Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Tek Sumo

  1. #1

    Standard Tek Sumo

    Tjo, har byggt mitt första flyg någonsin (vinge). Det här med FPV lockar mig men jag tänkte att jag börjar smått och varför inte börja med att lära sig flyga? Därför köpte jag en Tek Sumo från Hobbyking. Jag upplevde den som relativt enkel att bygga. Det hade varit kul om någon kommenterar ifall jag gjort något fel så jag lär mig. Har infogat alla bilder här, men det finns text till varje bild på min blogg.

    www.fpvsweden.com

    Bilder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1-300x199.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	26103
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2-300x199.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	26104
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3-300x199.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	12,9 KB 
Id:	26105
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5-300x199.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	19,2 KB 
Id:	26106
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6-300x199.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	11,0 KB 
Id:	26107
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7-300x199.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	9,3 KB 
Id:	26108
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8-300x199.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	13,0 KB 
Id:	26109
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9-300x199.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	15,0 KB 
Id:	26110
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11-300x199.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	23,5 KB 
Id:	26111
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12-300x199.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	15,7 KB 
Id:	26112
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13-300x199.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	14,3 KB 
Id:	26113
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14-300x199.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	10,4 KB 
Id:	26114
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15-300x199.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	15,9 KB 
Id:	26115
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16-300x199.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	26116
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17-300x199.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	18,1 KB 
Id:	26117
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18-300x199.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	17,9 KB 
Id:	26118
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	19-300x199.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	26119
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20-300x199.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	12,8 KB 
Id:	26120
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	21-300x199.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	20,9 KB 
Id:	26121
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	22-300x199.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	17,7 KB 
Id:	26122
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	23-300x199.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	26123
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	24-300x199.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	15,5 KB 
Id:	26124
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	25-300x199.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	26125
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	26-300x199.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	18,8 KB 
Id:	26126
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	27-300x199.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	25,3 KB 
Id:	26127
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28-300x199.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	21,5 KB 
Id:	26128

    KLAR!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du ska väl inte ha nån lucka ovanpå reglageluckan? Helst ska ju reglaget sitta monterat så det får lite fartvind.

    Läste på din blogg ang torktid och kicker. Tek Sumon är väl gjord i EPP? Då funkar vanlig CA med kicker.
    Dvs du behöver inte ha "foam-safe"-CA. Finns CA + Kicker till ruskigt bra pris på Biltema.

    Tejpa oxå fast antennerna, så de ej lindas in i proppen.

    Propellern SER ut att vara rätt monterad, du har "siffrorna i färdriktningen", va?

    Och jo, som du skriver i byggbloggen, den ack du använder är möjligen lite i tyngsta laget.
    Jag kör med 3S 1200-1500mah till min Toro 900-vinge som är lika stor.

    Första flygplanet.... Har du öht tränat något i simulator? Bästa sättet att få spakvana som nybörjare...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Tjo, tack för alla tips. Propellern är rätt monterad. Ska köpa kicker till limmet nästa gång. Kommer inte ha någon lucka över fartreglaget.

    Har köpt realflight 6 som är på väg, förhoppningsvis är det en besparing att köpa

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vindfrisk Visa inlägg
    Har köpt realflight 6 som är på väg, förhoppningsvis är det en besparing att köpa
    Jodå, om inte annat kan det bespara dig att flygetyget blir nertyngt av massor med lim...
    Jag lät min första kärra agera simulator, den är numera säkert 100 gram tyngre av allt epoxy- och PU-lim.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jag bara skummade igenom din blogg lite snabbt, men det såg väl, på det stora hela, bra ut. Att köpa en simulator var nog ett bra drag. Även om dessa vingar är väldigt tåliga så är de inte det lättaste att börja flyga med som första flygplan. Jag har en Swift II som är 100m mindre i spännvidd och min Swift är kanske aningen övermotoriserad (jag har denna motor med en 7x4-propp http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14732), men den är rätt snabb. Dessa flygetyg är inte heller så självstabila utan kräver att man flyger aktivt hela tiden.
    Med lite träning i simulator och om du tar det lugnt och inte gasar som en tok till en början så ska det nog gå bra, men ta gärna hjälp av någon kunnig första gången, om du har den möjligheten. Bra idé att sätta kameran på sändaren, som du skrev, första gången dock. ;-) Öva ordentligt innan du sätter den på planet. GoPro är ju iofs tålig, men inte odödlig. :-)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som flera sagt så är vingar ofta tämligen snabba vilket i regel inte är nån bra kombination tillsammans med en nybörjare bakom spakarna. Så använd simulatorn flitigt innan du försöker på "the real thing".
    EPP/EPO limmar jag personligen oftast med UHU Por - och då "våtlimmar" jag (sätt på lim och sätt ihop grejorns direkt). Detta lim ger en mycket flexiblare fog jämfört med CA + kicker som ofta ger en spröd fog vilket inte är så bra med ett såpass flexibelt material som EPP/EPO.
    Flyg mycket och bygg upp en säkerhet bakom spakarna innan du drar igång med FPV-flyget.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    tack för alla tips! Mitt nästa bygge kommer nog bli lättare.
    Jag skulle följt era tips mer ang simulatorträningen. Kunde inte hålla mig och var ute igår. Den har tillräckligt med kraft för att stiga vertikalt iaf. Jag fick lite panik och efter några sekunders konstant stigning släppte jag gasen och seglade ner i ett trä, där spenderade jag sedan två timmar med att få ner planet.
    Nu ska jag träna... så fort simulatorn kommer

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vindfrisk Visa inlägg
    Jag skulle följt era tips mer ang simulatorträningen.

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ser att du bor i Sthlm.
    Vill du hjälp att få kärran provflugen och intrimmad och är det bara att hojta till..?
    Bor på Ekerö, har stora ängar "runt hörnan"
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ser att du bor i Sthlm.
    Vill du hjälp att få kärran provflugen och intrimmad och är det bara att hojta till..?
    Bor på Ekerö, har stora ängar "runt hörnan"
    Ohh låter grymt! Jobbar eller studerar du? Svårt med folk som jobbar nu då det inte finns ljusa timmar under ledig tid. Jag har bil så enkelt för mig att ta mig ut dit.

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jobbar, jo, men jobbar skift.
    Kväll i veckan som kommer, veckan efter är jag ledig, så nå´t ska vi väl få ihop..

    PM:ar dig, vill inte lägga ut mitt mob.nr här...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Hmm verkar som en servo gått sönder. Undrar om det uppstod av kraschen i trädet eller för att jag stod och kastade pinnar på den i två timmar.

    Vad tror ni om min förstärkning i nosen, hjälper den?
    Senast redigerat av Vindfrisk den 2012-01-30 klockan 13:46.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Svårt att säga av vilken anledning servot gick sönder, men tänkbart är ju att den haft tryck på rodret när den hängde i trädet och att servot har jobbat hårt hela tiden och då dragit för mycket ström.

    Om färstärkningen hjälper... Den hjälper nog lite, men det kan vara lite vanskligt att förstärka ett elastiskt material som EPP med ett styvt, som kolfiber. Då kan det bli så att man får en större kraft där kolfibret tar slut istället för att det sprids ut över hela sträckningen där man satt kolfiber istället. Man hade kunnat tänka sig att sätta tejp längs med framkanten istället. Sätter man glasfibertejp så styvar denna dessutom upp en del. Men du märker ju om det funkar eller inte. :-)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Sätter man glasfibertejp så styvar denna dessutom upp en del. Men du märker ju om det funkar eller inte. :-)
    Har försökt sätta glasfibertejp på den, men det fäster inte ordentligt. Har en glasfiber-tejp från Tesa köpt på Bauhaus för ca 80kr, värdelös?

    Har uppdaterat bloggen, finns en lite film som iaf visar hur högt planet la sig i trädet :P
    http://www.fpvsweden.com/?p=113

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det kan vara lite lurigt att tejpa direkt på EPP, men lägger man ett tunt lager UHU Por på först så fäster det bra. Den UHU Por som råkar hamna utanför tejpen kan man "döda" med lite talk/babypuder så att den inte samlar på sig smuts.

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Om du kommer ut å hälsar på för intrimning/provflygning kan du få ett nytt servo ur nån av mina "bra-ha-lådor"...
    Har nog nån extra, halvfull tub UHU-Por till tejpen du kan få oxå.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Tjena! Den är läcker Tek-Sumon! Jag har funderat på en själv, så det var kul att kolla in din bygglog. En sak som slår mig är monteringen av batteriet. Så vitt jag kan se så sitter det öppet på undersidan av vingen. Du har iofs satt dit en liten cellplastflärp framför batteriet direkt i nosen på kärran. Men LiPo-batterier är ömtåliga och bör inte användas som landställ eller bromsklots.

    Om jag var du, så skulle jag fixa en skyddslucka av exempelvis depron, balsa eller kanske allra helst tunn EPP som jag tejpar fast som skydd över hela batteriet. Nästa gång du bygger en vinge, överväg att skära ner batteriet ovanifrån istället så får du skydd under batteriet av vingens bottenyta. Framför allt om batteriet är så pass stort att det behöver sticka ut.

    Mina fem öre...

    Och, ja... öva i simulator eller kontakta modellflygklubb för att öva med dubbelkommando. Det är en annan bra möjlighet för att öva "på riktigt" utan att riskera planet.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Just det, kom på att jag glömt lägga in denna bygg-instrux, iofs för TORO 900-vingen, men mycket kan man applicera på andra vingar. Ffa förstärkningen med kolpinnarna. TORO-vingen har ju iofs batterifacket på undersidan, men i "centrum-podden" som ju är gjord av EPP. Jag har gjort ett antal dåliga landningar med min, men den håller fortfarande ihop.
    http://www.hab.se/toro-900-i-53.aspx
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vindfrisk Visa inlägg
    lyckades laga servon =)
    http://www.fpvsweden.com/?p=122
    Skulle nog inte lita på den lagningen, iaf inte om servot ska sitta i ett plan, möjligen i en bil el båt...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •