Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Balansera propellrar med digitalvåg

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Balansera propellrar med digitalvåg

    Jag har suttit och balanserat propellrar så att jag blivit nästan "snurrig".. Lite mer än vanligt...
    Jag gjorde det lite lättare för mig genom att använda en liten men noggrann digitalvåg (1/100-del gram). jag satte helt enkelt digitalvågen under den proppända som var för tung och vägde. I bildens fall så var en bladet 0.13 gram tyngre. Så jag applicerade 0.13 gram hushållstejp på motsatta bladspetsen och vips, propellern blev perfekt balanserad. Jaha, hur mycket är nu 0.13 gram i tejp? Jo nära nog 13 cm av tunn genomskinlig hushållstejp. Så jag mätte bara upp 13 cm och lindade runt proppspetsen. Nu kan man ju applicera detta på annat som man använder för att balansera sina proppar med. Viktigt är bara att ta reda på vad det väger ex. per 10 cm eller så... så får man ju en konstant som man kan använda.

    Det ger ju också en antydan om hur mycket som behöver slipas ner, om man nu använder den metoden. Genomskinlig hushållstejp är ju 0.04 mm tjock. Nu har jag ingen susning hur mycket den specifika vikten är för tejp eller propellerplast, men det ger iaf en fingervisning om hur mycket som ska bort.


    Det är förmodligen inte någotnytt under RC-solen, men vad gör det...

    Lasse

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prop_balance.jpg 
Visningar:	370 
Storlek:	97,5 KB 
Id:	26250
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    13cm!!! Då måste det ju vara bättre att slipa bort vikt istället.

    Smart med vågen!

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    13cm!!! Då måste det ju vara bättre att slipa bort vikt istället.

    Smart med vågen!
    Ja, men det tar 35 ggr så lång tid att slipa bort som att lägga lite tejp... Har man 100 proppar att balansera, så blir man till slut lat...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej.
    Ett annat tips som jag läst någonstans är att lägga på lite färg (eller epoxy)på det lättare bladet.
    Då slipper du att slipa.
    /Lelle

  5. #5

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Jag kör med "magnetbalanserare" känns nästan onödigt noggrann ibland men det blir bra!
    Orkar slipa än så länge...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  6. #6

    Standard

    Smart!
    1. Var hittar man vågen?
    2. Du väger ute vid bladspetsen. Då ska du få plats med 13 cm tejp med samma vikt på bladspetsen. Betyder inte det att propellern fungerar sämre aerodynamiskt?
    /Leif

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Jag kör med "magnetbalanserare" känns nästan onödigt noggrann ibland men det blir bra!
    Orkar slipa än så länge...
    Det är i stort sett ingen skillnad mellan en magnetisk balanserade och en utan, dvs vanlig propellerbalanserare man håller mellan tummen o pekfingret. Jag mätte en obalanserad propeller och det var samma tryck mot vågen, 0.14 gram med eller utan. Det är snarare känslan. Sedan är det ju bekvämt med en magnetisk...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Smart!
    1. Var hittar man vågen?
    2. Du väger ute vid bladspetsen. Då ska du få plats med 13 cm tejp med samma vikt på bladspetsen. Betyder inte det att propellern fungerar sämre aerodynamiskt?
    1. Vågen hittar du på Ebay. Den kostar en hundralapp ungefär. Välj en 100 gram med 0.01 gram noggrannhet. Sök på digital scale 0.01g.

    2. Jag väger med framkanten, den kurvade delen, inte spetsen (se bilden). Vågen ger ett riktvärde så jag vet hur oblanserad den är. Det är också lite kul att jämföra. Vissa är nästan helt balanserade medan andra krävs det 0.3-0.5 gram och då måste jag slipa lite. Men för det mesta räcker det med 5-10 cm tejp, antingen vid bladänden eller längs hela bladet.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2012-01-31 klockan 23:11.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  9. #9

    Standard

    Hur många gram mer måste ena propelleränden väga för att propellern ska börja röra sig då? =)
    Sätter man tejp ska man väl lägga det i framkant på bladet, dvs den kanten som skär luften, som tex prop-tape placeras på riktiga flygs propllerblad för att skydda dem.
    Jag tror mer på slipa istället för att applicera nåt som kan lossna (tejp och färg).
    Det är väl 20-30% av propellern längst ut som åstadkommer mest drag (störst yta).
    Att propellern är vriden är bara för att det skall vara jämnt drag utöver hela "propellerdisken"
    En propeller är som en vinge, gör man ett blad "flatare" så lyfter det sämre (drar sämre).
    Ju längre ut man slipar/målar/tejpar desto mindre behöver man göra det, alltså, om du väger 0,13 gram vid mitten av ena bladet så kanske det bara behöver slipas 0,07 gram längre ut på andra spetsen.
    Propellern borde vara så rak som möjligt när du väger...

    Summa sumarum: Slipa på baksidan på den grövsta delen av propellerbladet tills propellern är i balans. =) (typ propbalanserare med axel med spetsiga ändor o två muttrar som håller fast proppen).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur många gram mer......
    Nu mäter jag, som bilden visar, strax bakom spetsen och inte mitt på bladet. Jag har jämfört två identiska blad, ett slipat och ett med ovanligt slarvigt applicerad tejp och fick inte fram någon skillnad mellan bladen i prestanda. Båda bladen presterade lika mkt dragkraft, samma ampere och watt och inga märkliga vibrationer. Slutsats, det spelar nog inte så stor roll om man slipar eller tejpar. I mitt fall så är det för att jag är lat och gitter inte slipa all proppar som jag använder i testerna. Nu ska man ju inte sätta tejpen i en klump vid bladspetsen, men det är väl ganska självklart. Man får fördela det så tunt och jämnt som möjligt. Det spelar ingen roll om bladet är lutande eller rakt. Det är samma vikt.

    Jo, din fråga.. hur många gram mer... i mitt fall så räcker det med 0.01 gram för att den ska börja luta åt ena hållet. Vågen klarar inte lägre värde än 0.01 gram...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej "Radioactive"

    Jag läser med intresse Dina tips om balansering. Men tyvärr så håller jag nog inte helt med Dig vad gäller Dina tips. Det är aldrig bra att sätta på något på en propeller som inte hör hemma där från början. Och tretton centimeter hushållstejp låter inte rätt. Bättre då att göra som "Ålänning" beskriver, slipa eller lacka med t ex klarlack. Att balansera en propeller rätt är lite av en vetenskap. Visst går det att få den att väga rätt i horisontalläge. Det är bara att slipa eller lacka tills den hänger vågrätt. Men om Du sedan vänder andra sidan mot Dig och den då snurrar runt ett halft varv, ja då börjar problemet. Då är snurran krokig i längdled. Antingen börjar ett tungt arbete med att ta bort material från båda underkanterna eller helt sonika, skrota snurran.
    Och när Du ska handla snurror nästa gång, ta med Dig en balanserare och grovkolla snurrorna innan Du köper dem.
    Nu går ju detta bara om Du handlar hos Din lokala hobbyhandlare. Via Hongkong kanske det blir problem men dom är kanske så mycket billigare där att det inte gör något om man kastar några.
    Vad jag förstår så gör Du rätt så grundliga tester av Ditt materiel, så varför då lämna ett så viktigt moment som balansering av propellern åt slumpen.
    På´t igen!
    Kay krut

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror vi kommer från lite olika världar. Gissar att Radioactive främst - liksom jag - kör eldrivet och kanske inte heller speciellt stora kärror. Då är propp-bladen ofta rätt tunna så att slipa bort material är inte alltid det lättaste. Så jag tror att hans metod fungerar utmärkt på den typen av proppar. Snackar vi sen stora proppar till 1/4-skalakärror eller liknande så finns det säkert bättre metoder som flera påvisat.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag har balanserat mina proppar som är "krokiga i längsled" med m3 muttrar/brickor och cyanolim i centrum på proppen. Fungerar utmärkt då farten inte blir så hög där.

    Balansera proppar/motorer är ju på gränsen till upphetsande! Resultatet är iallafall väldigt beroendeframkallande!
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-02-02 klockan 12:59.

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Fasen...
    ......nu har vi ju ännu en läsvärd tråd "Att balansera en propeller" Ös på grabbar !

    Kay krut

  15. #15
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    "radioactive" ville nog visa en metod han använder,. Rätt/ Fel metod ,,, den fungerar för honom. Kanske någon får nytta av det, är väl det ett forum skall användas till.

    Jag kör endast eldrivet och använder en skruvmejsel och pvc Eltejp på undersidan av bladen både 2 o 3-blad, har aldrig lossnat och resultatet inga vibrationer som jag kan märka, några gws proppar är riktigt obalanserade från början, de åker i korgen direkt och då fortsätter man med nästa ifrån hk påsen.

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Vad jag förstår så gör Du rätt så grundliga tester av Ditt materiel, så varför då lämna ett så viktigt moment som balansering av propellern åt slumpen.
    På´t igen!
    Kay krut
    Ja men snälla... jag har gjort tester med olika typer av balansering, dvs med tejp och med slipning och jag kan inte med den utrustning jag har se någon skillnad på en slarvigt tejpad propp och en välslipad. Möjligen skulle Nasa se en skillnad med sina noggranna instrument. Så med den vetskapen så finns det ingen anledning att inte tejpa, eftersom det är snabbare och passar mig bättre. Så länge jag inte drastiskt ändrar bladets form så tror jag inet att du kan hitta någon skillnad. En 0.04 mm tjock tejpbit lär inte nämnvärt förändra propellern egenskaper. Om nu en tejpremsa ändrar bladets form så in i hästväg, så lär ju slipning göra det också. Jag lämnar verkligen inte balanseringen åt slumpen.

    Nu kan det ju faktiskt vara så att både slipning och tejp påverkar bladets form lika mycket så att den i jämförelse med en från fabriken perfekt balanserad propeller skulle uppvisa skillnad. Men då är vi tillbaka till ruta 1. Antingen står jag hos en eller ett par handlare här hemma i Sverige, kollar genom varenda propeller i hans sortiment, sliter upp hans påsar och mäter, eller så tar jag flyget till Hong Kong och besöker fabriken....

    Då tycker jag personligen att en liten remsa hushållstejp är ett något bättre alternativ...


    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  17. #17

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

    Kay krut

  18. #18
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

    Kay krut
    Nej nej, jag tar det absolut inte som ett påhopp. Bara kul med lite diskussioner och det är ju meningen. Så simma lugnt...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag har balanserat mina proppar som är "krokiga i längsled" med m3 muttrar/brickor och cyanolim i centrum på proppen. Fungerar utmärkt då farten inte blir så hög där.

    Balansera proppar/motorer är ju på gränsen till upphetsande! Resultatet är iallafall väldigt beroendeframkallande!
    Muttrar/brickor i centrum? Hur då....bild?
    /Leif

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Balansera bixler
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:23
  2. Balansera motor med iPhone
    Av TommyzT i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 08:22
  3. Balansera spinner
    Av rnermfors i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 21:29
  4. Balansera propeller
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 16:39
  5. Kan man balansera en LiPo-ack i obalans?
    Av firstflight i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •