Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Low voltage Turnigy Acc

  1. #1

    Standard Low voltage Turnigy Acc

    Har köpt några Turnigy Lipo Accar från HK - får low voltage på laddaren när jag kopplar in ett av dem!??

    Några råd?? /Pelle

  2. #2

    Standard

    Mät! - mha multimeter tex.
    Vad säjer hela packet?
    Vad får du per cell (via balanskontakten).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Ha, får skaffa en multimeter el. dyl. Är bara begåvad med ett vanligt universal instrument som duger att mäta V och A med samt lite resistans.

  4. #4

    Standard

    Det du beskriver låter som en multimeter

  5. #5

    Standard

    Hur mäter jag och vilka åtgärder kan jag vidta för att kunna ladda accen?

  6. #6

    Standard

    Har du en bild på din multimeter ?

    Mät med svart kabel mot jord på accet och röt kabel mot plus på accet. Då ser du totala volten på accet.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Hur mäter jag och vilka åtgärder kan jag vidta för att kunna ladda accen?
    Se till att mätaren är inställd på att mäta spänning (V) och i rätt intervall. Mät sedan i ackets kontakt (det som ska till ESC/laddare).

    Sedan mäter du i balanskontakten, mät i hålen parvis med början i den ända där du har svart sladd. (dvs mät spänningen mellan hål som ligger bredvid varandra, har du tex. 3S ack så har du 4 hål, mät mellan 1-2, sedan 2-3 och sist 3-4; färgerna kanske inte stämmer men har för mej det är svart-gul, gul-blå, blå-röd)

    När du har data så kan man gissa åtgärder sedan...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Standard

    Spännande! Har 8V ut till ESC samt 2,7V på en cell och lite mer än 1V på de två andra. Räcker det för en diagnos?
    /Pelle

  9. #9

    Standard

    Hur många cellers lipo har du ? Antar 3. Har du 1v på 2 celler så är dom tyvärr rätt körda. Går kanske att få lite liv i dom men är inte rekomenderat.

    Men misstänker du har mätt fel på något sätt då 2.7+1+1 =4.7 och inte 8 som du sa.

  10. #10

    Standard

    Förlåt, det ska vara 4,5V ut till ESC - någon logik måste det ju vara även med ett Lipo!??

  11. #11

    Standard

    Jorå finns logik. Har du under 3v/cell så är lipon skadad/slut. Man bör aldrig ha under ca 3.3 volt per cell.

  12. #12

    Standard

    Tack för nyttig info. Intressant och se om det går att få något från HK - lönar sig knappast att returnera accen.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är utmärkt att mäta men var ytterst försiktig då du mäter på balanskontakten med en multimeter så att du inte skapar en (ofrivillig) kortslutning. Jag brukar sätta en bit krympslang på "mätpinnarna" och bara lämna den yttersta millimetern "bar" - då är risken för kortslutning mellan "mätpinnarna" nästan obefintlig.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Tack för nyttig info. Intressant och se om det går att få något från HK - lönar sig knappast att returnera accen.
    har inte behövt skicka tillbaka nått.

    ett par bilder till hk sen så brukar man få refund eller ny acc skickad , har löst sig utan problem för mig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det är utmärkt att mäta men var ytterst försiktig då du mäter på balanskontakten med en multimeter så att du inte skapar en (ofrivillig) kortslutning. Jag brukar sätta en bit krympslang på "mätpinnarna" och bara lämna den yttersta millimetern "bar" - då är risken för kortslutning mellan "mätpinnarna" nästan obefintlig.
    Hälsningar
    Roger
    Eller åxå kör med nåt i stil med:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...l_checker.html
    Brukar vara ett "måste" i fältlådan med, så man inte plötsligt råkar slänga i ack som redan flugit färdigt...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Naza voltage protection 1 and 2?
    Av pernstig i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 09:18
  2. DJI Voltage protection 4S?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:54
  3. Low-voltage på nytt lipo acc??
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 16:46
  4. voltage booster, måste jag ha en bec?
    Av Kaptenklister i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:44
  5. lipo - Low voltage
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •