Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Val av ny radio ???

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard Val av ny radio ???

    Hej Jag tror att det skulle vara värdefullt med Din åsikt om vilken ny radio jag skall köpa.
    Jag sysslar med termik och hangsegel samt skalaflyg i 1/4 storleken men även med
    fläktflyg ( Draken ).
    Eftersom jag är ganska okunnig vad gäller all ny teknik inom radioanläggningar behöver
    jag Ditt råd och visdom. Som jag ser det finns det Futaba - som jag har bra erfarenhet av
    och även en del nya märken. Så har det ju kommit till en del nya möjligheter.
    Det ända jag vet är att jag behöver minst 8 - 10 servoplatser för att vara helt nöjd och
    även 2,4 systemet. Prisklass kanske mellan 5.000 - 8.000:- för komplett utrustning.
    Du som läser detta - tyck till och ge mig Ditt råd. Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

  2. #2

    Standard

    Min personliga åsikt i ämnet är att de flesta märken sannolikt är bra, Futaba, Sanwa, JR, Spectrum mfl. Det som jag tittade efter var.
    1) Är den bekväm att hålla i?
    2) Kan jag förstå mig på hur den skall programmeras?
    3) Är telemetrifunktioner något att ha?
    4) Finns det någon som haft problem med en sändare och skrivit om det på något forum?
    5) Hur många kanaler behöver jag?
    6) Vad för spakar, rattar och vred skall den ha?

    Mitt val hamnade till sist på Futaba T8FG 2.4 GHz som jag tycker fungerar kalas.

    Lycka till!

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har ingen själv, men visst är det så att man kan få 12 kanaler med T8FG:n på ett enkelt sätt?

    //Matte

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba 8FG (eller 8FG Super som den numera heter) har 14 kanaler (12 proportionella och 2 switchade on/off) med den senaste mjukvaran installerad.
    Väntar man nån månad bör den finnas med från fabrik inbyggd telemetri men även en 8FG idag kan senare utrustas med en extern Telemetri-Box eller WIFI-box(för smartphones) och en FASSTest hybrid mottagare när de släpps.

    Det finns många fina radioanläggningar idag så det är inte så lätt att göra ett val. Men Futaba är ett ganska säkert kort (har en Futaba själv) då de varit med i branchen väldigt många år och släpper sällan nåt som krånglar och kvaliteten är rätt bra.

    Graupner MX-20 Hoot kan kanske vara nåt att kollla in också, två kompisar jag brukar flyga med har MX-16 (8 kanalaren) och de är nöjda med den.

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Samma här, alltså 8FG - Super som den numera heter - stabil programvara som fungerar bra, lite bökig att programmera om man vill gå på djupet men mycket finns färdigt/fördefinierat. Saknar som sagt telemetri, men inget jag saknat själv (ännu).

  6. #6

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Kör också T8FG. Var 8 kanaler när jag köpte den men blev helt plötsligt 12+2 när jag uppdaterade den! Känns väldigt prisvärd efter det...
    Funkar kanon. Är väl inte helfrälst på touchvredet men det funkar utan problem.
    Finns billiga FRSky mottagare som funkar bra om man vill spara pengar.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard

    Kört med Futaba T8fg i 1 år nu, supernöjd.................
    Klart prisvärd, har även ett antal Frsky mottagare som fungerar klanderfritt till halva kostnaden.
    /Anders

  8. #8

    Standard

    Multiplex Royal evo 9 eller 16! Du får grymt mycket för pengarna både för segel, motor mm.

    Lycka till med valet!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har under en tid kört JR XG8 och måste säga att den är enormt skön.
    Dock är ju problemet där att det inte finns så mycket mottagare att välja på
    eftersom den har deras nya dmss system. byter nu eftersom jag vill kunna köpa lite mer begagnat och
    billigare mottagare till småleksaker.
    Har precis nu sålt den och istället beställt en 8FG Super istället. hoppas på att bli lika nöjd med den.

  10. #10

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Har haft denna Sanwa SD-10G ett år nu ungefär och funkar kanon. Haft Sanwa tidigare också dock.
    Kör den på EDF, propeller och jetplan. Tycker den är bra, lätt att programmera och få den precis som
    du vill. Enda nackdel jag kan se är att du kan bara köra med Sanwas mottagare, men det finns en del
    att välja på ända. Det jag fastnade för var delvis för att haft en Sanwa tidigare plus att många aktiva
    flygare runt om i världen har kommit med deras krav på hur den ska fungera, programmering, hur den
    ligger i händerna mm mm.
    Hade jag varit Du nu skulle jag sökt på nätet på olika fabrikat/modeller och ta den som faller dej i smak
    för att säkerhetsmässigt är nog alla same same. Du har fått några olika modeller redan här att söka på
    så lycka till.
    Mange

    Jet-Skåne

Liknande ämnen

  1. Radio?
    Av lekman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 07:02
  2. Radio 2.4
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 16:59
  3. JR radio
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:13
  4. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. radio
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •