Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Börja med Rc flygning, tips och hjälp?

  1. #1

    Lightbulb Börja med Rc flygning, tips och hjälp?

    Hej alla glada! Har funderat länge på att köpa mig ett rc flyg och börja flyga med. Jag har ingen tidigare erfarenhet inom detta område överhuvudtaget. Har kollat runt lite på google och ser att det finns ett helt hav av olika modeller och motorer. Det jag letar efter är väll mer eller mindre ett lätt hanterligt plan som går fort att lära sig flyga med, vad ska man satsa på? El eller metanol eller jet kanske? Fast jag har nog förstått att JET inte är det enklaste. Tänkte bara kolla om det är någon som kan tipsa om nått, får gärna vara ett man kan lyfta och landa med (alltså inte kasta iväg) då jag tycker det verkar häftigast. Är jätte tacksam på att få höra lite kommentarer om vad ni tycker.

    Tack på förhand /Kenneth

  2. #2

    Standard

    Hej

    det allra bästa är att ni tar kontakt med en modellflygklubb på orten där ni bor och får goda tips gällande detta då det kan behövas en del hjälp i början så att ni får en god start in på detta mycket roliga område. Att börja helt själv kan förstöra för dig själv genom att ni lessnar mycket fort då ni kraschar och allt går fel som kan bli fel. Så kontakta en klubb där har de oftast ett skolflyg så ni får prova med dubbelkommando.

    /Thomas

  3. #3

    Standard

    Börja att träna i en simulator är väl det första rådet man ska följa
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #4

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ja, börja med att skaffa en simulator som du kan träna med. Sedan är det enklast att du köper en Easystar med radio, ex http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3018-0 Nu angav jag en länk till Skånehobby som är närmast för mig, men den finns säkert hos rc-handlare i din region. Köp inget billigt skit från ex. Teknikmagasinet eller Hobbex.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Nu måste man ju inte gå på Easystar, finns ju vettiga kopior på hobbyking, med radio och hela baletten.
    Sök på bixler på hobbyking.com

    Se till att köpa med rätt variant (mode) på radion bara!

    Vart bor du? Finns du i närheten kan du få provflyga min easystar... på hög höjd :-)

    /DeVille

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DeVille Visa inlägg
    Se till att köpa med rätt variant (mode) på radion bara!
    /DeVille
    ...och i Sverige är detta vanligtvis Mode 2.
    Lyd också gärna ThomasJ's råd och kontakta en klubb. Det brukar bespara nybörjare många reparationer och du kommer att lära dig snabbare. Men att starta med simulator är aldrig fel.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Teknikmagasinet har en helt ok simulatorradio: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=510164
    Den duger fint att börja med, tillsammans med gratis simulator: http://www.svensktmodellflyg.se/fms_index.asp

    Sen är det såklart bra att ha nån som kan flyga med sig de första gångerna man skall flyga på riktigt.
    Hur mycket hjälp man behöver i början varierar kraftigt. Jag brukar säga att om man har TV-spelstummar (som jag) så lär man sig grunderna väldigt fort. Själv körde jag aldrig med lärar-elevkabel.

    Jag började med en elkärra som är långt ifrån en trainer en E-Flite Pitts närmare bestämt, det är iofs inget jag rekommenderar, men det går bra det med om man övat i simulator och har lite hjälp med start & landning i början.

    Jag fick hjälp att starta & landa de första 2-3 flygningarna, sen fick jag klara mig själv och det gick ju bra även om det var riktigt nervöst ett tag

    Bixler tror jag är ett utmärkt plan att börja med, mycket lättare att laga än balsa...
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DeVille Visa inlägg
    Nu måste man ju inte gå på Easystar, finns ju vettiga kopior på hobbyking, med radio och hela baletten.
    Sök på bixler på hobbyking.com

    Se till att köpa med rätt variant (mode) på radion bara!

    Vart bor du? Finns du i närheten kan du få provflyga min easystar... på hög höjd :-)

    /DeVille
    Jag tänkte mesta att då har han allt han behöver plus att han grundlägger sin första kontakt med en svensk lokal handlare. Kanske kan vara en fördel i vissa lägen och få hjälp och råd direkt över disk...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  10. #10

    Standard

    Tycker planet som länkades från skånehobby verkar super, och priset 1390kr är ganska svårt o slå även för hobbyking RTF, dvs och sedan är servicen man får över disk (när man behöver den) priceless. Verkar inte ha några svaga punkter, lipo och 2,4ghz. Personligen tycker jag att även om man ska börja med simulator först tycker jag att man samtidigt som man köper simulator skall köpa ett flygplan så man har något som får en vilja lära sig fortare och inte ge upp

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Ja, börja med att skaffa en simulator som du kan träna med. Sedan är det enklast att du köper en Easystar med radio, ex http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3018-0 Nu angav jag en länk till Skånehobby som är närmast för mig, men den finns säkert hos rc-handlare i din region. Köp inget billigt skit från ex. Teknikmagasinet eller Hobbex.

    Lasse
    Instämmer!
    Den ser ju rätt tålig ut oxå:
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Har införskaffat en seglare det har suttit en 28mm motor i den vad ska jag ha?spv 3,17m vikt 1,44kg balsabygge hur många celler storlek på prop får inte bränna iväg för häftigt.Tacksam gamlingen

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen Visa inlägg
    Har införskaffat en seglare det har suttit en 28mm motor i den vad ska jag ha?spv 3,17m vikt 1,44kg balsabygge hur många celler storlek på prop får inte bränna iväg för häftigt.Tacksam gamlingen
    Vill inte vara elak gamlingen, men du kanske skulle skapa en egen tråd för din fråga.
    Den har ju lixom inget samband med denna trådskapares frågeställningar....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Ok Jocke förstod nästad att det var åt ......... men det var ett försök, hittar varken nål eller tråd får försöka att letai lådan Mvh gamlingen

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 08:05
  2. Hjälp med tips?
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 10:15
  3. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  4. Tips för dig som vill börja med radioflyg
    Av DanneG i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 11:47
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •