Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Dji Naza

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard Dji Naza

    Hej allihopa! Har flugit min nybyggda spider-quad ett antal ggr nu och skulle behöve lite tips!

    När jag flyger i atti-mode så hovrar den kanon o allt annat som den bör, MEN, hur ställer jag in hur snabbt den skall sjunka från atti-hold? Tycker den sjunker lite väl snabbt i min mening när jag sänker trottelspaken ett hack medan stigning sker betydligt mjukare!!!

    Tacksam för tips till en naza-nybörjare.....

    MVH Peter

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Jaha, 90 läsande o ingen ????? som har haft samma känsla som jag vad gäller atti kontra känsligheten?

    Svarar mig själv då, efter en eftermiddags läsande på nätet så går det att lösa!!!!!! Om inte annat kanske ngn kommer att ha nytta av detta för att göra likadant....

    I manualen står det tydligt att man skall använda acro-mode och inget annat! Varför????? Jag har istället använt heli-mode eftersom min radio inte har throttlelcurve i acroläget och efter det fått till en throttelkurva som faktiskt ger mig den finkänla i kontrollen av hovring kontra sänka höjja som jag var ute efter...

    Så, grattis till mig själv som klurade ut detta på egen hand....

    Har tittat på youtube en del för att se om flera har haft samma problem, och absolut måste jag säga att många inte kan sjunka låååångsamt utan faller ganska snabbt vilket ger lite ryckig hovring.....

    MVH Peter

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    På min är det nästan tvärtom, tycker aldrig den vill komma ner. Har iofs inte hållt på så mycket med inställningarna än.
    Behöver man ha speciellt läge på radion, det har jag missat ? Kör "som vanligt", hehe... Vad innebär acro-mode ??

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hej steffeB! Nej, just så menade jag om du inte förstod... Det händer ingenting när man minskar trottelspaken flera hack, sen händer det en jäkla massa på nästa snäpp nedåt så den faller som en sten känns det som....

    Att landa mjukt var inte det lättaste.... Men NUUUUU, jäklar har jag fått till det så den sjunker saaaaakta o landar lika snyggt o mjukt som om den hade bomull att landa på.....

    Nej, speciellt läge har jag ändrat min uppfattning om! DJI NAZA säger tydligt i manualen att det skall vara acro-läget= acrobatic är så tillika flygplansläge i radion... Medan heli har lite andra inställningar såsom just throttlecurve....

    Det finns säker den funktionen i vissa radios även på acro, men i min var jag tvungen att välja just heli....

    Man skall våga prova lite mer, så kan man ju vinna hur mkt som helst.....

    MVH Peter

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Mm, tyckte också det var svårt att komma ner överhuvudtaget samtidigt som jag fick/får uppåt att vara närmast perfekt lugnt och mjukt. Och jag gjorde samma grej, fixade trottelkurva i heliläge (6EX) men dock inte för att få neråt att bli så annorlunda utan främst för att höjdhållningstrottel var så SJUUUUKT smalt band att jag fick hålla på skitlänge under flygning för att få in det. Så jag har breddat trottel en hel del i höjdhållningstrottelläget och tummat på upplösningen upp/ner, men det funkar i alla fall.

    En annan grej är att köra ner altitude-gainen lite om ni tycker det händer för mycket direkt i övergången mellan höjdhållning och upp/ner. Det tyckte jag (ryckte till).

    Sen kan jag tycka att de antingen borde gjort algoritmen lite mer anpassad för vikt kontra motorkraft - för min del så har jag "för mycket" motorkraft jämfört med vad de har programmerat allt till vilket innebär att när jag startat motorerna vill den lyfta (och lyfter några centimeter över marken) på lägsta trottel (borde kunna ställas in!) och det är fortfarande alltid svårt att få den att sjunka. Dessutom är ett problem tycker jag att när jag har trottel under höjdhållningstrottel så vill min farkost uppåt (för att den har mer kraft-per-vikt än de räknat med) så på väg upp till höjdhållningstrottel (från låg till mitten) så finns det ett område där farkosten åker uppåt innan den hamnar i höjdhållningsläge. Har inte riktigt en bot på detta förutom då att jag gjorde det området så smalt att jag hoppar över det så fort, så sjunktrottel kanske är 10-15%, höjdhållningstrottel typ 40-60% och resten åker den uppåt av...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har råkat ut för en annan dryg grej två gånger vilket resulterat i 6st trasiga proppar. När jag landat på lite lutande mark varvar motorerna upp och välter quadden. Det är lite drygt med den där 3sek fördröjningen på motorerna i det läge jag kör.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Kul med lite debatt i ämnet! Vad har ni för vikt på era flygetyg? Min spiderquad väger 1500 gr och då med allt såsom goprokameran, fpv samt extra lipo 800mha till dess försörjning... Kör med 3300mha lipo till själva quaden!

    Så att min skulle lyfta på lägsta 10% i trottelläge är inte en chans..... Finns en del att göra på vikten, det vet jag! Men läser att många tycker att naza fc fungerar bättre med lite mer vikt.....

    MVH Peter

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Såg precis att Naza nu stöder Y6!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Ja, det gör den! Är det ingen som vill dela med sig ngt im nazan för övrigt? Har provat att koppla in gimbalfunktionen, fungerar otroligt bra... Skall bara jobba fram en bättre hållare för kameran och så stabil som möjligt då det darrar ngt vid videoinspelning... Balanseringen är helt klart avgörande för gott resultat av videokvalitet...

    Är dessutom svårt att bygga stabilt kontra så litet som möjligt...

  10. #10

    Standard

    Beställde min Naza från foxtechfpv idag 220usd var det billigaste stället jag hittade. ska ha den till min första multirotor quad. Några allmäna tips om nazan?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    En väldigt smart funkion i assistprogrammet är att du enkelt kan använda 2 pottar för att justera gain. Funderade litegrann på hur det skulle gå till när man inte vet när man är i "normalläge" på potten. Det visade sig att det värde du skriver in i rutan blir det värde som potten är inställd på när du väljer x1 eller x2. Vet du att du vill nedåt i värde vrider du alltså upp potten på max innan du väljer x1, x2.



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ett annat "hett" tips är att ta bort pottarna i assistprogrammet när du justerat klart. Det blev inte speciellt bra när jag flugit simulator
    med radion, ställt pottarna på max och sedan skulle ut och flyga Naza... 2 proppar igen...

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hooops! Aj då, ja det är lätt att glömma sånt där om man har radion till flera modeller! Jag tycker mig ha hittat gain:er som passar mig bra, så de är fasta.... Poten har jag nu till gimbal-justeringen... fungerar utmärkt!

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hejsan flyger också NAZA , men inte hunnit flyga så mycket än pga vintern , upplever också lite hispig i mittlägena och vääldigt lite mellan upp och ner , kan man inte trixa till det med expon är min tanke eller det funkar inte på trotteln ?

    Det är väl allmänt att multirotors stiger mjukare än sjunker TZT brukar vända på videon om man ska ha ett mjukt sjunk
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15

    Standard

    Hej Nazaflygare!
    Har jag fattat rätt? Naza kan hålla multicoptern på vingarna (ursäkta fixvingeuttycket) samt hålla höjden? Något annat?
    Har blivit lite intresserad av att gå vidare efter min första multi, en tricopter enligt Daddes V2.5 med ett enkelt KK-kort från HK som jag tycker är lite svår att filma från.
    Och off topic: Kan man konfigurera KK-kortet för att använda i vanliga flygplan?
    /Leif

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Naza har ju även gimbalstyrning.

    Jag är helt frälst! Det är så sjukt kul att flyga med det här. Har inte kraschat en enda gång på ca 30 accar. Det är ungefär 10ggr bättre än mig som pilot på KK-kortet.

    Det ska gå att använda KK-kortet i vanligt flygplan. Finns trådar på Rc-groups om det.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ja du kan konfigga kk-kortet för flygplan. har nyss lagt in fw för flygplan åt en kompis, dock vet jag inte om han provflugit något än men det är på g.

    Jag har hexfilen om du vill ha ?
    Senast redigerat av simonarvestrand den 2012-02-09 klockan 16:14.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Ja du kan konfigga kk-kortet för flygplan. har nyss lagt in fw för flygplan åt en kompis, dock vet jag inte om han provflugit något än men det är på g.

    Jag har hexfilen om du vill ha ?
    Såg att det finns några filer för flygplan i "KK multicopter flash tool v 0,53". Tar gärna emot din fil om den är ytterligare ett alternativ särskilt om den visar sig funka för din kompis (provade med lösa gyron en gång men fick ingen ordning på gain i både hög och låg fart)
    /Leif

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Såg att det finns några filer för flygplan i "KK multicopter flash tool v 0,53". Tar gärna emot din fil om den är ytterligare ett alternativ särskilt om den visar sig funka för din kompis (provade med lösa gyron en gång men fick ingen ordning på gain i både hög och låg fart)
    Pm'a en mailadress till mig så skickar jag imorgon. har alla fw's på jobb datorn :P
    Har inte flashtool så jag kan inte säga om den finns med där.

    Är det stora förändringar i hög och lågfart så är det nog svårt att få till i ett kk kort
    i ett större kort kanske det går att skapa sig en regulator för högfart och en för lågfart
    men har inte riktigt koll. är van vid piddar i styrsystem (plc) inte på så djup nivå som det blir i en microproccesor.

  20. #20

    Standard

    gick och köpte en naza burk men det var inte lika lätt att få esc att fungera...för på min wkm gick det som tåget jag har calibrerat alla ecs en efter en (Tgy 18A plush) men det funkar inte iaf har någon ngt tips?
    /J

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Dji naza nåt för mig?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 12:10
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •