Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OSD placering i Easy*

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard OSD placering i Easy*

    Morsning,

    Vart i planet är det vanligast att man placerar osd och gps modul? Har en ny och olimmad easystar och funderar på att sätta gps:en i planets kropp? eller rymmer man den någon annan stans? Det är ju bra om man gör rätt från början tänkte jag..

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Gps:n kan du sätta med dubbelhäftande tejp framför stabben. Har testat långa kablage till gps:n (3 meter)och det har då inte försämrat funktionen på gps:n.

    Easystaren är inte så rolig att sätta grejjor i, blir rätt trång och kablar kors åå tvärs. Vad har du tänkt använda för videosändare?

    //Matte

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    Tjena Matte,

    Jag har en easypod från readymaderc där videosändaren sitter, en lawmate.
    Sorry för en dum fråga men vad är stabben?

  4. #4

    Standard

    Stabben = bakre "vingen"
    Eller stabilisator mer korrekt.

  5. #5

    Standard

    Så här placerade jag utrustningen i min EZ* vilket fungerade mycket bra. Nu har jag dock sålt både mitt TSLRS samt ET-systemet som satt i modellen och kommer inom kort att ersättas med TSLRS LRrx V5 eller en NRrx och ett RVOSD5.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	my-setup.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	26230

    Nedan mitt dåvarande strömsystem i min EZ*.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	powersetup.gif 
Visningar:	342 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	26229

  6. #6

    Standard

    Jag kan förtydliga att jag skar upp en lucka under modellen som fästs mha magneter. I det utrymmet inryms både OSD och RCRx. Det är ganska stort då jag fick plats med en TSLRS LRRx, ET OSD Pro, ET V3Logger, ET Altimeter, ET Guardian och en massa kablar. Trots att den nya RVOSD är större än ET OSD Pro så tror jag att den kommer att ta mindre plats, detta då kabelmängden totalt sett kommer att minska rätt rejält.

    Om du är intresserad så kan jag ta och ta några bilder med allting installerat? Som vibrationsdämpning av RVOSDn hade jag tänkt mig mjuk skumgummi (á la madrass). Det var så jag dämpade ET Guardian. Om det fick plats skulle jag dock rekommendera RV utomordenligt skickligt väldesignade anti-vibration mount: http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=278

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej

    Här är är en bild på min ES. Kameran och sändaren (LM500mW) sitter i huven. Under huven sitter Remzibi OSD. Dock sitter GPS längst fram så när man öppnar huven får man ha koll på den kabeln. Även kabel med RSSI från sändaren samt yttertemperaturmätaren.

    Ett batteri driver allt i hela flygplanet. 2200mAh ger 20min flygning. Har flugit massor hela förra sommaren och kommer köra nästa också. Motorn är en RCTimer 2822-14 ( 4 dollar på ebay). Har skrurit upp ett fack mitt under vingen för mottagaren. En 35MHz PCM1024 med förlängd antenn ger mycket god räckvidd. Hr endast tape för att hålla ihop facket, inte så ofta man öppnar upp, då är det bara att sätta ny tape. Färgen är biltema 59kr. Räcker till 2*ES.

    Tycker att ES är en riktigt bra budget modell för FPV. Den flyger riktigt mjukt o fint om man klarar att hålla vikten under 850g. Har även kört den med gopro och lite annat smått o gott. Skev behövs ej.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	easy star.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	26243
    Senast redigerat av kamelkungen den 2012-01-30 klockan 21:08.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Var ska trådskaparen placera sin gps om man får fråga?

  9. #9
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Var ska trådskaparen placera sin gps om man får fråga?
    lite oklart men nu är planet limmat så antagligen blir det just framför "stabben" om inget bättre föreslås dvs.

  10. #10
    jesse78
    Guest

    Standard

    jag har köpt en remzimbi osd behöver jag använda skumgummi på någon av dess delar för att minska vibrationer, i så fall varför?

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag kan förtydliga att jag skar upp en lucka under modellen som fästs mha magneter. I det utrymmet inryms både OSD och RCRx. Det är ganska stort då jag fick plats med en TSLRS LRRx, ET OSD Pro, ET V3Logger, ET Altimeter, ET Guardian och en massa kablar. Trots att den nya RVOSD är större än ET OSD Pro så tror jag att den kommer att ta mindre plats, detta då kabelmängden totalt sett kommer att minska rätt rejält.

    Om du är intresserad så kan jag ta och ta några bilder med allting installerat? Som vibrationsdämpning av RVOSDn hade jag tänkt mig mjuk skumgummi (á la madrass). Det var så jag dämpade ET Guardian. Om det fick plats skulle jag dock rekommendera RV utomordenligt skickligt väldesignade anti-vibration mount: http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=278

  11. #11

    Standard

    I de fallen jag har använt det så har det varit för att skydda IMUs mot störande vibrationer. I både ET Guardian och RVOSD5 används IMU för att sköta stabiliseringen. Om du inte har några IMU så behövs nog ingen skumgummi. Jag kan inte riktigt REmzimbi så jag vet inte om den använder sig av några IMU? Har den stabilisering?

Liknande ämnen

  1. Tuono Easy
    Av marco i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:59
  2. Easy* mods
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 18:50
  3. Easy Star-krasch
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 09:10
  4. Easy fly fpv
    Av bjornez i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 15:12
  5. Easy Glider
    Av lassebetong i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •