Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motorer

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard Motorer

    Vilka motorer har ni testat till era flygande farkoster. Skulle vara kul att samla ihop en lista med för och nackdelar om lite olika typer så man vet till framtida byggen.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    RcTimer 2830-14 750kv

    11st testade . Obalans, snett proppfäste på 6 av dem.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    De flesta billiga propadapters, med spinner eller mutter brukar vara dåliga. Jag köpte vid tillfälle 4 st propadapters med skruv. De gick överhuvudtaget inte att använda två var sneda och de andra två inte tillräckligt djupt borrade. Rent ut sagt skit och miljöförstöring. Så min rekommendation, om man köper RC Timers motorer (som är bra motorer i sitt prisläge) är att köpa till fyra st propadapters av hög kvalite från någon annan handlare.

    Annars har jag/vi använt RC Timer 750kv, RC Timer 1200 kv och BL MIcro F1818 (2500 kv) till våra quads. Alla hyfsat bra tycker jag. BL Micro med högt kv är skitbra, inte alls som många påstår att högt kv ger svårigheter att hålla höjden. Tvärtom, de motorerna är de som är stabilast i höjdled. Dock är BL Micro små, så de passar bäst för små quads upp till 300 gram med 3-bladiga 5x3 proppar...

    Lasse

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Själv så har jag kört med Hobbykings Hacker Style 20-22L på 924kv. Köpte fyra motorer och alla fyra adaptrar var vinda. Annars är det bra drag i dom. Kör med 10x4,7 proppar. Kanske ska se om jag hittar andra adaptrar.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    79
    Klubb
    HABO Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    De flesta billiga propadapters, med spinner eller mutter brukar vara dåliga. Jag köpte vid tillfälle 4 st propadapters med skruv. De gick överhuvudtaget inte att använda två var sneda och de andra två inte tillräckligt djupt borrade. Rent ut sagt skit och miljöförstöring. Så min rekommendation, om man köper RC Timers motorer (som är bra motorer i sitt prisläge) är att köpa till fyra st propadapters av hög kvalite från någon annan handlare.

    Annars har jag/vi använt RC Timer 750kv, RC Timer 1200 kv och BL MIcro F1818 (2500 kv) till våra quads. Alla hyfsat bra tycker jag. BL Micro med högt kv är skitbra, inte alls som många påstår att högt kv ger svårigheter att hålla höjden. Tvärtom, de motorerna är de som är stabilast i höjdled. Dock är BL Micro små, så de passar bäst för små quads upp till 300 gram med 3-bladiga 5x3 proppar...

    Lasse
    Någon bra propadaptrar till RCTimers 3536-11 motorer som du kan rekommendera?

  6. #6
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja,

    Har testat de vanliga:

    KDA20-26M - 10x4,7
    Fick hjärnsläpp och beställde inga mindre proppar utan testade med 10" även om de kanske var för stora. Det är ett jäkla drag i quaden nu! Sticker som en raket. Det bästa med denna typ av motor är att ALLT och lite till ingår! Ingen prop adapter var sned, knappt några vibrationer alls. Gillar denna typ av motor. Tänkte testa 20-22 när jag bygger nästa projekt. Kör locktite på alla skruvar.. Har kört 8accar och inga problem än.


    Hextronik DT750 - 10x4,7
    Har dessa på tricoptern, känns lite snea redan från början. Lite jobb att man måste börja med att kapa axeln, limma kablar osv. Har nyss bytt till andra proppar och de känns lite bättre nu. Jag kommer när jag får tid att balansera motorerna.


    AX-2213N 800Kv - 10x4,7
    Började med denna motor på tricopter, körde med 9" och ej SF först men det var inte bra. Bytte till APC 10x4.7 och den flög som en dröm. Liten och smidig motor. Här kör jag med collet adaper och har inte haft några problem.


    Har efter MASSOR av felbalanserade HK proppar som måste borras, börjat köpa lite dyrare proppar så man slipper lägga massa tid på detta. Grymt skönt när det spinner fint direkt!

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  7. #7

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Köpte Tiger MT2814 till mitt senaste objekt. De känns verkligen rejäla med 4mm propelleraxlar riktiga propellerfästen och inga lösa "spännhylsor".
    Har bara torrkört med APC proppar än så länge men de känns riktigt bra!
    Väldigt lite vibrationer och inga andra konstigheter trots att jag kört med maxbelastning.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik R Visa inlägg
    Någon bra propadaptrar till RCTimers 3536-11 motorer som du kan rekommendera?
    Tyvärr har jag inte hittat, eller letat så mycket efter bra propadapters. Jag köpte från Giantcod i England och det var givetvis skit det också och han ville inte svara på majl, så aldrig mer det stället. Jag har mest kört med propsavers, men lyckade till slut genom tjat och klagan samla ihop fyra st propadapters från RC Timer som var riktigt bra. Men vad jag förstår så är det lite lotteri att försöka hitta några billiga. De som jag antar är bra kostar 40-60:-/st och är anodizerade... Men om det verkligen är kvalitet vet jag inte.

    Om man får en motor med sned axeln så är det reklamation som gäller. Inte fan ska man tiga och försöka åtgärda skitet själv... även om säljaren sitter i Kina och motorn kostade 50:-. Bara på dom, kräv ny motor eller full refund. Ta bild, filma den sneda axeln.

    Lasse

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    79
    Klubb
    HABO Modellflygklubb

    Thumbs up

    Tre av mina fästen var för 'grunda'...
    Men det löste jag så här:

    Senast redigerat av administrator den 2012-01-13 klockan 19:46.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad tycker du då om RCTimers 3536-11 motorer Fredrik R ? Fungerar de bra ?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    79
    Klubb
    HABO Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vad tycker du då om RCTimers 3536-11 motorer Fredrik R ? Fungerar de bra ?
    Har tyvärr inte hunnit att testa dom än. Väntar på lite delar till gimbal/landställ innan Y6an ska provas.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    ok, tusan! Hade hoppas på lovord ifrån dig...

  13. #13

    Standard

    Polarn har kört de på stor quad med 12x4,5" och 12x3.8 på 4s.
    Oväntat strömsnåla och märkligt nog är det 0 glapp alla efter ca. 20st 10-15min flygningar.
    Väldigt stabila med 5mm axel.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Bra svar där! Beställe 8st Igår.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. JBA motorer
    Av Nisse046 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 17:34
  2. Nio motorer
    Av ask i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 17:36
  3. OS AX motorer
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 18:34
  4. Neu-motorer.
    Av pilotkalle i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 23:33
  5. YS motorer
    Av Marcus72 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •