Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Söker avancerade modul radios?

  1. #1
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Söker avancerade modul radios?

    Ja då har jag börjat leta ny radio. Jag har i dagens läge en graupner mx-16 s med frsky hack i. Men känner att jag börjar växa ur den. Så nu undrar jag vad det finns för radios med fler kanaler som är bra och jag skulle vilja ha en med utbytbar modul så jag kan köra med frsky och gärna slippa hacka den.

    Någon som vet om graupner mx24s har modul?

  2. #2

    Standard

    Till Hitec Aurora finns Assan modul. Futaba 10C (ej CG) finns fortfarande ute och tar modul (men är 8-kanalig i PPM har jag för mej). Ska du ha mer avancerat gäller nog i de flesta nya sändare att hacka ut ppm om det finns.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som chris säger så kan du köra en FrSky-modul i Futaba 10C men du har maximalt 8 kanaler med den modulen (=PPM-mode).
    Jag har en 10C och kör Fasst, Assan och Spektrum och eftersom jag gärna vill hålla mig till en sändare så är det en bra lösning att ha en modulsändare - även om det som sagt finns vissa begränsningar. Skulle tro att du borde kunna hitta nån JR-sändare också med modul och där tycker jag mig ha läst att man kan nyttja 9 kanaler i PPM-mode...men det är jag lite osäker på. Annars är väl en Futaba T8FGS med hackmodul ett alternativ - där har du ju många kanaler om du kör Fasst.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Annars är väl en Futaba T8FGS med hackmodul ett alternativ - där har du ju många kanaler om du kör Fasst.
    Hälsningar
    Roger
    Ja jag har funderat lite på den. Du menar att jag ska stoppa i en frsky hack modul och göra så det blir valbart. Och när jag behöver mer kanaler kör jag på futaba orginal mottagare för fler kanaler?

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Ja jag har funderat lite på den. Du menar att jag ska stoppa i en frsky hack modul och göra så det blir valbart. Och när jag behöver mer kanaler kör jag på futaba orginal mottagare för fler kanaler?
    Det fanns inga kloner (kopior) när jag köpte min så det blev moduler iom hade flera gamla mottagare. Inte mycket plats inne i radion men har man inget emot lite kardborre på baksidan så går det... Har Assan, Corona o FrSky bak på min 8FG

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej bogieboy,
    Ja - precis det jag tänkte. Det finns nog flera exempel på dom som gjort så. Det tråkiga är väl att man förverkar sin garanti om man bygger om den direkt. Ett annat alternativ är ju att köpa en Spektrum-sändare. Behöver du billiga mottagare så finns det flera alternativ från ca: 4$/st. Fungerar förmodligen helt OK till småkärror - kanske även till lite större....
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Visat är det så att frskys faast mottagare funkar direkt med den? Hur är det med telemetri i T8Fgs?

  8. #8

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!

    Du kan köra frsky till Futaba med många kanaler också. En av deras 8-kanalare (kommer inte ihåg vilken just nu) går att köra parallellt så att en mottagare tar kanalerna 1-8 och nästa tar kanal 9-16. Det räcker och blir över även till en T8FGS.

    Kör frsky 8-kanalare till min T8FG och det funkar klockrent utan att göra massa ingrepp i radion...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Hej!

    Du kan köra frsky till Futaba med många kanaler också. En av deras 8-kanalare (kommer inte ihåg vilken just nu) går att köra parallellt så att en mottagare tar kanalerna 1-8 och nästa tar kanal 9-16. Det räcker och blir över även till en T8FGS.

    Kör frsky 8-kanalare till min T8FG och det funkar klockrent utan att göra massa ingrepp i radion...
    Menar du att frsky funkar direkt med t8fg'n?
    har inte tänkt på annat än orginal än.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Menar du att frsky funkar direkt med t8fg'n? har inte tänkt på annat än orginal än.
    Deras TF mottagare är fasstkompatibla, inte deras egna, V o D-serierna, utan att man hackar då förstås . De som funkar med FASST är http://www.frsky-rc.com/Products.asp...&BigClassID=18

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom T8:an inte är en modulsändare så måste du bygga in en "hack-modul" om du vill köra FrSkys eget system - eller ansluta externt via lärar/elev-uttaget vilket troligen också går. Kör du Fasst och vissa Fasst-kompatibla FrSky-mottagare så kan du köra > 8 kanaler. Men med FrSky-modulen och sändaren i PPM-mode så lär du knappast få ut mera än 8 kanaler.
    Men om frågan var om du kan köra FrSky Fasst-mottagare direkt mot en Futaba Fasst-sändare så är svaret ja.
    //Roger

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Deras TF mottagare är fasstkompatibla, inte deras egna, V o D-serierna, utan att man hackar då förstås . De som funkar med FASST är http://www.frsky-rc.com/Products.asp...&BigClassID=18
    Ber om ursäkt för trådstölden. hade bara för mig att jag hade hört det nånstans. dock va det inte så intressant då för jag ägde ingen futaba , men idag gör jag det. så jag får tacka för infon.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Visat är det så att frskys faast mottagare funkar direkt med den? Hur är det med telemetri i T8Fgs?
    Ingen telemetri än, men verkar vara på G med tillbehör/extern skärm. Kika tex. på sista sidan av
    http://www.der-schweighofer.at/public/files/46134.pdf

  14. #14

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    TFR8S ska gå att köra parallellt med två mottagare och ska ge upp till 16 kanaler. Jag har dock inte testat eftersom de var slutsålda när jag handlade...
    Jag har två TFR8 som är FASST kompatibla och de funkar lika bra som Futabas egna mottagare utan nåt krångel.
    Lite därför jag köpte Futaba... Originalmottagarna är ju rätt dyra...

    Moduler och ombyggnader känns ju rätt onödiga när man kan köpa billiga mottagare som funkar direkt i sändaren.
    Om man nu inte har en massa gamla mottagare av olika fabrikat som man vill fortsätta att använda.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  15. #15
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Men t8fgs verkar vara en bra radio kvalité och uppdateringsbar plus billiga frsky mottagare det lirar nog åt det hållet. Den verkar ju vara riktigt prisvärd. Telemetrin är inte jätte viktigt jag kör ju med eagletrees osd till min fpv setup.

    Hur är det med headtracker till t8fgs

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Har flera assanmotagare, kan dessa bindas till ny assanmodul eller annan typ av modul ex corona eller liknande,min radio gick åt pipan, fick tag på en hitec eclipc måste ha modul till den, kanske dum fråga? Tacksam för svar.Mvh.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen Visa inlägg
    Hej! Har flera assanmotagare, kan dessa bindas till ny assanmodul eller annan typ av modul ex corona eller liknande,min radio gick åt pipan, fick tag på en hitec eclipc måste ha modul till den, kanske dum fråga? Tacksam för svar.Mvh.
    Inte till annan typ/märke av modul, däremot kan du binda om dem till en likadan, dvs Assan. Kolla bara att den funkar med Eclipsen; det fanns visst nån årgång av den radion, där det man programmerat inte sparades pga att Assans två kondensatorer laddade ur sej när man stängde av (och den radion sparar ändringar i samband med att den stängs av.) Lösningen var tex. likriktardiod i serie med matningen (plus) till Assanmodulen. Körde själv Assan i Eclipse och min fungerade utan det problemet.

    Bogieboy - Headtracker finns, vet inte mer än att klubbkompis kör 8FG och prövade headtracker förra hösten men blev distraherad och trädkramare... Planet hoplimmat men headtrackern har nog inte körts sedan dess - men våren kommer väl så sakta

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill minnas att det kan finnas något problem med gamla Assan-mottagare (den första, vita versionen av mottagarna) tillsammans med en ny Assan-modul. Vet inte om det uppenbarade sig direkt eller om det hände slumpmässigt. Finns säkert något skrivet om detta i denna tråd vill jag minnas - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=723343
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan igen! En får tacke så länge Mvh

Liknande ämnen

  1. Avancerade quads!
    Av Bertone i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 23:57
  2. 2,4 ghz modul till JR
    Av backyardflyer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 23:48
  3. Dessa avancerade radiosändare!
    Av mageri i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •