Reklam

 
Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 389101112131415 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 292

Ämne: Går det att ha multiwii i flygplan?

  1. #241

    Standard

    Liten uppdatering och en request for enhancement. Håller på och pular ihop en MPX Funjet som kommer bestyckas med multiwii. Och enhancment requesten, Den är är nog jobbig :-). Då det lätt oscillerar i högre farter så använder man ju Throttle PID attentiation. Finns dock ett litet problem med detta. Om man har fullt spett och sedan slår av helt så har planet (beroende på typ) en jäkla fart innan det saktar ner och ev. kommer i självsvängning. Det vore fint med att kunna lägga in en fördröjing som väntar med att slå på full kompenseriung efter förvalt värde då man drar av på gasen.
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  2. #242

    Standard

    Snyggast vore om man använde airspeed sensor "pilotrör" och och få en airspeed pid justering.
    Inte en allt för stor modifiering av koden för att få till.(tror jag iaf...)
    Det där med tidfördröjning kan vara svårt det är svårt att veta hur länge man dyker.
    Eller om man har en radio med en extra kanal som.kan.styra pid värdet.(otroligt enkelt fulhack..)

  3. #243

    Standard

    Ett enkelt (men ganska grovt) sätt att tidsfördröja borde väl vara att lågpassfiltrera trottelsignalen

    k_LP = 0.2 //eller något annat lämpligt värde
    throt = current_throttle;
    throt_LP = throt_LP_prev + k_LP*(throt - throt_LP_prev);
    throt_LP_prev = throt_LP;
    sedan använder man throt_LP för throttle PID attenuation...

  4. #244

    Standard

    Från en sak till en annan. Såg nyss att det finns en uppgradering till Multiwii Arduino, 1.0.1. Kan man uppgradera utan risk att förstöra tidigare programmeringar? (sparar all mina plan i olika mappar..) Och apropå uppdateringar. Antar att du Ptrik legat i som vanligt med att uppdatera. Är det senaste det jag hittar här: http://multiwii.googlecode.com/svn/branches/PatrikE/
    Eller skall jag ladda ner här: http://code.google.com/p/multiwii/do...1.zip&can=2&q=
    Tack på förhand!
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #245

    Standard

    Kör med senaste 2.1 den har alla uppdateringar.

  6. #246

    Standard

    Hmm. En undran igen.

    Det var väl så att de senare vesionerna kunde köra separata skevroder? I så fall var kopplas andra skevkanalen in från mottagare till minipro?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #247

    Standard

    De körs på samma ingång och mixas om i ProMini.

  8. #248

    Standard

    Det blir svårt att få till det med en Funjet där höjd och skev mixas i radion till de två skeven som är det enda man styr med?
    "Allting beror på allting"

  9. #249

    Standard

    Det var en annan femma!
    Det finns en mix till som heter Flying wing till typen
    Funjet.
    Jag har inte testat den men den verkar fungera.
    Den använder A0 & A1 för servon och D9 för trottel.
    Det går att skriva om AirplaneMixen också men jag vet inte om man vinner något på att göra det.

    Jag har köpt en RadJet 800 från HK. ( Kinesisk FunJet kopia)
    Kanske kan få in MWii med hjälp av skohorn & Vaselin
    Får se hur det blir...

    Flying wing är tänkta att justera sevon med hjälp av en LCD.
    Men det går att använda ett terminalprogram typ PUTTY på datorn (VT100 protokoll).


  10. #250

    Standard

    Ok. Kör utan tills du testat :-)
    "Allting beror på allting"

  11. #251

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Ok. Kör utan tills du testat :-)
    Äh Fegis..
    Va Pionjär!..

  12. #252

    Standard

    Gjorde en planerad tabbe. Placerade mottagaren under det bakre "locket" som limmas dit. Mao om man behöver dra ur eller stoppa in en kabel så måste man skära upp, vilket man då måste göra om man skall dit med en multiwii. Kompromissen gjordes pga att jag behöver kunna skjuta fram accen max. Men men, om det hoppar runt allt för mycket får man väl skära lite :-)

    När tror du att du fått ihop din RadJet?
    "Allting beror på allting"

  13. #253

    Standard

    Den är testflygen redan.
    Gjorde misstaget att köpa en BNF.
    Alla luckor igenlimmade endast cocpit som kan öppnas.
    Det blir att plocka fram kniven om MWii ska i!..
    Accen i bakersta läget men den är framtung så full höjdtrim behövs för att få upp den.
    Bara jag fick upp den i luften låg den som ett strykhjärn i luften..

    Jag vill känna lite mer på den innan kniven åker fram!
    Det är trångt i kroppen så det kommer nog att bli en Mongoose 9Dof isf.

  14. #254

    Standard

    Snubblade över denna snygga hårdvarulösningen: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1684727

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  15. #255

    Standard

    Jag har gått över mer till Alll in one!.
    Det mesta strul jag haft har kommit från kablar mellan olika komponenter som lossnat od.

    Jag kör nu med denna CRIUS SE Men den börjar lida av den lilla processorn.
    CRIUS ALL IN ONE PRO v1.0 är lämplg om man vill bygga på mer senare.
    Den har bättre processor och sensorer dessutom fler serieportar.

    Det blir nog nästa kandidat för min del.

  16. #256

    Standard

    Jo har sina fördelar med all in one. (men den såg lite stor ut :-) ) Kunde inte låta bli och beställde ett par av de jag länkade till samt sensorkortet på Ebay. Eftersom jag inte testat acceleratorfunktionen ännu tänkte jag göra det i min hacker minizoom och se om jag kan få den att hovra av sig själv :-)
    "Allting beror på allting"

  17. #257

    Standard

    Förresten. Bytte fartreglage i mitt ryggskott eftersom jag råkade elda upp det gamla. Skulle flyga igår och som tur var så kom jag inte upp i luften. Visade sig att Wii:n bootade om / hängde sig / fick tuppjuck (har inte analyserat närmare vad den led av) när jag varvade motorn lite. Fartreglaget hade inbyggd BEC. Har satt ditt ett externt i stället och nu verkar det OK. Köper inga fler av den modellen..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #258

    Standard

    Efter att ha klantat mig och krashat ryggskottet så tog jag upp funjeten. Aningens nervös var den. Hade bara en ack och har inte testat efter det jag tryckt på mer expo. Men det kliar lite i fingrarna för att ta fram skalpellen..
    "Allting beror på allting"

  19. #259

    Standard

    Efter helgen och lite mer provkörning av Funjeten har jag börjat titta på flying wing mode. Får se vart det bär.
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #260

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Spännande! Jag funderar allvarligt på en Zagi-kopia med multiwii. Det borde ju också kunna funka, tycker jag.

    Vingkärnor av eps har jag färdigskurna på hyllan som bara väntar på en skojig setup samt lite klister, kolfiber och film.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 00:12
  2. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:38
  3. MultiWii 2.2
    Av PatrikE i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 08:38
  4. MultiWii vs Arducopter
    Av zoomzky i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •