Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Diversity till FPV

  1. #1

    Standard Diversity till FPV

    Ni som har koll på FPV grejjer

    Funkar den här http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=216
    och köra ihop med 2st http://www.foxtechfpv.com/foxtech-58...ver-p-181.html

    Har bara tittat efter eagle tree men den där var ju jäkla billig. Tänkte om det var nån special till rangevideos grejjer.

    Fredde

  2. #2

    Standard

    Spar pengarna och bygg eller köp ett Clover Leaf antenn kit, långt mkt bättre än ett diversity kit. Allt blir enklare och tar mindre plats
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Jag har ett set med http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=550
    och ett set med http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=459
    Tänkte om de skulle bli ännu säkrare och bättre med en patch antenn till. Kanske har fel. Tycker FPV är en ren djungel :S
    Fredde

  4. #4

    Standard

    Kör med dom, det kommer funka skit bra. Se till att montera antennerna smart bara, kanske krävs någa flygningar innan du funnit en bra placering. Krångla inte till det i början du kommer bara krokna på alla saker varje flygning gör det så enkelt som möjligt å få flygtid istället.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    är beredd att hålla me Hanke, mycket av anledningen att jag inte orkade ut förut var alla prylar som måste me, nu har jag bara 1 väska och hexa eller quad för att flyga, då blir det oftare att man kommer ut tycker jag.

    Jag kör med antennerna som du visade i länken, fungerar fint. har inte provat så hårt än men men.

  6. #6

    Standard

    Rangevideo kommer nog snart att släppa sin GS som kommer att blir någonting utöver det vanliga.

    Eagleeyes är bra vad gäller diversity vad jag har förstått och jag tror att diversity baserat på videosignalkvalitet är säkrare än det som är baserat på RSSI. Det du saknar om du inte har deras OSDPro är antenna tracking. Jag har iofs ett OSDPro ute för försälning rätt billigt om du är intresserad.

    CP-antennerna är bra men det är ju inte diversitet och det är ju knappast så att en cloverleaf ger bättre räckvidd än alla kombinationer man kan bygga med hjälp av diversitet, som exempelvis mha en patch och en vanlig sprötantenn. Men varför inte kombinera det och kombinera en CL med en helical?

    Själv har jag en massa CP-antenner men har inte använt dem så mycket då de är mer skrymmande och ofta även betydligt mindre hållbara.

  7. #7

    Standard

    Jag har Eagleeyes och den är riktigt bra - testade initialt med diversity och konstaterar att det fungerar - flyger dock aldrig så långt bort att klöverantennen inte skulle räcka till - kommer dock bygga en biQuad för att se om det behövs tracking eller ej.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Bara som ren kuriosa... Med en 18dbi patch så funkar 5.8 en bit...

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Tack Hanke för den länken, var just lite nyfiken på hur bra 5.8 presterar. Men som vanligt får man tampas med andra problem istället

    //Matte

  10. #10

    Standard

    Jag tycker 5,8 med Clover funkar löjligt bra, kör just nu väldigt mycket bil fpv och räckvidden på marken är förvånansvärt långt för att inte tala om hur enkelt det är att bara dra på sig brillorna så är man igång (fatshark med 5.8 rx). För tri/hexa/octo är det en dröm, man kopplar in allt lyfter slår över i PH sen på med brillorna inga kablar ingen GS som ska monteras upp mm
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Ska läsa på lite om Osd PRO boopidoo
    Fredde

  12. #12

    Standard

    Gör det, jag har en RVOSD till försäljning också men för en femhundring till (dock ingen annons för denna). Det är en RVOSD4 uppgraderad till RVOSD5.

    Både ET OSD Pro + Guardian och RVOSD5 är bra system med sina respektive för- och nackdelar och just nu finns endast markstation för ET men inom någon/några månader kommer det nog till RVOSD också. Dock oklart till vilket pris.

  13. #13


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej på er, försöker reda ut det här med antenner:
    Vilka av ovanstående antenner skall man använda?
    Finna både långa och korta som Tokaz länkar till.
    Kan någon visa en bild på montaget ?

    Mvh
    Flygsmurfen

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Bumpar denna tråd:
    Se frågan om Cloverleaf ovan:

    Dr Hanke! Enligt specen på Fatschark så är det ganska låg effekt (100 mW), på 5,8 modulen som sitter i glasögonen.
    Köper man lösa sändare/ mottagare får man 200 mw.
    Jag skall flyga flygplan , räcker 100 mW då?
    Om man vill utöka med Cloverleaf enligt ovan, går det att montera på glasögonen?
    Eller är det bättre att satsa på lös sändare på markstation?
    Man kanske vill bygga vidare med diversity, antennatracking mm ?
    Vilse i djungeln......
    Mvh
    Flygsmurfen

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    En mycket bra lösning är att kombinera en klöverantenn på VTx samt en klöver/SPW (förklöver) och en helix med diversitymottagare mellan. Då kan man rikta helixen åt det hållet man tror att man kommer att flyga långt för att låta klövern/SPWn ta över när man kommer nära och sannolikt flyger ur konen på helixen.

    Då får man väldigt bra mottagning på nära håll för landning och start och dessutom väldigt bra räckvidd åt ett håll, som så klart går att rikta om under tiden man flyger om man har en spanare som kan peka helixen mot planet hela tiden.

    Men för att försöka svara på din omedelbara fråga, Flygsmurfen, så är klöverantenner den väg jag skulle gå till att börja med om jag var du. Om du inte tycker att du har tillräcklig kvalitet så skulle jag börja med att komplettera med en helix och en diversitygrunka innan jag slängde på med antenntracking. Då kan du spräcka plånboken i mindre omgångar istället för en stor jättesmäll.

    Och... Ja, det bör gå jättebra med klöverantenner på FatSharkprylarna du nämner.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #16


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tackar för ditt svar Thomas.
    Jag skall börja beställa prylar efter sportlovet.
    Ser fram emot det.
    Börjar få koll nu.
    Det är många parametrar som kan strula innan det är klart.

    Mvh
    Flygsmurfen

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Börja enkelt...
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ingen minns en fegis :-)
    Mvh
    Flygsmurfen

Liknande ämnen

  1. Diversity
    Av lassebetong i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 08:14
  2. Kombinera ljudsignaler vid diversity
    Av Copterdude i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 05:40
  3. Yellowjacket Pro diversity receiver
    Av Impulze i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •