Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: LiPo

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard LiPo

    Hej
    Har skaffat en lite mer avancerad batteriladdare, bra grej, tycker jag. Har en undran. Finns det nån anledning att cykla LiPo-ackar? Om de inte lever upp till den märkta kapaciteten, blir de bättre av att laddas o laddas ur att antal gånger? Ofta är det ju nån cell som inte hänger med, kan den då bli bättre av att motioneras?

    /Lars

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det enkla svaret är nog nej. Däremot så kör jag balanseringsladdning vid varje laddning och i den mån cellerna är lite i obalans efter urladdningen så försöker ju laddaren att åtgärda detta i samband med laddningen.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej. Ja, det är väl alltid bäst att ladda balanserat, om man har möjigheten. Hur mycket ska man acceptera i avvikelse i kapacitet på ett nytt LiPo-paket, urladdat till 3v per cell, eller till 3v för sämsta cellen?

    /Lars

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej. Ja, det är väl alltid bäst att ladda balanserat, om man har möjigheten. Hur mycket ska man acceptera i avvikelse i kapacitet på ett nytt LiPo-paket, urladdat till 3v per cell, eller till 3v för sämsta cellen?

    /Lars
    Givetvis 3.0 V för sämsta cellen. Det är lite överdrivet att balansera hela tiden. Jag kollar batteriet med min wattmeter och om den indikerar att batteriet är obalanserat, så kör jag en balansering samtidigt när jag laddar, annars inte. Man bör balansera om spänningen skiljer 0.02V. Jag har dock haft mer avvikelse än så, men det kan skada batteriet.


    Lasse

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    Har skaffat en lite mer avancerad batteriladdare, bra grej, tycker jag. Har en undran. Finns det nån anledning att cykla LiPo-ackar? Om de inte lever upp till den märkta kapaciteten, blir de bättre av att laddas o laddas ur att antal gånger? Ofta är det ju nån cell som inte hänger med, kan den då bli bättre av att motioneras?

    /Lars
    Hej
    Lipo behöver inte cyklas eller motioneras, i den bemärkelse som man gjorde förr med Nicad/Nimh, men vissa sägs bli lite bättre efter några körningar.
    Jag laddar alltid med balansering för tidsvinsten utan balansering är ändå lite.
    Parallelladdar också ibland och det spar tid. Ställer timern på sändaren så att jag inte drar ur acken under 3.7v/cell.
    Om det ena gången blir 3.5v och andra gången 3.8v gör det inget men 3v är alldeles för lågt tycker jag och de gångerna som jag av misstag lyckats tömma de såpass har jag upplevt att balansen mellan cellerna blivit lite sämre, dvs inget bra för livslängden. Man skall lämna minst 20% kvar i acken efter flygning.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har man en balanseringsladdare finns det ingen anledning att INTE balanseringsladda varje gång. Du har ingen möjlighet att avgöra om cellerna är i balans utan att mäta dom och det är ju vad laddaren gör i balanseringsläget. OK - kör man med högkvalitativa Kokam-celler kanske man kan slarva med balanseringen ibland men vanliga, billiga Kina-ackar skall man absolut köra balanserings-läget med - det är i alla fall min erfarenhet efter snart 10 år med LiPo-ackar (tiden går fort när man har kul) .
    //Roger

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, jag kör balanserat varje gång eftersom mina Kinaackar ofta är sneda emellan cellerna. Min erfarenhet är oxå att det inte tycks bli bättre av att ladda ur till 3V för sämsta cellen. Jag har tolkat att jag inte kan ställa nivån som den laddar ur till, utan det är satt till 3V/cell. Laddaren heter imax B6AC, Kinesisk den oxå.
    /Lars

  8. #8

    Standard

    Enda gången man skall ladda ur ett lipoack är om de är fulladdade och man inte kan flyga det närmsta dygnet. Är de använda lite så duger allt mellan 3,6-3,9v cell som förvaringsspänning mellan helger.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Amri,
    Ja - inte laddar jag ur dom till ca: 50 % för att jag inte skall flyga inom närmsta dygnet. Så känsliga är dom nog inte. Det man talar om är att de skall ligga på ca: 50 % vid långtidsförvaring men inte heller detta råd lyder jag jämt även om det säkert är riktigt. Flyger man relativt regelbundet (kanske varje/varannan vecka) så har jag svårt att tro att acken kommer att påverkas speciellt mycket av att ligga full-laddad mellan flygtillfällena. Detta är bara baserat på mina egna praktiska erfarenheter men jag har inte sett några uppmätta försämringar för att acken legat full-laddad några veckor "i onödan". Därmed inte sagt att jag har rätt - bara att mina egna praktiska erfarenheter inte pekat på några större risker för försämring under de förhållandena.
    Hälsningar
    Roger - kanske liiiite slarvig...

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag håller med Roger helt och fullt. Jag brukar göra så att jag testar genom alla använda batterier efter att jag flugit och alla dom som ligger långt nere, ex 5-10% laddar jag lite så att dom kommer upp till runt 25-50%. Resten låter jag vara. Jag laddar fullt dagen innan jag ska flyga. Samtidigt som jag mäter batterierna så får också en ljud-indikering från wattmätaren vilka batterier som är obalanserade. Inga konstigheter. I och med att jag motortestar också så lär inga batterier ligga orörda mer än några dagar som mest.

    Lasse

  11. #11

    Standard

    Hej McRegor,
    Ja, egentligen håller jag med dig om att göra minst är det bästa när det gäller lipoackar.
    Varje i och urkoppling, i och urladdning ger bara extra slitage på kontakterna och är onödig risktagande för oss vanliga söndagsflygare.
    Att jag inte lämnar mina stora och dyra ackar fulladdade är just för att de är dyra så jag laddar de samma dag eller kvällen före flygning för att de skall hålla och leverera lite längre.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej AmRi,
    Jodå - stora/dyra ackar försår jag absolut att du vill hantera så rätt som möjligt men många av oss använder oftast lite mindre/billigare ackar och då kanske man kan få slarva lite mera... Man är ju lite lat samtidigt som man vill vara förberedd om det plötsligt blir en fin dag att flyga.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Lipo'
    Av Itchi42 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:06
  2. Lipo och C?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:01
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •