Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-26/8 2012

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-26/8 2012



    OBS, Vi kommer vara på fältet från ca kl17 på fredagen!

    Den 24-26 Augusti 2012 arrangerar Växjö RC Klubb Mikroturbin + EDF Event för första gången. Vi hoppas en träff på detta tema kan samla både piloter och åskådare för inspiration. Tanken är att köra fri flygning hela helgen. På en träff som denna är det ju "lunchprogram" hela tiden!


    Träffen riktar sig till och välkomnar dig med turbinmodeller med upp till 6kg dragkraft och dig som flyger EDF oavsett storlek.


    Vi förfogar över 200x40m gräsbana av god kvalitet med bra inflygning från båda hållen. Som referens är det inga konstigheter att flyga en vanlig Harpoon med 7kg motor på fältet. Möjlighet att montera upp katapult finns.


    Vi har framdragen el så att det räcker till alla (3fas 16A)
    Mat, dryck och tilltugg kommer finns på plats till försäljning.


    Det finns möjlighet att både campa och ställa upp husvagn mot en symbolisk summa, vi lovar dock bara el och vatten under meetingets två huvuddagar lö/sö. Ni är dock välkomna att anlända tidigare om ni önskar. Jetpiloter skall ha med sig egen brandsläckare. Pilotavgift 100:- När du betalar pilotavgiften intygar du samtidigt att du har en gällande försäkring.

    Välkomna!!




    GPS-koordinaterna till fältet:
    Latitud: 56°48'21.79"N Longitud: 13°54'36.18"O




    Google Earth Bookmark kan du hämta
    http://www.vaxjorc.se/images/stories/omvrc/Ljungby.kmz




    Flygfoto över fältet:










    kontakt: styrelsen@vaxjorc.se




    Aktuellt Väder på flygfältet.


    Senast redigerat av henke2 den 2012-08-24 klockan 12:51.
    Superhero

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    För er som inte besökt oss så visar jag fältet med två videofilmer i ämnet.



    Superhero

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är alltid bra att vara ute i god tid så jag kollar redan nu om någon är intresserad av hotell, motell eller vandrarhem så kan jag kolla runt vad som finns om inte annat.

    För egen del blir det en runda ner till Tyskland i slutet av april för att flyga på Kolibriträffen och kolla läget. Nu när man vet vad man får tillbaka på skatten så blev man ju sugen på att köpa en Kolibri motor till, det finns ju så sjukt mycket att stoppa dem i
    Superhero

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ni missar väl inte Kolibriträffen i Birkenfelt? Jag och en kompis sticker ner redan på onsdag.

    http://www.msc-condor.de/html/kolibri-2011.html




    Ses där!!!

    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Efter att besökt Kolibriträffen i Tyskland är jag mycket förväntansfull inför motsvarigheten här på hemmaplan. Nuförtiden finns det en EDF i varje hem känns det som och det är just dem vi vill se på denna träffen. Det har dessutom sålts ett 30tal Kolibriturbiner i landet så chansen att få se någon av dessa i verkligheten är minst sagt stor om man säger så.


    För egen del är det nya roliga projekt hela tiden, ännu en kärra klar inför träffen.

    Superhero

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Nu är det inte långt kvar jag längtar :-)

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Yes, bara två veckor kvar. Nu har det varit kass väder sedan mars så det vore väl tusan om det inte kunde få bli vettigt väder denna helgen.

    Fler flygplan färdiga inför träffen, med lite tur är även två Twinjets i luften med Kolibri T15 motorer på ryggen.

    Superhero

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu har Amir och jag flugit in oss rejält på våra Mig-15, riktigt kul kärror som fixar det mesta om man kröker spakarna. Blir vädret okej kommer det bli spaka själv med Migarna för dem vi vet kan flyga.

    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Tänkte köra bort min husvagn och ställa på fältet från fredag till söndag på vår camping på fältet är det någon annan som har tänkt att campa under helgen????

  10. #10

    Standard

    [QUOTE=henke2;283991]Nu har Amir och jag flugit in oss rejält på våra Mig-15, riktigt kul kärror som fixar det mesta om man kröker spakarna. Blir vädret okej kommer det bli spaka själv med Migarna för dem vi vet kan flyga. QUOTE]

    Sätter ni upp dubbelkomando då eller? Eller blir det att langa över sändaren?

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu har Amir och jag flugit in oss rejält på våra Mig-15, riktigt kul kärror som fixar det mesta om man kröker spakarna. Blir vädret okej kommer det bli spaka själv med Migarna för dem vi vet kan flyga.
    Sätter ni upp dubbelkomando då eller? Eller blir det att langa över sändaren?
    Vi brukar lämna över sändaren. Det är ju ingen flygskola utan prova på för dem som redan kan flyga bra. Fungerar riktigt bra och verkar vara uppskattat.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vi brukar lämna över sändaren. Det är ju ingen flygskola utan prova på för dem som redan kan flyga bra. Fungerar riktigt bra och verkar vara uppskattat.
    Så lärde jag mig flyga före dubbelkommandots tid och det funkade det med... Har man, som Henke säger, koll på läget är det inga problem över huvud taget.

  13. #13

    Standard

    Hur dags drar ni igång på fredagen?

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fege Visa inlägg
    Hur dags drar ni igång på fredagen?
    Jag kommer vara där efter jobbet. Säg kl17 ungefär.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vi brukar lämna över sändaren. Det är ju ingen flygskola utan prova på för dem som redan kan flyga bra. Fungerar riktigt bra och verkar vara uppskattat.
    För all del. Jag tänkte bara att det är mycket stålar det rör sig om. Men har man bara kommit överens om vad som gäller innan man lämnar sändaren så är det ju lungt.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
    För all del. Jag tänkte bara att det är mycket stålar det rör sig om. Men har man bara kommit överens om vad som gäller innan man lämnar sändaren så är det ju lungt.
    Det visar ännu en sida av mikroturbinflygert, nämligen att det är väldigt avkopplande om man vill. Jag lovar dig att ingen som provar kommer tycka det är speciellt svårt, det enda man kommer märka är lagget i gaspådrag från tomgång vilket gör att man ännu mer känner sig som en riktig pilot.

    Kanske till och med vågar låta dig testa ;-)
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det visar ännu en sida av mikroturbinflygert, nämligen att det är väldigt avkopplande om man vill. Jag lovar dig att ingen som provar kommer tycka det är speciellt svårt, det enda man kommer märka är lagget i gaspådrag från tomgång vilket gör att man ännu mer känner sig som en riktig pilot.

    Kanske till och med vågar låta dig testa ;-)
    Haha. Kanske det.

    Men jag tycker också det skall bli kul att se små edf kärror. Det finns ju så många fräcka BNF kärror idag!

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
    Haha. Kanske det.

    Men jag tycker också det skall bli kul att se små edf kärror. Det finns ju så många fräcka BNF kärror idag!

    Byggde ju den där draken med 64mm fläkt här om året och den flög kul. Nu bara här om veckan satte en kompis ihop en sådan, bytte fartreglaget och stoppade i en 4cells 1200acke och jäklar vad kul det blev! Så nu vart man sugen på en sådan igen. Fortfarande lätt nog för att flyga bra och med riktigt bra kraft som skjuter på.

    Kanske sådan? http://www.schuebeler-jets.de/en/hdt...6-dia-hdt.html
    Superhero

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Nu ser prognosen mycket bättre ut för helgen det är bara att hålla tummarna hårt som fan.

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Nu ser prognosen mycket bättre ut för helgen det är bara att hålla tummarna hårt som fan.
    Hehe jaaa, nu är nästan allt regn bort trollat, weeee.

    Superhero

Liknande ämnen

  1. Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 12:27
  2. Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-25/8
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 20:07
  3. Intressekoll: Mikroturbin + EDF Event
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 16:50
  4. FlightPower electric event 08
    Av Joacim i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •