Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Remzibi lödningar, installation osv

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Remzibi lödningar, installation osv

    Fick just hem min Remzibi OSD och eftersom jag är en rookie vad det gäller hobbyn och elektronik så undrar jag om det är någon som kan dela med sig av en bygglogg eller steg-för-steg installation vad det gäller bla. vad man ska löda osv? Happykillmore är en bra sida men lite otydlig.
    Jag tar dessutom strömmen via ett filter från planets acc, vilket inte gör det enklare.

  2. #2

    Standard

    Bra att du starta den här tråden då jag själv är lite sugen på en Remzibi. Vart köpte du din och hur lång tid tog det innan du fick hem den? Mvh Fredde

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    Tjena! Jag beställde den av tillverkaren Remzibi på RCgroups.com och betalade via paypal, fick den två dagar senare

  4. #4

    Standard

    härligt va kosta den?

  5. #5
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Lustigt, jag fick också min OSD från Remzibi igår. Betalade i söndags, så det var snabb leverans kan man säga (han bor i Polen). Satsen kostar 84 EUR, vilket känns väldigt rimligt. I gengäld vill upphovsmannen gärna att man beställer några provexemplar av en av de komponenter som används, och skickar till honom (det är gratis att beställa dessa från tillverkaren Maxim).

    Jag har inte haft tid att titta på installationen ännu, så följer denna tråd för att se vad som kommer fram. Men rent spontant verkar det ganska enkelt, om man nöjer sig med GPS och batterispänning. Fick också med en liten shunt för att mäta ström, men har inte koll på hur den ska kopplas in.

    /Leif

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Om man inte ska mäta ström så är det väldigt enkelt. Video IN från kameran till OSD:n och Video Ut till videosändaren.
    GPS:n är ju redan märkt så den är ju bara plugga in. Sen matar man OSD:n med 12 volt bara.

    Vill man mäta mAh så får man väl löda kontakter på kretskortet så man kan ansluta esc och batteri.

    //Matte

  7. #7
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Om man inte ska mäta ström så är det väldigt enkelt. Video IN från kameran till OSD:n och Video Ut till videosändaren.
    GPS:n är ju redan märkt så den är ju bara plugga in. Sen matar man OSD:n med 12 volt bara.

    Vill man mäta mAh så får man väl löda kontakter på kretskortet så man kan ansluta esc och batteri.

    //Matte
    Uppskattar svaret. Betyder detta att jag INTE behöver löda något, utan kopplar bara att man kopplar in kablaget från FPV systemet direkt i OSD:n?

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Lite lödning eller skarvning av kablage +/jord brukar det ju dock bli. Beror väl lite på vad man har för andra grejjor och hur dom är sammankopplade. Du får ju ingen spänning från OSD:n till kamera och videosändare så det måste du ju fixa med.

    //Matte

  9. #9
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Lite lödning eller skarvning av kablage +/jord brukar det ju dock bli. Beror väl lite på vad man har för andra grejjor och hur dom är sammankopplade. Du får ju ingen spänning från OSD:n till kamera och videosändare så det måste du ju fixa med.

    //Matte


    verkar som att det behövs instruktioner för att ro hem detta, måste ju finnas någon på forumet som har gjort detta???

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Här har du ju ett kopplingsschema till Osd:n.





    //Matte

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Man bör inte mata Remzibi med med än ett 2cell lipo. Regulatorn som tillverkar 5v har underdimensionerad kylning vilket gör att den blir tokvarm om man kör på 3cell. Problemet är att Remzibi har inte gjort en korrekt layout kring regulatorn.
    Har en känsla av att Remzibi själv är mjukvaruingenjör men inte så hemma på hårdvara.

    Var gäller kopplingar och sådant är den mycket enkel och ger bra text på skärmen. Han använder en text overlay krets från maxim (7456?) vilken även sitter i AP117 kommer jag ihåg.

  12. #12
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Bra info ang. spänningsmatningen. Eftersom kamera/sändare behöver ett 3cell-lipo, så funderar jag om det kan vara smart att plocka ut spänningen från två celler via balanseringskontakten och driva OSD'n med detta. Men så insåg jag att om OSD'n drar hyfsat med ström så blir två celler mer belastade, och batteriet därmed obalanserat. Detta rättas ju till vid laddning, frågan är om detta har någon praktisk betydelse? Hur gör du, kamelkungen, kör du med ett separat batteri till OSD'n (om du nu använder Remzibi)?

    /Leif

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej,

    Jag har kört med 3 celler och den blir skitvarm men kyls av fartvinden.
    Det jag tänkt göra är att ta bort regulatorn och köra via en separat UBEC på 5v.
    Då kan jag köra kameran och min videosändare på samma spänning.

  14. #14
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Tack för svaret, och det är ju förstås en variant som borde funka, fast det blir en pryl till. Jag ska ta och mäta upp förbrukningen på OSD'n vid tillfälle, och testa min variant också.

  15. #15
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har aldrig haft nått problem med att dom blir varm, Och jag har hållt på med ett flertal av dom. Har alltid monterat dom med bra cirkulation, men aldrig så dom har blivit kyld av kall luft.

    Edit: Dom blir helt klart varm, men har aldrig fått nått fel pga av det. Och då har dom säkert varit igång 2 timmar som längst.

    //Matte

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Om man kör på 3cell så blir det: P(effekt i regulatorn som blir till 100% värme): = (11,1-5)*(Remzibi strömförbrukning+gps)
    Säkert minst 1,5W som brinner inne. Det blir kring +40grader högre än omgivsningstemperaturen vid regulatorn.
    Min krympslang krympte på grund av värmen där.

    Jag blev lite nervös att regulatorn skulle ge upp. Risken finns, den får kort livslängd när den inte kyls. Går den sönder så försvinner bilden...

  17. #17
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jo, jag förstår problematiken. Det kan dock inte vara ett generellt stort bekymmer, då borde han ha ändrat tillverkningen tidigare. Han har ju sålt en hel del OSD:s genom åren och jag tror jag bara läst om ett fall på rcgroups där en OSD lagt av pga överhettad regulator. Men det kan ju ha dykt upp fler med problem, var ett bra tag sen jag läste tråden. Den ska ju dessutom klara upp till 14volt.

    //Matte

  18. #18
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:
    http://www.dimensionengineering.com/de-sw050.htm

    Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Mycket bra ide! En switchregulator fungerar utmärkt. Jag har en sådan köpt på elfa till sändaren. Dock blev alla kablar till ett kråkbo och sedan har jag fixerat dom med silikon så nu vill jag inte röra eländet.


    Citat Ursprungligen postat av LAN Visa inlägg
    Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:
    http://www.dimensionengineering.com/de-sw050.htm

    Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

  20. #20

    Standard

    Omvandlarna från dimension engineering är smidiga men skickat ut ganska mycket RFI i den lägre delen av UHF-bandet. Pga detta är de inte så snälla med UHF LR-mottagare. Viktigt att göra ordentliga marktester etc.

Liknande ämnen

  1. Installation av Thomas Scherrer LRS
    Av ironchefola i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 09:53
  2. Remzibi osd
    Av uffe40 i forum FPV OSD
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 20:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 11:03
  4. Remzibi OSD
    Av Elia i forum FPV OSD
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 08:29
  5. motor installation
    Av Agaton.sax i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •