Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Val av sändare multikopter (nybörjare)

  1. #1

    Standard Val av sändare multikopter (nybörjare)

    Hej,

    Det verkar finnas en hel djungel av sändare att välja mellan, och jag har ärligt talat svårt
    att välja och avgöra vad som passar mina behov. Jag är helt nybörjare och har bara kört
    med bil innan, och min tvåkanalsradio funkar inte så bra till en helikopter

    Sändaren skall användas till en trikopter (tänkt bygga denna om ingen har ett bättre alternativ).
    Som sagt är jag nybörjare och behöver således inga avancerade funktioner.
    I framtiden hade jag tänkt köra lite FPV om detta påverkar valet, samt kanske byta upp mig
    till en hexakopter eller liknande. Jag kommer förmodligen inte köra vanlig helikopter eller flygplan.
    Jag vill kunna köpa extra mottagare relativt billigt, eller om det finns kopior som fungerar bra till
    sändaren, så jag slipper flytta mottagre mellan helikoptrarna.

    Har kollat på dessa:
    Hitec Aurora 8
    Futaba 4YF
    men har som sagt svårt att avgöra om den billigare Futaban räcker för mig eller om Hitecen är
    ett måste.

    tack på förhand för alla tips jag kan få!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag skulle valt den avancerade. Finns det ens modellminnen på den billiga ?

    Själv kör jag med en Turnigy 9x med smartiepart.com-kort. Er9x mjukvara, samt snart ett Frsky DJT mottagar/sändarpaket. Jag är supernöjd! Är väl uppe i 12-1500:- kanske för allt, då har jag köpt 2 d8r-II mottagare. Det är såklart lite pyssel att få till det, men har man lust med nån sömnlös natt så ordnar det sig. Extra mottagare kostar 25$. Då har du även larm på sändaren när den tappar kontakt med mottagaren!

    Är du inte van med att skruva och jävlas med grejor så är ovanstående kanske inte någon bra idé, men får du det att fungera så är grejorna ju oslagbara!

  3. #3
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Skippa den billiga futaban och framförallt turnigy 9x. Kolla på futaba t8fg http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3360 eller en jr xg7 http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3396 om du vill ha en bra budgetradio. Nu med en extra mottagare på köpet tydligen.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vaddå framförallt turnigy 9x? Berätta gärna mer. Alltid kul att höra av någon som säkert inte provat själv.

    Vad är det som är så "budget" med den andra radion förresten? Om man funderar på en radio för 900 kr vill man väl inte ha förslag på.en som kostar en förmögenhet i jämförelse. vad kostar t.ex en mottagare till den?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, om sändare kan man nog tycka väldigt mycket.
    Turnigy ÄR ett utpräglat lågbudgetval som jag också skulle undvika. Att börja med att bygga om och byta programvara känns inte optimalt för mig i alla fall. Även om den ibland ger lite mera än man betalar för den så skulle jag inte välja den i första hand.
    Futaban är också en väldigt mycket "budget-sändare". Ingen computer-sändare överhuvudtaget och saknar därmed bl a minnen. Den nivån var användbar på 70-talet (ja, jag flög då) men inte 40 år senare.
    Auroran är säkert det vettigaste valet av de som trådskaparen räknade upp.
    Sen brukar jag också rekommendera att kolla på bra begagnade kvalitets-sändare - t ex Futaba 9C som det borde finnas rätt många av. Det är en s k modulsändare så det fungerar bra att köpa den i 35 MHz-utförande och sen köpa ett nytt "2,4 GHz-kit" från t ex FrSky för några få hundralappar. Det är bara att byta modulen (utifrån), sätta i den nya mottagaren i kärran och dra igång.
    Tror du att du kommer att fortsätta med RC-flyg så köp så bra sändare som du har råd med. I annat fall torskar du garanterat på ett byte inom ett år eller så och det brukar bli dyrare i långa loppet.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    edit: inlägg i fel ordning...



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #7
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Jag har haft äran att äga en Turdigy 9x i ett par dagar. Insåg efter öppnande av bakstycket att jag aldrig någonsin ville riskera en olycka pga undermålig kvalitet. Om man detaljgranskar det som sitter i inser man ganska snart om man är med i matchen att de mekaniska komponenterna knappast är av en kvalitet som passar i västvärlden år 2012.
    För att göra en enkel jämförelse så ger inte 8 megapixlar i en mobiltelefon bättre bilder än 3.2 megapixlar i en kvalitetskamera, vilket många tycks tro. I kamerans fall handlar det om optiken vilken kan jämföras med mekaniken i en radio. Optiken i en 9x är likvärdig med en 0.3 mp kamera köpt på rusta 1998.

    Trådskaparen funderade väl på en billig futaba kontra en aurora, den billiga futaban är inte prisvärd, auroran är dyr jämfört med jr:en i länken.

    Sen tycker nog jag som Roger att det finns otroligt bra begagnade alternativ. Jag kör själv med begagnat och har så gjort de senaste 20 åren.

    Bästa tipset som faktiskt svider lite är:
    Släng in en köpes på rcheli.se , helikoptersnubbar har en tendens att vilja byta grejer ofta.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Som sagt så tycker iallafall jag att den fungerar riktigt bra. Fördelar och nackdelar kan man väl dikta upp om allting. De som köpte 0,3mp kameran var säkert skitnöjda de med!

    Sen tror ju jag personligen inte att radion kommer stå för en hundradels promille av "olyckorna" med en tricopter. Men det är klart, köper man en billig skitradio kan man ju alltid skylla på den. Det är kanske därför helikopterflygarna byter så ofta, haha...

  9. #9

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!
    Jag kör med en Futaba T8FG, tycker den är prisvärd och den har 12+2 kanaler om man vill!
    Det finns billiga FRsky mottagare som funkar bra till Futaba så det behöver inte bli SÅ dyrt.
    Ligger väl i liknande prisklass som Auroran?
    Turnigy har jag ingen uppfattning om.
    Om du har möjlighet så försök att få känna radion innan du köper. Smaken är ju som baken...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompletterar mitt inlägg med att jag har lite svårt att förstå att man kan lägga flera tusenlappar på en kärra men sen tycker man att länken mellan kärran och piloten inte behöver kosta mer än några få hundralappar... För mig är sändaren central - den skall sköta kommunikationen med kärran tillsammans med mottagaren, den skall ha den funktionalitet jag eftersträvar, jag skall trivas med den och inte minst vill jag ha bra kvalitet så att jag kan lita på att den alltid fungerar. Visst - allt kan råka ut för fel men jag är rätt övertygad om att med en radio (sändare främst eftersom den har en hel del mekanik) av bra kvalitet (vilket brukar vara ett känt och beprövat märke) så är sannolikheten att man skall slippa problem avsevärt mycket högre än för utpräglade billighets-grejor. Tyckte f ö att Kristians kamera-jämförelse var rätt slående...
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tack för all nyttig information.
    Vad tror ni om en Hitec Optic 6 Sport som ett budgetval?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    McRegor&co: Nej, det här går inte. Jag har säkert 150 lustiga inlägg på lager nu, men jag vill inte vara för elak.

    Jag ger mig! Ni har såklart rätt!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja du SteffeB,
    Om det är lustiga inlägg som du kanske tror är rätt melodi när en nybörjare ber om råd så är det nog rätt beslut att inte skriva dessa. Både jag och Christian har försökt att vara seriösa i våra råd och därmed föreslå lite "säkrare" lösningar vilket vi tror är en bättre väg för speciellt nybörjare som har svårt att bedöma vad som är bra eller mindre bra. Vill man experimentera med andra programvaror m m så kan säkert Turnigy-sändaren vara rätt val men vill man ha en sändare som fungerar från början och inte oroa sig för sändarkvaliteten så finns det bättre/säkrare val helt klart. Men var och en blir salig på sin tro och jag och många andra tror att t ex en Futaba/JR/Spektrum m m i medelprisklass är ett bättre och säkrare val.
    För att återgå till trådskaparens frågor så har jag ingen personlig erfarenhet av Hitec Optic Sport men jag vill minnas att det är en enklare variant av den vanliga Opticen. Jag tror att det är lättare om du antyder vilken prisnivå som är acceptabel - då kanske du kan få rimliga förslag. Men Opticen ligger troligen i ungefär samma klass som Futaba 6 Ex och Spektrum DX6i och det är väl vad jag tycker är den lägsta acceptabla. Programvaran i dessa sändare är inte lika bra som lite dyrare, programmeringen är ofta lite struligare p g a bl a mindre display och mekanikern i sändaren är likaså lite enklare. Men alla dessa tre fungerar säkert OK om man är medveten om att det är lite enklare sändare. Fördelen med Spektrum om man jämför dessa 3 enklare sändare är att om du t ex skall flyga inomhus med enkla "depronflax" så finns det väldigt billiga "piratmottagare" som ofta fungerar bra i alla fall på de avstånd som är gäller inomhus. Vidare finns det en helt del färdiga kärror (s k BnF - "Bind & fly") som har Spektrum-mottagare så har du då en Spektrum-sändare är det bara att binda sändaren till kärran och flyga.
    Men skall du bara flyga multikopter har ju inte det nån betydelse men jag skulle tro att du rätt snart vill testa även vanliga kärror....
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Har en beggad futaba 6ex 2,4 som du skulle kunna få köpa billigt, med några motagare, (frsky)

    Pm om du är intresserad, radion finns i sthlm.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Hej Vindfrisk,

    Jag råder dig att köpa en TURNIGY 9X! De sändare du listar upp är tyvärr antingen för simpla eller för dyra för en nybörjare.

    Jag var nybörjare för drygt ett år sedan och jag köpte mig en turnigy 9x som första riktiga "sändare".
    Ett köp jag ALDRIG ångrat mig och jag har numera två för att kunna buddyboxa med barnen...

    Du behöver inte programmera om den eller dylikt den fungerar utmärkt direkt ur lådan och har funktionalitet som dina andra budgetval bara kan drömma om.

    Och turnigyn är garanterat lika säker som någon annan för dina behov...

    Sen när du köper dig ett 2 metersplan 10kkr klassen kan du ju uppgradera radio men tills dess är turnigyn garanterat överlägsen de andra...

    begagnat vet man aldrig vad den varit med om så utesluter man turnigyn pga av säkerhet så bör man inte köpa begat heller...

    /S

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    begagnat vet man aldrig vad den varit med om så utesluter man turnigyn pga av säkerhet så bör man inte köpa begat heller...

    /S
    Så du hävdar altså att min radio då skulle vara dålig då?

    den har bara varit använd som elevradio och således inte så ofta och inte heller misskött!

    min tanke var att man kunde få ett känt märke att börja med, sedan även få någon eller några mottagare som en start.

  17. #17

    Standard

    Prisklass 2000 och ner. MAX 2000
    Anledningen till att jag hade med den dyra i början var för att poängterade att jag inte förstod skillnaden

  18. #18
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    För 1200:- + en dryg hundring i frakt får du en ny kvalitetsradio som fungerar till det mesta. http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3441

    Annars är som sagt begagnat ett bra alternativ, gärna av Åke 44 med för mycket pengar och för lite fritid.

    Jag har kött på benen när jag uttalar mig om saker som kan anses kritiska, annars låter jag bli. Säkerhet är en viktig aspekt för oss alla och kan man skala bort en aspekt så återstår bara alla andra men många bäckar små...

    Turnigy har massor av bra grejer men min upplevda erfarenhet av radion är inte ok och absolut inte för en nybörjare. Den är förmodligen superkul att modda och greja med men för en nybörjare anser jag att det är enklare med plug and play.

    Sist men inte minst så är detta mina åsikter och var och en får naturligtvis ha sina egna.

    Ha kul vettja.

    Christian
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan fylla på Christians tips med denna - om du tycker dig ha råd - http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=3445
    Det är en alldeles ny modell som verkar ha betydligt mera utvecklad programvara och flera finesser - t ex telemetri.
    Den sändaren lär räcka bra länge men till sist är det ju en ekonomisk fråga.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Jag har hört och läst att Spektrum inte ska vara att rekommendera ifall man vill köra FPV.
    Tydligen skall deras radio störa en del.

    Finns det någon sanning i detta?

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 18:28
  3. Multikopter-propellrar?
    Av Ålänning i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 23:03
  4. Sändare till nybörjare
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •