Hej hej hallåj alla fanatiska RC-flygare ocg byggherrar ute i Svedala...
Nu har jag varit borta länge nog från byggandet. Hus, familj, jobb och JAS 39 byggsatser har tagit upp den mesta av min lediga tid förra halvåret.
Mitt nyårslöfte som gavs var att jag innan semestern skall ha alla mina flygplan färdiga, ja... förutom löftena om träning, sluta snusa, leva sunt etc som alltid lovas skå ska jag baske mig fixa just det första

Modellen denna gång är återigen en prototyp från tomteverkstaden i Herrljunga. Magnus bara spottar ur sig modeller och känner jag honom rätt så blir inte det här den sista.

Efter sedvanligt locklyft konstateras snabbt att allt ser bra ut och förutom byggsatsen medföljer det alldeles utomordentliga dekaler (ej på bild - sorry) samt tillbehör. Dessutom låg det två Wemotec microfläktar och två motorer från H.E.T. medpackat.

Nog skrivet - här kommer bilderna med sedvanlig bildtext - håll till godo

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 001 _ small.jpg 
Visningar:	4858 
Storlek:	443,9 KB 
Id:	26042
Som vanligt... Perfekt utskurna detaljer. Observera att detta är gjort på traditionellt vis med en 1mm pinnfräs i en CNC-maskin. Många tror att det är laser skuret pga de fina snitten men tji fick dem..

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 002 _ small.jpg 
Visningar:	4935 
Storlek:	407,5 KB 
Id:	26043

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 003 _ small.jpg 
Visningar:	4740 
Storlek:	266,7 KB 
Id:	26044
Man börjar hela bygget med att limma ihop diverse spant. Här syns ett spant som skall sitta någonstans mitt på kroppen och har uttag för insugen. Då materialet runt insugen är ganska tunt gods så är balsat här utbytt mot två millimeters plywood - "Smart sa Bull"

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 004 _ small.jpg 
Visningar:	4781 
Storlek:	402,4 KB 
Id:	26045
Lägg bara spanten med rätt sida ner och limma med CA-lim... "-Plast under underlättar..." tyckte Bill

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 005 _ small.jpg 
Visningar:	5074 
Storlek:	399,2 KB 
Id:	26046
Denna gången valde jag att spänna fast mina aluminiumprofiler i en helt vanlig arbetsbänk från Jula. Det fungerade faktiskt riktigt bra och det är lätt att jobba på modellen.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 006 _ small.jpg 
Visningar:	5090 
Storlek:	388,1 KB 
Id:	26047

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 007 _ small.jpg 
Visningar:	4839 
Storlek:	436,3 KB 
Id:	26048
Det spantet som skall husera vingbalken fick, helt enligt ritning, förstärkning av medföljande kolfibermatta. Luta er INTE över träbiten då ni limmar fast mattan med CA-lim... Ja, såvida ni inte VILL råka ut för en whiplash-skada vill säga...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 008 _ small.jpg 
Visningar:	4636 
Storlek:	236,2 KB 
Id:	26049
Bygget är lätt och går fort framåt. Hittils är det som tagit mest tid faktiskt att skära ut alla delar... Ännu är inga delar ihoplimmade. Detta lämnade jag till senare så man kan justera in allting då longeronerna kommit på plats.
Longeron = list

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 009 _ small.jpg 
Visningar:	4618 
Storlek:	356,2 KB 
Id:	26050
Första longeronerna på plats... Många hatar dem men jag älskar dem - De får ju hela maskinen att framträda ordentligt.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 010 _ small.jpg 
Visningar:	4550 
Storlek:	381,2 KB 
Id:	26051

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 011 _ small.jpg 
Visningar:	4467 
Storlek:	285,9 KB 
Id:	26052
Huvsargen nålades fast för att tillse att alla spant satt som konstruktören tänkt....

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 012 _ small.jpg 
Visningar:	4512 
Storlek:	478,1 KB 
Id:	26053
Innan jag monterade in fläktenheterna gick de igenom min vanliga procedur med balancering. Detta var ingen lätt match ens för min magnetbalancerare. Massan i bladen är så liten så det var stört omöjligt att få dem bättre balancerade än de redan var från fabrik. En kortare motorkörning för att se att allt fungerade som tänkt hann jag oxå med.
Tips, om ni har en motor som är något mindre än dysan den skall sitta i, gör så här.
Ta en vanlig 10-15mm bred maskeringstejp och linda ett varv (exakt ett, tejpen får inte överlappa sig själv). Prova motorn i hålet, går den in med tight passning är det bra, annars linda ett varv till osv osv... Gör ni såhär så kommer motorn automatiskt att centrera sig i fläkthuset när ni skruvar fast den

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 019 _ small.jpg 
Visningar:	4440 
Storlek:	475,4 KB 
Id:	26054
Två fläktar gör att den kommer gå dubbelt så fort...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 020 _ small.jpg 
Visningar:	4392 
Storlek:	370,7 KB 
Id:	26055
Insugen på denna lilla kärra är inte något man bara skakar fram ur rockärmen. Jag bestämde mig för att använda 0,25mm polystyrene plast istället för den medföljande PVC-plasten. polyn är lite lättare att jobba med, finns i välsorterade hobbybutiker under namnet "Evergreen" (Minicars AB distribuerar)
Ja ja, formen går från amöba-liknande ivid insuget till runt vid fläkten. Detta fick mig att göra insuget i två delar. Jag började med den bakre som ansluter mot motorn. På så sätt blir skarven "åt rätt håll" om man tänker sig luftens väg. Rullade plast, ritade, måttade, klippte, provade, klippte, provade, måttade... tillslut satt den som ett smäck.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 022 _ small.jpg 
Visningar:	4362 
Storlek:	257,0 KB 
Id:	26056
Här är insuget från en annan vinkel...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 023 _ small.jpg 
Visningar:	4301 
Storlek:	419,0 KB 
Id:	26057
Och här från en tredje vinkel...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 024 _ small.jpg 
Visningar:	4295 
Storlek:	319,6 KB 
Id:	26058
Nu var det dags för den främre delen. För att kunna hålla plasten på plats, (jobbig mening det där - säg den sju gånger på rad...) använde jag de plywoodbitar som man tar bort från spanten. Dessa lindades lagom många varv med maskeringstejp innan slutligen ett litet handtag zappades fast...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 025 _ small.jpg 
Visningar:	4196 
Storlek:	242,5 KB 
Id:	26059
... Sen var det bara att trycka in "pluggen" när plasten var där och "voila" så hade jag rätt form. Små droppar med CA-lim punktade fast plasten. När allt såg bra ut var det bara att limma fast insuget även i spanten.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 028 _ small.jpg 
Visningar:	4223 
Storlek:	355,5 KB 
Id:	26060
Så här blev resultatet!

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 029 _ small.jpg 
Visningar:	4120 
Storlek:	391,4 KB 
Id:	26061
Ni ser ju själva att det inte är den lättaste formen att göra ur ett plastark.


i min eufori över resultatet med insuget gick jag snabbt över till att börja bygga vingar. Dessa såg inte allt för komplexa ut och borde gå fort att bygga. Bara att nåla upp ritningen på en byggbräda, spänn lite plast över o sätta igång... Trodde jag ja... Man måste börja med att limma ihop två balsaflak. Åhh jag hatar att titta på lim som torkar så medans flaken torkade tog jag och satte igång med fenan...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 034 _ small.jpg 
Visningar:	4192 
Storlek:	461,3 KB 
Id:	26066
Fenan byggs på samma sätt. Här är det klackar på spryglarna som gör att de kommer på rätt höjd mot varandra. Nåla och kontrollera alla vinklar innan du går loss med CA-limmet... Klart på ett kick!

Åter till vingen...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 030 _ small.jpg 
Visningar:	4155 
Storlek:	457,1 KB 
Id:	26062
När flaken var grovutskurna, alla spant framtagna och middagen intagen satte jag igång... Ritningen har stödlinjer både framför framkanten och bakom bakkanten som gör att man lätt kan linjera upp spanten korrekt. Dessutom är allt konstruerat med "lås-i-lås" metoden. Tjipp tjopp, ca-limmat o klart!

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 031 _ small.jpg 
Visningar:	4124 
Storlek:	379,6 KB 
Id:	26063
Den innersta sprygeln gick jag över lite grann med en nålfil så att den skulle hamna på rätt ställe.
OBSERVERA Framkanten på vingen har en radie även på den främre delen av undersidan! Detta upptäckte jag när vissa spant redan var limmade på plats. Mitt val blev därför att skära bort plankningen framför spryglarna. När alla spant var limmade höll jag upp vingens bakkant - då kommer den främre radien naturligt. Medans vingen hölls i possition ca-limmades famkanterna. Nu är det bara att limma en högre framkantlist direkt mot spryglarna och sedan hyval ner den till rätt form! Hmmm... Är det någon som förstår hur jag menar?

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 032 _ small.jpg 
Visningar:	4081 
Storlek:	396,4 KB 
Id:	26064
Utrymmet där servot skall sitta markerade jag med 4 frästa hål. På så vis blir det senare lätt att lokalisera positionen. Jag valde även att göra nya hål för servosladden. Numer går den rakt in mot kroppen och inte i en 90 graders vinkel. Detta underlättar ofantligt sen när elektroniken skall in. Innan den övre sidan plankas är det bara att stoppa in en liten dragtråd genom hålen och tejpa fast den på insidan av luckan..

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 033 _ small.jpg 
Visningar:	4126 
Storlek:	350,1 KB 
Id:	26065
Här kan man se kurvaturen på de främre vingspanten

Hoppla, en vinge, ett isug, fena och stabbe på plats...
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK 60 Byggandet 035 _ small.jpg 
Visningar:	4234 
Storlek:	447,8 KB 
Id:	26067

Lugn, bara lugn... Delarna är inte limmade mot kroppen än. Först skall vi ju planka lite, men det kommer nog i nästa uppdatering.

mvh
Marcus