Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gigantisk flygdag i Moskva

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Gigantisk flygdag i Moskva

    Hade nöjet att följa med Mikael och Gunilla Carlson, Bengt Andersson och Rickard Andersson och tre av Mikaels maskiner till Zukowflygplatsen strax utanför Moskva i en vecka - 6 till 15 augusti.

    Moskva har idag 12 miljoner innevånare, 4 miljoner bilar och två tusen bilkollisioner per dag. Det tog en timme och en kvart att dagligen köra till och från fältet till hotellet mitt inne i Moskva. På vägen var trafiken kompakt och vi åkte i kolonn bakom en polisbil med sirener och blåljus.
    Nåväl, det var en mycket intressant upplevelse och de ryssar vi träffade var mycket vänliga och trevliga.

    Lite bilder följer här:
    Bifogad fil 31190
    Trafikköer i det oändliga - trots detta såg jag endast 4 - 5 bilar med bucklor av de tusentals vi passerade på vägarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-4.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	31191
    Zukowflygplaten är en mycket hemlig flygplats där ryssarna provflyger allt de har i flygväg. På hangarväggen blickade Lenin ner på oss på golvet...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-13.jpg 
Visningar:	277 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	31192
    Så här gick det när man tre dagar före flygdagen sätter en ung Hot-Shot-Jet-Pilot i en gammal sporrhjuls propellerkärra (Rysslands ENDA exemplar). Medvindslandning i för hög fart och på betongbanan istället för grässtråket. Groundloop, knäckt huvudställ, bruten vinge och skadad motor och propeller. Ett ganska stort renoveringsarbete behövs.
    Bifogad fil 31193
    När rysk TV visade bilder från flygdagen var det först och främst Mikael Carlsons Bleriot, Fokker DR1 och Tummelisa de visade och sedan en snabb sekvens av ett ryskt herrejösses jaktplan (vektorstyrning - loopade stillastående i luften, flatspinn, hovring, mm...)
    Bifogad fil 31194
    Det var första gången som den ryska allmänheten fick se propellerplan - även "västländska". Mustang, Red Bulls Corsair och B-25, Hawker Hurricane, Mig 3, Yak 9 och Yak 11. De egna propellerplanen begränsas till ett par Po2'or, Den kvaddade Poliarkov, Po-16 och en MIG 3'a som flögs av "First Class Test Pilot at Ilyushin Factory". En otrolig succé.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-10.jpg 
Visningar:	315 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	31195
    Det var första gången på säkert 50 - 60 år som man kunde se - och höra - två flygplan med roterande motorer i en dogfight! All verksamhet stannade upp när de gamla svenska planen flög och inte minst när Mikael flög uppvisning med den svenska Harvard (SE-BII) - en fantastisk snygg uppvisning. Åke Jansson (DC3) sa till Mikael att det var den snyggaste Harvduppvisning han någonsin sett. "Du vill bara ha mig till att bjuda på öl", sa Mikael. Nej det var skitsnyggt. Tätt, unikt och intressant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-7.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	31196
    Blerioten väckte stor uppmärksamhet - de mer än 200.000 åskådarna hängde på staketet och skrek och applåderade.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-5.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	31197
    Poliarkov fanns i tre exemplar. Bl.a. byggdes några tvåsitsiga exemplar - för Stalins son skulle lära sig att flyga den...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dogfight-6.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	31198
    Poliarkov instrumentbräda
    Bifogad fil 31199
    Red Arrows var på plats liksom, Polens-, Finlands och Italienska Frecce Tricolore. Vid Briefingen sa chefen att "alla har hört talas om Red Arrows - men ingen har sett dem. De flög för lågt. Minimihöjden var 200 meter... Det struntade både Red Arrows och Frecce Tricolore blankt i.
    Bifogad fil 31200
    Ett par ryska värstingjaktplan...

    Bifogad fil 31201
    ...och så kom Putin på lördagen... Två stora regeringsflygplan och två helikoptrar anlände. Ingen visste i vilket flygetyg han satt i...

    Nåja, han kom, han såg, han stack... Sedan kunde alla militärer med hattar stora som helikopterplattformar slappna av igen...

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2012-08-17 klockan 10:33.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Vilken upplevelse det måste ha varit! Posta gärna mer bilder!!!

    // Fredrik Wergeland

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ivve o jag surrade med Plast-Åke innan han for iväg till Rodnina,jag sa åt honom o hålla utkik efter en gigantisk skåning o hälsa från oss!
    Läckra bilder o mera är bra!
    Dock så tycker jag att ni på natten skulle ha smugit in o bytt ut Leninfotot till förmån för vår egen,rosa Wesse..
    Det hade garanterat gjort osuccé..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Dock så tycker jag att ni på natten skulle ha smugit in o bytt ut Leninfotot till förmån för vår egen,rosa Wesse..
    Det hade garanterat gjort osuccé..
    )hovrandes en yak hade dom kunnat döda för en autograf

  5. #5
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Kul att se och läsa om er resa. Gärna fler bilder!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    )hovrandes en yak hade dom kunnat döda för en autograf
    Nog f-n hade de dödat alltid...!

    // Fredrik W

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har 1200 bilder astt välja mellan....
    Det rådde fotoförbud i hangaren, men antagligen för att det var så otroligt skitigt därinne. Det fanns ett 20-tal jetmotorer i olika kondition i lådor i hangaren. En intressant kärra var en experimentversion av en Su 31 aerobatickärra. Den skulle ha den värsta M14-motorvarianten på 500 hk, men det hela hade avstannat för två år sedan. Täckt med plast och fågelskit...
    Ja, Wesse hade gjort sig bra på väggen.
    Ska förösöka lägga ut lite fler bilder. Ett problem är dock att vi flyttar denna och nästa helg, så vi har lite andra prioriteringar just nu...
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Flügdag!
    Av Thomas i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 19:37
  2. Detta kallar jag gigantisk modell! Sjöflyg!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 20:33
  3. gigantisk globemaster GET
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 09:30
  4. Bj’s Modellflyg’s flygdag
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •