Beskåda ett tiopappssystem på en tvåtumsplanka (uppdelat i från-marken-video och sen från GoPro:n ombord):


Den hade inte de stundtals vobblingarna förr (testat på vindstilla nätter denna vecka), men jag är fortfarande igång med att trimma in allt.

Det jobbiga är att videosändaren (HK 900MHz/200mW) är skitkänslig för mekanisk vibration vilket gör det nästan omöjligt att styra från videoglasögonen för allt linjebrus, men har sett att folk lött om allt på kretskortet och framförallt tydligen videosignalsladden... verkar vara dåliga lödningar från fabrik som orsakar känslighet från vibration.

Annars verkar allt ok. Utnyttjade direkt att DJI hade en trevlig motormixningsinställning och gjorde en sjukt konstig assymetrisk (på alla tänkbara sätt) semi-hexa. 2 coax-par fram och ett vanligt plattpar bak, till råga på allt är avståndet mellan frammotorerna större än mellan bakmotorerna. Tyngdpunkten är 1/3 framåt ca. och ungefär samma förhållande för skillnaden mellan bredd fram och bak.

Tanken från början var att kunna ha radiomottagare, videosändare och GPS så långt ifrån varandra som möjligt. Nu tänker jag på att göra någon annan konstellation som jag kan fälla ihop och ha i ryggsäcken, detta med plankan funkar inte så bra att fälla ihop när det är draget sladdar och grejer kors och tvärs. Så det är fortfarande en stor fråga... hur man ska optimera allt efter vad man "behöver"...

Plankkonstruktionen har förövrigt funkat skitbra som testplattform för en massa styrkort och knäpp kod innan, trä är skitbra att dämpa vibrationer (som trots välbalanserade propellrar/motorer uppkommer dynamiskt, förmodligen pga dåliga kullager/sneda motoraxlar).