Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 128

Ämne: Vad för utrustning till en Octocopter?

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Då har jag bott i garaget ett tag och skruvat fast 8 motorer och propellerar.
    Utan ben väger härligheten 1.73kg. Börjar se ut som en oktokopter nu.
    Jag hade räknat med en cirka 5 kg när den är färdig och då har jag cirka 3kg lyftbarlast.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Kenneth, vad blev det för motorer och proppar?

    Bägda

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tjenare,

    Då jag själv vill bygga den första Oktokoptern, dels för att känna på om det är något för mig och dels för att hålla kostnaderna nere.
    D750 från Hobbyking med 11x4,7 proppar. Propparna skall bytas när allt är inställt till 12x3.8 kolfiberproppar. Än så länge har jag lagt ut cirka 1000kr på bygget inklusive motorerna med proppar och då samtidigt haft hur roligt som helst i garaget. Så det blir en beställning till från HK innan jag beställer styrenheten och då borde allt vara klart till innan sommaren börjar.

    Just nu skall jag se om det går att göra en kamera hållare, som är någorlunda vettig. Var samtidigt på Media Markt idag för att köpa en GoPro II, men jag tyckte det blev så dyrt att jag får nog leta någon annanstans, frågan är var?

    Det är lite annorlunda att bygga en okto, det är som ett gigantiskt cykelställ/torkställ med proppar som sedan skall dessutom flyga kontrollerat.

    Fungerar det hela har jag planer på att köpa in ett värsting projekt helt kolfiber, med fullt kontrollerad/styrbar gimbal. Men det är som jag säger learning by doing innan man vet exakt vad man är ute efter. Jag har redan byggt en trikopter som fungerade bra tills jag kom för långt bort en kväll och drog åt fel håll så den gick i backen, därför skall ett set googles också anförskaffas för på avstånd hjälper inte lysdioder på armarna värst mycket.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Kenneth!

    Jag du har sluttit billigt undan så här långt, och egentligen så skulle jag väl ha kunna svetsa ihop något också. Jag har visserligen ett svetsaggregat, det måste man ha på landet med traktorer, snöslungor, schaktblad m m, men inte är jag bra på det. Jag tänkte istället så; att jag försöker med något som är bra och välbalanserat, och visar det sig svårt att få det att fungera och styra bra, så kanske jag gör något lätt i trä eller svetsar och lär mig flyga det.
    Jag köpte naturligtvis några propellrar extra...
    Jag väntar med att köpa dyrare propellrar till dess jag fått ordentligt med luft under "vingarna", för som du säger - "balsa regn"...


    Det tog ungefär 4 timmar att löda ihop 90% av elektroniken, och det är bara det som är restnoterat som jag väntar på, och egentligen ingen som skall förhindra mig från provkörningar eller så, d v s inget väsentligt för flygegenskaper eller så...

    Motorerna och propparna kommer i mitten av veckan så då börjar jag balansera. (Måste fråga här på forumet om balansering av motorer, jag har sett om det någonstans men förstår inte hur det skall gå till...) Sedan blir det att testa elektroniken och motorerna lite enkelt innan ramen kommer, en vecka senare.

    Jag räknar med att pröva med lätt "vedlass" innan jag hänger på några kameror och sådant. Det blir att åka till grusgropen där vi för övrigt också övningsskjuter, så snart det blir någorlunda barmark. Här är det 55 cm snö, med isskorpa...

    Söndagshälsningar

    Bägda

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har precis varit ute och flugit trikopter och filmat lite grann av grannarna. Skall beställa fartreglagen idag, sedan blir det till att titta på styrningen.

    Bifogar en bild på spektaklet inga ben på då det blir lättare att jobba med den på bänken då.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oktokopter motorer.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	27265  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tjaba!

    Jösses den är ju tunn som en spindel... Du har säkert massor av kraft att göra av med annat än att göra en "take off".

    Skall bli kul att se hur det blir med den när du börjar få lyft.

    Själv har jag laddat in firmware i ArduPilot APM idag och börjat sakta att förstå mer och mer av alla "ingredienterna". Det fattaa bara några kablar så skall jag kunna köra grejorna mot simuleringen och FlightGear. Det kanske inte är så dumt att prova på något innan man rusar upp motorerna...

    Din okto ser så jädra grann ut och med raka fina "spröt" på jämna avstånd. Man blir lite avis ...

    Bägda

  7. #27
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Thumbs up

    Har påbörjat bygget igen, det tog en himla tid att få hit grejorna från hobbyking, tack vare googlesen. Nåja, nu monteras det och ett KK2.0 är också i garaget, tänkte att det kunde vara läge för en provflygning i helgen. Men först skall det lödas. suck allt gånger åtta.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Okto halvfärdig.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	348,5 KB 
Id:	30985  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #28
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om det är den röda armen som ska vara framåt i flygriktningen så sitter kortet fel.
    Om du nu har satt fast det förstås...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tack för tipset.

    Kortet sitter inte fast, jag använder det till att hålla ordning på reglage kablarna, det blir liksom lite stökigt annars med alla kablar hängande överallt. Kortet kommer att monteras enligt anvisning på baksidan.

    Något tips till hur man kopplar ihop alla strömkablarna till reglagen på ett vettigt sätt?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då har man gjort de första staplande försöken till att flyga oktan. Det blev ingen flygning eftersom oktan var mycket nervös och en motor betedde sig mer agressiv än de andra. Och ville därför välta till höger, nåja, man skall aldrig ger sig.

    Tillbaka till ritbordet och läsa igenom bruksanvisningen igen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Okta.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	375,5 KB 
Id:	31045  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu är den provflugen och den var hur snäll som helst, den har ganska hög mark effekt det var det som var problemet. Fick trimma fyra klick höger sida och två klick på dyk sen stod den stilla i vinden.

    Jag var ganska nöjd när jag gick ifrån fältet idag, kändes som en seger. Nu blir det till att bygga den färdig som kamerarigg vilket det var tänkt från början och tränar FPV gör jag med min trikopter.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Här är en liten video från mitt första test med KK2 och Octo.
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  13. #33
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Härlig modell, montera längre ben och du har ett mekbord, den testen gjorde jag också.
    Jag kan väl säga att jag inte blev väldigt imponerad, men att det skulle fungera utan någon justering imponerade.

    Trevligt med ännu en Oktokopter, vi får snart ordna en Okta träff.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #34

    Standard

    Jag är nyfiken på ArduCopter och deras grejer. Tyvärr har Bägda försvunnit och ingen uppdatering på ett tag

    Hoppas du (Bägda) kommer tillbaks snart och berättar hur det gick med din oktocopter......

  15. #35

    Standard

    jag kör med Arduplane (samma hårdvara som Arducopter) - fungerar mycket bra
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Uppgraderat kortet till 1.5 och nu flyger den riktigt bra. Har gjort en batterihållare och en videokamera rigg, skall flytta över fpv grejorna från trikoptern senare i veckan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	111,5 KB 
Id:	35294   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	35295  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Insåg att KK2 inte var vad jag var ute efter,den kompenserar inte för vind eller någonting. Så nu åker det väck, skulle beställa fler propellrar och råkade snubbla över Zero-X4 så nu är en sådan på väg hem till mig för utvärdering, funkar den så behåller jag den annars hamnar den i bingen. Problemet med KK2 är att när den väl börjar drifta med vinden så liksom tar den fart och man får passa sig så man inte flyger in i någonting, lite jobbigt när man som jag flyger lågt i villa området. På öppna ytor är det inga problem, men vem flyger där, inte jag i allafall, jag vill in i snåren och härja. Som den datahacker jag är skall det bli intressant att få till programering och waypoints, blir väl att jag ringer en vän.

    I och för sig har KK2 fungerat bra men man liksom växer ur den, jag kör med FPV 1.2Ghz med kretskorts kamera, Sony handycam och GoPro2 på den så den är inte lätt. Nästa justering blir att göra Oktan låg, nu har den form som en manet skall liksom platta till den, så den inte blir så känslig mot vinden. När jag sedan vet mer skall det nog investeras i en S800 med infällbara ställ.

    Skall bygga en ny trikopter till KK2 där tror jag den blir perfekt att ha - för kontroll till ren bus maskin.

    Basla regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Filmar du bakåt/nedåt med GoPron?

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  19. #39
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Insåg att KK2 inte var vad jag var ute efter,den kompenserar inte för vind eller någonting. Så nu åker det väck, skulle beställa fler propellrar och råkade snubbla över Zero-X4

    Basla regn
    Zero-X4? vad är det. försökte googla på det men får bara upp en massa spel!
    Har du nån länk?
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  20. #40
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Ja, det stämmer har limmat dit en massa GoPro snabbfästen i olika vinklar, som jag flyttar runt kameran på. Rakfram/bak, 45 grader ner fram och 45 grader till sidan ocg rakt till sidan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...
    Av bil sebbe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 07:58
  2. Fpv utrustning
    Av Timtimtim i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 20:01
  3. Tips på kärra till följande utrustning?
    Av oscar i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:23
  4. Utrustning till funtana x50
    Av Ejnarsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 10:00
  5. Test av FPV utrustning
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •