Reklam

 
Sidan 8 av 15 FörstaFörsta ... 345678910111213 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 292

Ämne: Går det att ha multiwii i flygplan?

  1. #141

    Standard

    Var tvungen att åka på middag igår så jag hann inte testa vidare. Hann dock med lite i morse :-) Passthrou är fixad. Flyttade anslutningen i mottagaren till Gear isf AUX. Kopplade in USB/dator samtitigt som ext. matning utan problem. Nu kan mna ju se vad som försigår lite bättre. Helt klart kommer mottagarsignalerna för höjd/skev in till minin men inte vidare som det gör med sidorodret. Om man kollar denna bild tagen med full höjd och full sida så ser man vad jag menar hoppas jag. I fönstret längst till höger syns input från mottagaren till minin. "PITCH" och "YAW". I fönstret strax till vänster ser man outputen till servo korrekt för "RUDD" (antar att det är korrekt mappning iaf (yaw=rudd). "ELEV" står dock kvar i netutralläge.
    Saknas det nån mappning i config tro?

    /Håkan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wii2.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	26720
    "Allting beror på allting"

  2. #142

    Standard

    Dina PID värden är helt Off the chart...

    Pid återställer du till default i Eeprom fliken.
    Kod:
    static uint8_t checkNewConf = 150;
    Öka bara på värdet med 1 så läses default in tillbaka.
    Ladda in projektet tillbaka förståss.

    Du har I2C errors: i systemet!...
    I2C errors: ​Har fått en egen Textbox.

  3. #143

    Standard

    Ok har laddat in default. Slog mig att jag egentligen inte vet var jag ställer och hur mycket som den skall kompensera. I tråden nämdes P2 och jag ställde alla "P" på 2. Egentligen vet jag inte vad varken "P" "I" "D" står för :-) Finns det nån manual eller nått man kan titta lite i? Finns ju dessutom fler parametrar som går att ställa i GUI:t.

    I allfall, efter iladdning av defaultvärdena så funkar det att styra samtliga kanaler via mottagaren men den kompenserar noll.

    Sorry för alla frågor..

    /Håkan

    EDIT: Efter det jag kopplade ur och kopplade i igen så funkar kompenseringen också :-) Allt lirar alltså. Nu behöver jag dock förstå hur jag ställer in hur mycket den skall kompensera. Sedan är det väl dax att stoppa i den i AXI:n och testa!

    EDIT2: Ett par saker till. När jag växlar mellan passthrou och kompensering till samt åt andra hållet ändrar sig servolägena. Antar att man kan kalibrera det nånstans? Och du nämnde också I2C errors. Vad står dessa för?

    /Håkan
    Senast redigerat av hakank den 2012-02-19 klockan 15:20.
    "Allting beror på allting"

  4. #144

    Standard

    "P" justerar hur mycket den ska kompensera.
    Sätt "P" till 2 och låt de andra vara så länge.

    Här finns mer info om PID reglering.

    Om du har PassThru aktiverat så ska den inte kopensera alls utan bara skicka kanalerna rakt igenom.

    Kanske ska samla ihop frågorna till en "for dummies" ..
    Boogieboy efterfrågade en för MWiiheadrtacker

    Så det kanske kan bli en för MWiiPlane också..

  5. #145

    Standard

    En FAQ vore inte alls så tokigt! Bra beskrivning på PID i länken. Finns ju oändliga trimmningsmöjligheter inser jag. Men börjar att fila på "P" så länge. Testar med 1 på sida och höjd samt 2 på skev feg som jag är. Sida och höjd sitter mitt i proppströmmen och skeven utanför vilket känns ordentligt när man flyger. Ställde ner expon till noll i GUI:t. Och så finns det ju lite annat som "RATE", "RC RATE" som jag inte vet vad de gör ännu. :-)

    Upptäckte att när USB kortet sitter i och när man kör kurvorna kan det ibland konstra så tillvida att minin bottar om frenetiskt. Har dock inte fått den att göra det med usb urkopplad. Att lägga till FAQ kanske.

    Nästa steg är att göra ett tvåvåningshus av korten så att de tar så lite plats som möjligt sedan ploppa in det i AXI:n och skrivbordstrimma den.

    EDIT: Jo, kunde man kalibrera så att man inte får en skifting i signalen till servot vid överkoppling till/från passthro?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  6. #146

    Standard

    Lite om hur man gör setup för en framtida FAQ.
    Start with a well trimmed plane.
    connect the servos to the FC.
    Set FC in PassThruMode.
    Set channels to reach between 1000-2000us in the Gui.
    Correct the direction on all servos with the TX Reverse settings.

    Switch to Gyro or Levelmode
    Check if Gyro move servos in right directions.
    Ex. Lift a wing and Ailerion goes up.
    Rudder moves in same direction as the tail.
    Lift the tail and Elevator goes up.

    For best result.
    Remove TX trims and trim with servoMid in the code in PassThruMode.
    Setup the servotravel in the code NOT on the TX.
    Detta ska fixa så att de olika moden har samma Centrering.

    /Patrik

  7. #147

    Standard

    För att en dummie skall förstå detta behövs lite klargöranden

    "Set channels to reach between 1000-2000us in the Gui."
    Med radion? Om inte, hur gör man det i GUI:t?

    "Remove TX trims and trim with servoMid in the code in PassThruMode.
    Setup the servotravel in the code NOT on the TX."

    Hur sätter man servoMid och servotravel i koden?

    Och bara så att jag inte missupfattat helt. När allt är uppsatt och om man trimmar på radion. Blir det osynk mellan passthrou och Gyro/Levelmode?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  8. #148

    Standard

    Alla kanalern ska Klara ca:1000-2000 på fulla utslag.(Kollas i Gui't.)

    Hur sätter man servoMid och servotravel i koden?
    Detta finns med i Multiwii Fliken.
    Kod:
    /************************************************************************************
      Servosettings Only For Airplane  
    ************************************************************************************/
    static uint16_t      servoMid[8] = {1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500}; // Midpoint on servo
    static uint16_t   servotravel[8] = {100, 100,  100,  100,  100,  100, 100,  100}; // Rates in 0-100% 
    static int8_t    servoreverse[8] = { 1,   1,   1,  -1,   1,   1,   1,   1};   // Invert servos by setting -1  
    /************************************************************************/
    När allt är uppsatt och om man trimmar på radion. Blir det osynk mellan passthrou och Gyro/Levelmode?
    Japp!..
    Men man märker det inte speciellt mycket under flygningen.

  9. #149

    Standard

    Ok. För att undvika lite trial and error. Vilka servon motsvarar respektive:
    static uint16_t servoMid[8] = {1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500}; // Midpoint on servo
    Och när jag ändrar i siffrorna ovan. Påverkar det värdena från radion (högra delen i GUI:t) eller gyro (till vänster om radio input)?
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  10. #150

    Standard

    Det påverkar servoutslagen. Inte Radio input.

    servoMid[8] = {1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500,1500};
    Motsvarar
    servo[8] = {0,1,2,3,4,5,6,7};
    Enligt servomappningen i filen Servoorder.




  11. #151

    Standard

    Ok. Blev i mitt fall:

    3 Aileron
    5 Rudder
    6 Elevator

    Har testat med elevator till att börja med. Jag kan ändra centreringen med seroMid. Men skillnaden passthrough och gyro kvarstår ju oavsett. Eller har jag missat nått? (nu igen :-) )

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  12. #152

    Standard

    Har du trimmen på redion på noll?
    Gör servoMid trimmningen i Passthru.

    Då bör de synka.


  13. #153

    Standard

    Tog en ledig plats i radion och körde reset. Dvs all trimmning i neutralläge. Samtliga servoMid på 1500. Skillnaden är exakt densamma som med en trimmad radio mellan passthrough och gyro. Skillnaden kan beskådas här:

    Passthrough:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wii_passthrough.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	26817

    Gyro:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wii_gyro.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	26818

    Rudder är den som är i princip netutral mellan de olika moderna men inte aileron/w1_w2 och pitch/elevator.

    Känns som man skulle vilja trimma imput signalen från gyro...

    Nån ide'?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #154

    Standard

    Det ser ut på radio inputs som din radio har 1515-1518 som centrum.
    Det kan vara det som stular till det.

    Testa att höja MIDRC till ca: 1516-1517
    I config:
    Kod:
    /* some radios have not a neutral point centered on 1500. can be changed here */
    #define MIDRC 1500
    Det är det enda jag kan komma på.

    /Patrik

  15. #155

    Standard

    Hann testa innan jag började jobba nu på morgonen. MIDRC gjorde ingen skillnad. Eftersom YAW=rudder inte ändrade sig jämförde jag PID med de andra två rodren. I på rudder = 0. På de andra två stod den på 0.016. Ändrade till 0 där också och nu är det neutralt mellan passthrou och gyro. Med lite flyt hinner jag få till det och in i AXI:n tills helgen.
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  16. #156

    Standard

    Och så nästa problem :-) Försöker få till så att servona går åt rätt håll. Om jag ställer dom rätt med radion så kompenseras rodren åt fel håll. Om jag då ändrar i (adderar resp tar bort "-")Multiwii tabben så går servona åt fel håll. Hmmmm.
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  17. #157

    Standard

    Glöm det. SBS. Har fått till det nu. Håller på med "mekanisk förankring" i AXI:n
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #158

    Standard

    Och nu är det på plats. Återstår flygväder och tid så får vi se vad som händer.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	multiwii 003 (Large).jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	26864

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  19. #159

    Standard

    -någongrad 5-6 sekundmeter nordlig byig vind men solsken. Passade bra att testa tyckte jag. Hade inte gett mig ut om det inte varit för att testa faktiskt. Sista check av alla roder riktningar och upp i luften. Vingel, vingel upp och ner. Slog på kompenseringen. Succe'! Som ett tåg flög AXI:n. Kan ev. kompensera aningen mer till nästa gång. Har beställt ett par satser till för ytterligare plan i hangaren. Gyron från DealExtreme och MiniPro från Ebay. DE's såg väldigt lika ut den jag fick från CDON. Till och med sådana där konstiga skruvar som höll ihop höljet.

    Tack för allt Patrik och även ni andra! Säg till om du behöver hjälp med FAQ för dummies eller nått annat där jag ev. kan göra nytta.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #160
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Va kul att det gick bra. Nu vill vi se film så klart. En guide för dummies vore ju trevligt.

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 00:12
  2. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:38
  3. MultiWii 2.2
    Av PatrikE i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 08:38
  4. MultiWii vs Arducopter
    Av zoomzky i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •