Reklam

 
Sidan 10 av 15 FörstaFörsta ... 56789101112131415 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 292

Ämne: Går det att ha multiwii i flygplan?

  1. #181

    Standard

    Hittade följande vilket ser ut att kunna fixa till det. Har inte provat med servon ännu: http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=9723
    "Allting beror på allting"

  2. #182

    Standard

    Det kan fungera men det finns en inbyggd GyroSmoothing redan.

    Ladda hem projektet igen.
    MWiiAirplane

    Det finns i Config.
    Kod:
    /* GYRO_SMOOTHING. In case you cannot reduce vibrations _and_ _after_ you have tried the low pass filter options, you
    may try this gyro smoothing via averaging. Not suitable for multicopters!
    Good results for helicopter, airplanes and flying wings (foamies) with lots of vibrations.*/
    //#define GYRO_SMOOTHING {20, 20, 3} // separate averaging ranges for roll, pitch, yaw
    Absoluta Min värdet ÄR 1....!

    Minska på värdena för att få känsligare gyron.

    /Patrik



  3. #183

    Standard

    Ah! Hade inte sett uppdateringen. Skall testa!
    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  4. #184

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Om du fått en WMP med ITG3205 är den mer känslig för vibrationer jämfört med gyro på tidiga cloner och WMP orginal.
    Funkar bra med "smoothing" och bra dämpning, eller om man gör en direktkoppling till I2C-bussen och definierar ITG3200 som gyro.

    Testade gula dubbeldäckaren på Hakunge idag, gick som på räls! Bara vid låga varv då jag har lite vibrationer blev det oscillationer. Även start och landning funkar bra med gyrot aktiverat. P satt på 2.
    /Bosse

  5. #185

    Cool

    Coolt med en gyrostabbad dubbeldäckare...
    Kanske ska testa med min 1/4 Cub..
    Det märks verkligen skillnad när man växlar till gyron.

    Jag har testat att dra upp P till 4 på min EPPplanka och det skapar inga problem.
    Det är bara att öka till oscillationerna kommer och sedan backa tills de försvinner.

    Jag har även testat Accelerometern en del men den är svår att kallibrera så att det flyger plant.
    Det blir gärna en sjunkande långsväng i stället för planflykt.

  6. #186

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Det enda jag har noterat är att mina servon "knattrar" mer än tidigare. Någon som har tips
    om det går att justera uppdateringsfrekvensen i koden? Jag har INOLAB D202MG servon runt om.
    Med dyrare servon, typ Futaba S9257, blir det nästan tyst.
    /Bosse

  7. #187

    Standard

    Jag vet inte var man ändrar frekvensen men jag tror att den ligger på 68hz istället för 50.
    Det kan vara därför du har knaster från servona.

  8. #188

    Standard

    Ang. nya versionen och GYRO_SMOOTHING så verkar det ju funka. Servona verkar dock fortfarande lite nervösa. Men jag kan inte avgöra förrens hela paketet sitter monterat. Jobbar på det. Dock sugen på ett par original Wii om du har dom kvar Bosse.
    "Allting beror på allting"

  9. #189

    Standard

    Du får mixtra lite med smoothing tills det känns bra.
    På ett plan kan du säkert höja rätt så rejält.
    Jag har sett värden på upp till 60,60,20 på helikopter...

    Det är helt enkelt ett medelvärde på det antal läsningar som du anger i inställningen.
    Bara ett sätt att få en utjämning på värdena.

    /Patrik

  10. #190

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Ang. nya versionen och GYRO_SMOOTHING så verkar det ju funka. Servona verkar dock fortfarande lite nervösa. Men jag kan inte avgöra förrens hela paketet sitter monterat. Jobbar på det. Dock sugen på ett par original Wii om du har dom kvar Bosse.
    Javisst, jag har 2 orginal med IDG600, 1 clone med IDG655 (ngt bättre än orginal). Dom är reserverade och jag tar med dom till Hakunge nästa gång jag åker dit och lägger dom i boden. Troligen på fredag.
    /Bosse

  11. #191

    Standard

    Var uppe i 35X3 vid mitt lilla test. Kan skicka på lite mer då. Men skall in med det i ett plan först. Tänkte ta ett gammalt slitet 3D plan och se om det går att hovra. Inte för att hovring är ngt jag gillar speciellt mycket men för att testa funktionen :-)
    "Allting beror på allting"

  12. #192

    Standard

    Uppdaterat koden till senaste MWii versionen 2.0.
    Justerat lite i Mixningen och gjort om Inställningarna.

    Uppdaterat Guiden.
    Setup Guide.

  13. #193

    Standard

    Trevligt - jag har testat 2.0 på mina kort och det funkar på alla utom ett som levererar massor med i2c-fel - men det var så redan innan....får byta en sensor och se om det blir bättre. har ett kort med bara en WMP på också

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #194

    Standard

    Uj händer mycket!

    Tyvärr så låg jag nerbäddad med feber förra veckan och hann inte med så mycket. Kunde i helgen dock konstatera att det jag inte fick clone wii gyrona att funka. Trots 80 i gyro smoothing så beter det hela sig underligt. När den är aktiverad och skall kompensera rörelseförändring så rör sig rodret en liten bit för att sedan snäppa tillbaka till utgångsläget och fortsätter på det viset även vid små rörelser. De wii modulerna får jag nog fundera på att direktkoppla till I2C-bussen som föreslagits. Eftersom Bosse så snällt har försörjt mig med gyron som funkar så har jag i allfall fått till en uppsättning som kan provas i helgen, i ett 3D flygplan. Sedan blir det väl till att uppgradera till 2.0 :-).

    Såg dessutom att du Patrik även lagt till separata skevroder, helt suveränt!

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  15. #195

    Standard

    Rätt - separata skevroder har (för mig iaf) alltid varit med i bilden. Initialt var tanken setups för både enklare modeller(typ easystar) och mer avancerade med 2 skevservon.

    Jag fortsatte mitt testande av 2.0 igår och fick ett slag mycket underliga resultat - detberodde på att PPM-signalerna blev knas på något sätt för det försvann när jag flyttade FTDI-adapter och Mottagare mellan mina kort.
    (dålig kontakt kanske)

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #196

    Standard

    Eftersom jag sitter hemma på VAB idag så får man mer tid att labba lite

    Jag ger mig i kast med Flyduino MWC som jag fått av Aeronautik. Detta har länge varit monterat men aldrig tagits i bruk så jag har inte ens testat det med MultiWii. Jag får bara en massa I2C error så jag tror att denna sensorn är dålig.

    Provade att löda på komponenterna för 3v3 ocskå (Tack Micke) nu kan jag montera en LLC samt ADXL345 som ligger på hyllan.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #197

    Standard

    Idag tänkte jag testa Multiwii:n i min World Models nånting 3D aktigt. Kör dock fortfarande version 579. Skall dock börja uppdatera. Såg att det låg en ny version förutom 631 i repositoryt, 665. Den sistnämda, i allafall med en default inladding i pro minin, tycker att den är en quadrocopter. (enl. bilden i config programmet) Hittar inte heller raderna med "Servosettings For Airplane" i MultiWii-tabben. Behöver hjälp här.

    Tips. I version 631 så är inte "define D12_POWER" enablat vilket generarerar IC2 errors. Nåt som förvirrar ytterligare är att man måste göra Pro Mini:n strömlös för att en ny konfiguration skall förstå att "define D12_POWER" minsann är enablat efter det man gjort det och laddat in den nya konfigurationen. Tog ett tag innan jag insåg det :-)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #198

    Standard

    Hej Håkan...
    Att Quad X är satt som default beror på att den är det i den Officiella versionen.
    Jag synkade ihop dom och då blev det så..

    Det är Mycket sämre om man startar en quad med Airplane programmerat...
    Då kommer motorerna att varva upp till halv gas direkt vid start...

    Fråga inte hur jag vet.....
    Men det är bättre för hälsan så här...

    Airplane komer med i nästa official release V2.1.
    Därför har en del stuvats om.
    Servosettings har flyttats till config fliken..

    #define D12_POWER använd bara i kombinationen Pro Mini Och flygplan
    Och man vill ha strömmatning på D12.
    Den behöver inte enalblas normalt.

    Det finns dokumeterat i Howto´n.
    how to setup multiwii airplane

    Lycka till....
    /Patrik

  19. #199

    Standard

    Hej Patrik.
    Ok. har hittat allt nu tror jag. Man behövde ju slå på "#define AIRPLANE" också vilket ju är uppenbart så här i efterhand. Eftersom jag inte behövt det tidigare så var jag mer konfys än vanligt :-) Skall testa denna versionen i en Multiplex Dogfighter.

    Flygningen idag gick charmant! klarade <1 sek hovring utan stabilisering och ca 5 sek med. Dessutom flög det förhållandevis lätta, med stora ytor vinden tar tag i planet, som en buss med påslagen stabilisering.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #200

    Standard

    Ja det blir lite busskänsla med gyro även i häftig vind.
    Om du har Accelerometer i så blir det nästan som en Filnlandsfärja

    Även ett riktigt nervigt plan kan nog bli trevligt med dessa prylar i.
    En instabil JAS-modell skulle vara kul att testa.
    Eller ett FPV plan med RTH.

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 00:12
  2. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:38
  3. MultiWii 2.2
    Av PatrikE i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 08:38
  4. MultiWii vs Arducopter
    Av zoomzky i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •