säkert någon tusenlapp på oförutsedda utgifter.

    Går runt och spånar på nya idéer hela tiden, är helt säker på att det här kommer bli skitbra!

    Eftersom ingen hittills är intresserad så väljer jag grejorna som jag (vi) ska använda. Vill man vara med så måste man tänka på att val av andra motorer, fartreglage, proppar m.m. gör ett sambygge helt bortkastat. Meningen med det här är ju att vi ska samarbeta med injustering av ArduPilot systemet på identiska plattformar. Man behöver ju inte (precis som jag) inte kunna ett jota om programmering t.ex.. Det vi ska hjälpas åt med är att prova fram en så perfekt inställning det går att få, vill t.ex. även att waypointsystemet ska fungera.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Styrkort beställt.... Testar det nog på en quad först

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kul! Nu blev jag glad!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Gjorde precis klar den övre ramen där batterier, kameragimbal, ardupilot-kort ska sitta. Ramen kommer bli separerad ifrån "motorramen" med nått slags stötdämpande material. Kanske Tempur, fast det blir nog inte så bra i kyla. Man vet ju hur det är att slänga ner huvudet på en sån där kudde när den är kall, risken att bryta nacken är ju överhängande...

    Håller på och dividerar med mig själv om det är bäst att ha batterierna långt ut eller nära centrum. Vibrationsmässigt så borde det ju bli bättre ju längre ut de sitter , men hexan blir ju trögare i reaktionerna då. Ardupilot kortet ska iallafall sitta exakt i mitten.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Motorerna är beställda, Det blev RcTimer 3536-9 910kv, 5mm axel. Letar för fullt efter riktiga proppadaptrar.
    Fartreglagen blir omflashade RcTimer 30A, Batteri 2st 4S 5000mah 40C Zippy. Propparna blir de kolfiberförstärkta 10*4.5 ifrån multircshop.com. Med större proppar kommer man ju kunna lyfta en mindre ponny!

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Ser bautastort ut. Vilka är måtten?

    Tror alltid det är en väldigt bra idé vibrationsmässigt (för sensorer och kamera) att separera motorer ifrån all annan vikt (kamera, styrkort, batterier framförallt).

    Intressant ramidé, nackdelarna som jag ser det är väl mest att det verkar vara den mest jobbiga konstruktionen att vika ihop (om man nu skulle vilja det) och att kameran måste ha rätt mycket vinkel nedåt om man inte vill få någon del av ramen i vyn.

    Ska bli kul att se hur du tänkt dig resten!

    Här är en gammal byggpost jag gjorde om en V-octo som funka rätt ok:
    http://aeroquad.com/showthread.php?3...ll=1#post33227

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Den är inte så stor. ca 71cm på "motordiametern". (Eller är det stort det ?) Den är byggd av 10mm rör ifrån bauhaus. 4m räcker precis till motorramen då rören i trianglarna är 66cm. lilla ramens rör är 38,5cm. Den känns sjukt bra!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ramidén är stulen ifrån ecilop.eu. (police baklänges?? )

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Just det, så hette den! Det "revolutionerande" är ju hans idé om att ha kameran på en stolpe med batteriet som motvikt... Måste testa det nån gång.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kom på hur jag ska göra med propfästet nu! Jag struntar helt enkelt i det! Det är ju 5mm hål i proppen, 5mm axel på motorn. Borrar/gängar ett till hål i motorn så att jag får dit två m3 skruvar mot varandra. Skär till en platta med hål för de två skruvarna samt motoraxeln som jag kan sätta ovanför proppen. Drar sedan fast proppen med de två skruvarna. O-ring emellan för att inte knäcka plattan! Fixar en laserskärning på det i rostfritt. Jag ska iallafall prova. Hoppas att skruvarna sitter nog långt ut för att få dit proppen.

    Eller är det en korkad idé ??

Liknande ämnen

  1. Köp råd Hexacopter
    Av volmzilla i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 13:31
  2. Y6 VS Hexacopter
    Av uffe40 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 15:15
  3. vilka antenner passar bra tillsammans
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:57
  4. Hexacopter för AP/AV/FPV
    Av Combee i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:46
  5. Ny Hexacopter
    Av SteffeB i forum Hexa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •