Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Planka vingnos

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Planka vingnos

    Inför plankningen av torrisionnäsa med framkant gjorde jag ett experiment med vitlim och strykjärn.

    Jag provade att planka med 2mm balsa runt en 12mm rundstav och här kan ni se resultatet, jag tycker det ser lovande ut.

    Då jag inte hittar fönsterputs med amoniak så testade jag 25% ättika, blandningen var 1del ättika och två delar vatten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2020004.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	26338

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2020005.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	26339
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Går lika bra med vanligt varmt vatten!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ammoniak fungerar bra för träsorter som innehåller mycket lignin vilket balsa inte gör. Precis som Janne skriver fungerar det för balsa i princip lika bra med vanligt vatten. Tricket är att låta vattnet suga in ordentligt vilket tar mycket längre tid än man kan tro. För ett 2 mm balsaflak tar det ca 4 timmars blötläggning innan vattnet trängt hela vägen igenom. Man kan påskynda processen något genom att tillsätta en droppe diskmedel per liter vatten så att ytspänningen minskar.

    En annan variant att använda ånga. Jag brukar ibland blöta träet och därefter använda ett vanligt strykjärn för att forma balsaflaket runt formen. När vattnet kokar bort av värmen gör den heta ångan att fibrerna mjuknar ytterligare något.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skall man blöta igenom balsan med vatten så är vitsen borta med att planka med vitlim och strykjärn.

    Grejen är att man skall bestryka båda limytorna med vitlim och sedan låta det ligga öppet och och torka tills allt vatten har dunstat och limmet är heltorrt, tar ca 5-6 timmar. När man sedan använder strykjärnet så fungerar limmet som ett smältlim.

    Om jag då skall blöta igenom balsan så blötes limmet upp och hela vitsen är borta. Därför försökte jag med ättika blandat med vatten på motsvarande sidan"Yttersidan" av plankningen för att få balsan mer böjlig runt tex. en framkant.

    Att träet måste innehålla lignin för att få någon verkan av amoniak visste jag inte, man blir aldrig fullärd, tack och lov.

    Med min teknik så fungerar det förmodligen med bara vatten som jag sprayar på med en duschflaska och ett hett strykjärn.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Intressant Lasse! Sådana här byggtips är värdefulla. Som du skrev...man blir aldrig fullärd :-)

Liknande ämnen

  1. 50cc 3D kärra profil/planka
    Av Lundmark i forum Bensinmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •