Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tank utan tryckmatning

  1. #1
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard Tank utan tryckmatning

    Fick i en tidigare tråd reda på att man inte behöver tryckmata en ASP FT160 AR.

    Hur gör man med luft till en tank som saknar tryckmatning? Jag antar att det måste finnas någon typ av luftning, annars måste ju till sist undertrycket i tanken bli så stort att motorn inte orkar suga mer bränsleeller är jag helt ute och cyklar?

    Har man bara en öppen luftslang så måste det ju finnas risk att det läcker ut soppa ur den när man flyger eller är undertrycket i tanken så stort att det inte blir så?

    Hur gör man?

    //David

  2. #2

    Standard

    Låt luftslangen gå typ under motorn bara, och nej det kommer inte skvalpa ut en droppe pga att motorn suger i sig soppa så den slangen är luftningen för tanken. I tanken ska ju röret dessutom ligga mot toppen av tanken så det kommer aldrig läcka ur den på marken heller.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard

    Det var det jag misstänkte. Tack för svaret DrHanke!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tänk på att slangen/röret alltid måste riktas framåt!Mot vinden, annars kan du få siphonverkan ; då sugs soppan ut från tanken!
    Sen bör man alltid använda sig av "Uni-Flow" principen när man använder vanliga R/C tankar (ej Tettras "Bubbless tankar), vilket innebär att slangen som luftar tanken ska ligga i botten på tanken, alltså under vätskenivå när tanken är full, Mycket Viktigt!!!
    Du använder sedan en tredje slang/rör som går upp i taket på tanken och som talar om för dig att tanken är full vid tankning.

    Uni-Flow principen har använts av linflygare sedan femtiotalet men få R/C flygare känner till principen då vanliga två-slangs tankar funkar ganska bra. Men som sagt är du ute efter det bästa (näst en Tettra tank förstås) så använd "Uni-Flow" principen när du fixar till tanken!

  5. #5
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard

    Tack Jaka, Sedan du svarade har jag surfat runt massor för att försöka förstå denna Uniflow princip och tror nu att jag förstår. Hittade dessutom en bra länk på ett helikopterforum som beskriver principen ingående:

    http://www.fraserker.com/heli/uniflo...flow_works.htm

    Det får helt enkelt bli en uniflow tank

Liknande ämnen

  1. Behöver man tryckmatning till en ASP FT-160 AR?
    Av deriksson i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 21:30
  2. Tank?
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 05:53
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 18:46
  4. Tryckmatning
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 12:13
  5. Tryckmatning till vevhus ?
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 06:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •