Hej!
Tänkte dela lite bilder och beskrivning av ett nystartat byggprojekt. Via en annan tråd på detta forum hamnade jag på Paolo Severins web-sida. Hade under en tid funderat på att bygga en L4 Cub i lite större skala och blev riktigt sugen på att bygga enligt Paolos metod med kroppen i silverlödd stålrörskonstruktion.

Skickade ett mail till Paolo och frågade lite om hans J3 Cub, möjlighet att köpa bara ritning etc. Fick då reda på att han var nästan färdig med en lite större Cub och till råga på allt en L4! Ritning beställdes och jag har nu samlat ihop lite material och börjat bygget.

Använder en CNC-fräs för att tillverka delar och eftersom spanten är uppbyggda i 3x3 mm furulister tillverkade jag en jigg enligt bilder och anvisning på Paolos web-sida. Jiggen tillverkades av IKEAs skärbrädor fastskruvade på en spånskiva. Dessa skärbrädor är av en seg, lite fet plast där cyanolim inte fäster särskilt bra så det går ganska lätt att få ut det färdiglimmade spantet. Dessutom är de billiga...

Programvaran jag använder till att skapa fräsbanorna är VCarve Pro 6.5. Det har bra funktioner för att vektorisera konturer från en bild i .jpg-format för att skapa fräsbanorna.

Ta en titt på Paolos sida - med risk för att bli inspirerad att starta ett bygge http://www.paoloseverin.it/

MVH
Kjell Nilsson

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Material_2.jpg 
Visningar:	498 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	25919Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Material_1.jpg 
Visningar:	846 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	25917Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fräs.jpg 
Visningar:	860 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	25922Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jigg.jpg 
Visningar:	897 
Storlek:	42,6 KB 
Id:	25918Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fräsprogram.jpg 
Visningar:	776 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	25916Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spant_jigg_1.jpg 
Visningar:	814 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	25915Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spant_jigg_2.jpg 
Visningar:	761 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	25920Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spant.jpg 
Visningar:	885 
Storlek:	89,6 KB 
Id:	25921