Reklam

 
Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 23456789 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 163

Ämne: Piper Cub L4 skala 1/3

  1. #121
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Både Cub-projektet och jag är "alive and well" och här kommer lite mer bilder. Det är kåpan som är under tillverkning nu. Gjorde ju ett försök att gjuta en form för att kunna gör den i epoxy/glasfiber men det blev inte så lyckat så jag har återgått till den ursprungliga planen som var att göra den i alu-plåt. Om man tittar på riktiga Cubar består kåpan till stor del av enkelkrökta ytor utom just i nospartiet. Det verkar också som som om det finns olika varianter på var skarvarna sitter så jag har valt att ha skarvar där de gör det enklast att få ihop formerna. Delarna hittills bara grov-knackade och kommer att få lite bättre finish innan spackling och målning.

    Monterar delarna provisoriskt med tejp och gör mallar för nästa del av depron som sedan överförs till alu-plåten.

    Har också passat på att svärta avgasrör och ljuddämpare med värmefärg som skall tåla 650° C. Avgasrören kommer ju till största delen att ligga synliga utanför kåpan.

    MVH
    Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030287.jpg 
Visningar:	317 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	32862Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030288.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	32863Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030289.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	32864Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030290.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	32865Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030291.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	32866Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030292.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	32867Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030294.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	67,5 KB 
Id:	32869

  2. #122
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Depronmallen nu överförd till alu-plåt och ihopsatt med nosdelen. Nästa steg blir att anpassa urtagen runt cylindrarna och ta hål för avgasrören....

    /Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030295.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	70,4 KB 
Id:	32898Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030296.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	32899Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030298.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	32897

  3. #123
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja-du Kjell, man kan ju nästan tro att du inte gjort annat än knackat plåt-------snyggt jobbat.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #124
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile Detta är en riktig CUB.....och vilket bygge....

    Hej Kjell "Kjni",
    Detta är det Bästa jag sett på detta Forum.
    Hakan hänger ända ner till golvet.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #125

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Kjell "Kjni",
    Detta är det Bästa jag sett på detta Forum.
    Hakan hänger ända ner till golvet.

    Kan bara hålla med att detta är i en klass som
    nog inte tidigare skådats på nåt forum överhuvudtaget
    i norra Europa....

    MVH Kent

  6. #126

    Standard

    Jag har också en 1/3 Piper Cub, men men... den ser ju int ut så där!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #127

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här är inspiration!!!


    Göran

  8. #128
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej igen,
    först tack till Lasse, Jan, Kent, Mikael och Göran för uppmuntrande tillrop. Det värmer i det dystra höstväder vi har här i Östersund nu. Regn, dimma och snöblask...

    Har nu monterat motor och ljuddämpare "på riktigt" så att det skall gå att få hålen i kåpan för avgasrören på rätta ställen. Också konverterat ROTO-motorns tändsystem från original till Runtronic. Har haft problem med ROTOn tidigare som bl a resulterat i återbesök på fabriken. Man har då skyllt på problem med tändsystemen och jag har därför bytt till Runtronic på en tidigare motor och fått den att bli mera lättstartad och med stabilare tomgång och tyckt att den "hörts" gå bättre även på fullvarv. Originalsystemet bygger på 2 magneter på kamaxeldrevet och en fast sensor utanpå baklocket och ingen möjlighet att justera tändläget utan att demontera motorn. Nu ersatt med en magnet på medbringaren och sensor med vanlig placering. Fäst på 2 av skruvarna som håller ihop vevhuset vid främre lagret. Det innebär att sensorn även nu är fast placerad men magneten sitter i en ring som monterats på medbringaren och som kan vridas för att ställa tändläget och sedan låsas med en stoppskruv. Ringen är delad i 2 halvor och kan alltså tas bort/monteras utan att man behöver lossa propellern med alla bultarna. Tändläget kan med denna lösning tyvärr inte justeras med motorn igång men det kan jag leva med. Modifieringen innebär inte heller någon "åverkan" på motorn vilket kan vara bra i händelse av garantidiskussioner...Med en magnet kommer det att bli en gnista även i den cylinder som är i avgasfas men det stör inte på annat sätt än att tändsystemet drar lite mera ström.

    Har också från Mats Johansson på MJD Models (tidigare ägare av den riktiga SE-BFD) fått en CD med fina bilder på förebilden och insett att det finns en hel del avvikelser - en som var enkel att åtgärda var färgen på delar av landställlet. Det är numera grå-vitt istället för olivgrönt. Stort tack för CDn Mats!

    Hälsningar
    Kjell


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030299.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	33004Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030300.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	33005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030301.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	58,5 KB 
Id:	33006Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030302.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	33007Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030303.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	33008Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030305.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	33003
    Senast redigerat av kjni den 2012-10-23 klockan 07:14.

  9. #129
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    har fortsatt arbetet med kåpan och den har nu fått en del spackel och slipning men det behövs ännu lite till av den varan innan målning. Fästena på plats och dom består av M6 nylon-skruv som gängats in i plywood-fästet i motorspantet. Innanför kåpan på skruven sitter en spiralfjäder som trycker ut kåpan mot låssprinten på utsidan så att det sitter utan glapp och slammer. Oljekylaren gjord i 0,5 mm aluplåt och alu-nät från Plastic Padding. Kåpan blir i vissa stycken fri fantasi och inte helt skalariktig men den måste ju passa motorn.

    MVH
    Kjell Nilsson


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030309.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	33132Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030311.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	33128Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030310.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	49,6 KB 
Id:	33127Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030312.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	33129Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030313.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	33130Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030316.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	33131

  10. #130
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Några timmar till med plåtjobb och nu är båda kåporna för att styra kylluften över cylindrarna på plats. Kåporna kommer att vara fria från övriga motorkåpan och sitta fästade på motorn med skruvarna som håller ventilkåporna på plats.

    Go'kväll / Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030321.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	33149Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030319.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	33150Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030318.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	33151

  11. #131
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Så där - nu är nosen klar. Allt monterat som det är tänkta att vara. Kåpan målad och har redan fått lite repor här och där. Nästa blir nog "påsarna" över gummifjädringen på stället och sedan.....skulle det nog vara nära maiden....fast just nu för mycket snö på fältet.

    MVH Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030323.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	33211Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030334.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	33220Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030333.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	33219Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030332.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	33218Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030331.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	33217Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030330.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	33216Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030327.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	33215Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030326.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	33214Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030325.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	33213Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030324.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	33212Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030322.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	33210Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030335.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	33221

  12. #132
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mycket snyggt!
    Hur blir det med skidor?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #133
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Lasse. Kanske få bli skidor, förebilden har faktiskt gått på skidor också.
    MVH
    Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SE-BFD_skidor.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	256,3 KB 
Id:	33222

  14. #134
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Final på byggtråd Cub L4

    SE-BFD är nu klar och det är dags att avsluta byggtråden med en rad bilder. I börja av bildserien finns några bildpar med förebilden och modellen. Den slutliga vikten blev 17,5 kg och det ger en vingbelastning på 94 g/dm2. Det är lite högre än jag hade räknat med men kanske kan jag komma ner mot 90 g/dm2 om jag kan ta bort lite av det bly som finns i nosen nu för att få TP 25% från framkanten. För detta gick det åt 750 g bly. Tror att TP kan ligga på 30-35% men det känns säkrare att provflyga med tung nos. Anfallvinklarna är nu också kontrollmätta och med stabben på 0° har vingen en anfallsvinkel på 1,25° vid roten och -0,5° vid spetsen, dvs skränkningen är 1,75°.

    Jag räknar med att llägga upp en video från provflygningen men osäkert när den blir av. Vill gärna ha en dag med skapligt väder....

    Ber med detta att få tacka Er alla för visat intresse och alla uppmuntrande kommentarer under byggets gång.
    Har börjat planera för nästa projekt.....

    MVHJ
    Kjell Nilsson
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	98,0 KB 
Id:	34035   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	34036   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	116,7 KB 
Id:	34037   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	34038   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	34043  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	34042   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	133,8 KB 
Id:	34041   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	116,0 KB 
Id:	34040   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	34039   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	34045  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	34044   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	34046   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	24.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	103,5 KB 
Id:	34056   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	23.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	34055   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	104,9 KB 
Id:	34054  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	21,.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	34053   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	34052   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	19.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	109,9 KB 
Id:	34051   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	34048   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	34050  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	36,2 KB 
Id:	34049   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	34047   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	103,3 KB 
Id:	34033   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	34034   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	26.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	121,8 KB 
Id:	34058  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	25.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	106,4 KB 
Id:	34057  

  15. #135

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kjell !

    Tack för en fin byggtråd. Nu ser vi fram emot ditt nästa projekt. Kanske det kan bli ytterligare en ny modell till Östersund 2013.

    Kay krut

  16. #136

    Standard

    Tjusig! Riktigt välgjord! Imponerande bygge. =)
    Såg att Bill Hempel har en 60% Cub... men den e ju ARF den... *host*... ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #137

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Fantastiskt tjusigt! Jag ser fram emot en filmsnutt från premiären.

    Mvh Olov

  18. #138
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    237
    Jobb
    Studerar serviceteknik
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Riktigt snyggt och imponerande bygge! Tror och hoppas den flyger fantastiskt!

    /Fredrik.

  19. #139
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Bild 23 och 24:
    Är den verkligen SÅ tung i häcken???

    Skojar bara, otroligt snyggt bygge! Man blir stum av beundran...
    Retroholic!

  20. #140
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kan bara instämma i vad de andra har sagt, mycket tjusigt bygge.
    Det är bara att önska lycka till, till premiären.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Piper J3 cub....
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 00:56
  2. FMS J3 Piper Cub
    Av Danka i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:23
  3. 1/4 Piper J-3 Cub-premiär
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 17:07
  4. Piper Cub fråga
    Av blåflyg i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 21:09
  5. Piper J-3 Cub 50 EP
    Av PÖ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •