Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Balansera propellrar med digitalvåg

  1. #21

    Standard

    Att balansera en prop bra är en konst, kräver träning tid och tålamod. Vi glömmer dock lätt att ha koll på övrig utrustning som roterar så som motorn, axeln, klämnavet, spinners. Själv trimmar och balanserar jag mina proppar genom att ta bort vikt inte lägga till.

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ångrat mig angående mitt tidigare inlägg om att slipa proppar. På lite "snyggare" flygplan skulle jag nog slipa. På multicopter - aldrig i livet! Har man otur (ja faktiskt) kan man som jag gjorde häromdan blåsa 6st proppar på en dag. Det gör man inte med ett flygplan. På multicoptern var det även helt strunt samma i hur det ser ut. En mutter som får en hastighet på max 40km/h påverkar inte proppen ett dugg, däremot slipper du slipa av motsvarande vikt på proppen och sparar en massa tid.

    Tejpa på! Jag kan lova att det lönar sig att balansera mot att helt strunta i det.

    Jo, jag har också balanserat mina motorer!



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-02-02 klockan 23:53.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad är det som är så "konstigt" (en konst) med att balansera en propp förresten? Det är väl inte värre än att få den i balans? Vad är det jag missar?




    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Klart det är en konst...så man slipar rätt...på ovansidan! Inte på undersidan , och att man får propellerbladen likformade och lika tjocka och med ungefär samma vingprofil och anfallsvinkel...Mycket med det jordiska!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DC-3 propeller och OS 26.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	26360   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Nelson Q-500 i Viper.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	26361  

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Som allt hantverk så ger ju övning färdighet, men "konst" skulle jag inte vilja kalla det.
    För övrigt balanserar jag mina propellrar genom att försiktigt slipa på baksidan av bladen (den flata sidan). Min teori om detta är att jag då påverkar profilen minimalt. Ibland hör man påståendet att "pitchen" skulle ändras om man slipar på bladens baksida men det är nys. Det finns inte så dåliga propellrar att man skulle behöva slipa så mycket att "pitchen riskerar att förändras.

    Tejp fungerar säker utmärkt för elmodeller där man inte riskerar att olja löser upp tejpens klister.

  6. #26

    Standard

    Att balansera en prop bra kan vara en konst som kräver skicklighet, och då menar jag inte bara mindre proppar utan rent allmänt. Vad gäller tejp så funkar det till mindre storlekar och modeller, men att slänga på en tejpbit på bladspettsen på sin stora skalamodel, och sedan taxa runt i gräset, eller på en snabb kärra typ pylonare med 25-40,000rpm kan vara mindre bra

Liknande ämnen

  1. Balansera bixler
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 22:23
  2. Balansera motor med iPhone
    Av TommyzT i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 07:22
  3. Balansera spinner
    Av rnermfors i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 20:29
  4. Balansera propeller
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 15:39
  5. Kan man balansera en LiPo-ack i obalans?
    Av firstflight i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •