Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp att komma igång med FPV

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Hjälp att komma igång med FPV

    Mors på er, denna rubrik har ni väl inte sett förrut va ? :-)
    Nu har jag fått tummen ur och fattat beslut att köra igång med detta.
    Det käns dock hopplöst med denna jungel av prylar och tillbehör.
    Har sparat ned en miljon länkar tillolika sidor som jag håller på och plöjer.
    Tror dock att det är dags att börja ställa frågor till er experter så att jag kommer igåg i rätt riktning?

    Här kommer nu mina slutsatser och ideer.
    Rätta/ kommentera gärna.

    Jag flyger med HighTech 2,4 Ghz.

    Planen är att flyga medelstor maskin med "full" räkkvidd (ej parkflyer/ multikopter).
    Har spanat in mig på 5,8 ghz då detta verkar ge bra räckvidd och låg strömförsörjning.
    Dock känsligt för flygning bakom hinder men det kan jag leva med.
    Clower Leaf-antenner skall tydligen göra underverk ? (Hur monteras den i planet ?).

    http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=550

    I övrigt har jag spanat på detta:

    Brillor:

    Fatchark Dominator/ 5,8 Ghz-modul.

    http://www.globe-flight.de/Videogoggles


    OSD/ GPS/ E-logger

    http://www.dpcav.com/xcart/product.p...cat=263&page=1

    Sändare/ mottagare: 5,8 Ghz

    http://www.globe-flight.de/58-GHz-A-V-eqipment
    Flera sorter, vad krävs här?

    Head-tracker:

    http://flytron.com/osd-headtrackers/...nsmitters.html
    Klarar Hitec men man måste så i nord-sydlig riktning.

    W-tracker: dyr och fungerar ”kanske” med hightech ??
    http://hobbywireless.com/index.php?m...roducts_id=544

    Markstationen har jag dålig koll på .
    Patch/ Clower Leaf-antenn ?
    Vad skall man satsa på ?
    Anten-tracker ?
    Vad krävs ??

    Har en GoPro men tydligen är den lite lurig att FPV:a med ? Startar med den, sedan kanske det blir byte ?

    Ok, detta blev ett lite lång inlägg, hoppas någon kunnig orkar läsa ända hit?
    Tacksam för alla tips, synpunkter, nyttiga länkar mm.

    Mvh
    Flygsmurfen

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Halloj flygsmurfen!
    Kul att du tänkt börja med denna hobby. Vill dock höja ett varningens finger för att det är sanslöst vanebildande
    Som du säger är det en hel djungel med prylar och i början är det rätt klurigt att komma igång. Därför är mitt tips att börja enkelt och sedan utöka till mer avancerade prylar (hur tråkigt det än låter).

    Läs mer om hobbyn på:
    www.rcexplorer.se (David Windeståhl är nog en av de bästa inom detta)
    www.fpvstockholm.se (min egna sida som förklarar lite mer basic (tror jag))

    Kolla där så ska jag ta mig tid att svara mer utförligt när jag hinner med

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Kul att du vill börja med FPV.


    Fundera lite på vad du skall använda för flygplan - vad skall du använda det till.
    bara flyga FPV eller flyga för att filma?

    Jag kör utan headtracker och är helt nöjd så - däremot sitter kameran på en pan/tilt som styrs med sido/höjdroder mha Y-kablar.

    Detta ger en viss panorering dvs att se åt det håll man flyger och känns helt naturligt. Ligger man på lite höjd kan detta utnyttjas för att se sig omkring lite - tex för att kunna orientera sig eller liknande.

    Inspelning sker med GoPro och FPV sker med en eseparat kamera.

    Jag har även EagleTrees OSD system och det fungerar mycket bra även om det är lite att lära sig.

    Läs mer på www.undcon.com


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors Boys, kul med lite respons i tråden.
    Man är ju lite förväntansfull inför nya projekt.
    Håller på att titta på alla detaljer som skall till.
    fpvstockholm.se var en trevlig sida att läsa på, tack för den.
    Jag återkommer med mera detaljfrågor längre fram. Det tar ruggig tid att sätta sig in i allt men man kan
    klart se att mycket har hänt på de senaste åren (tur att man väntade :-).
    Planen är att bygga en trikopter nu för flygfoto.
    Sedan bestycka den med FPV under sommaren för att köra igång och kalibrera prylarna.
    När jag fått allt klart med layout, placering mm skall jag rita och bygga lämplig flygmaskin för maxad flygupplevelse.
    Det lär bli till nästa säsong.
    UndCon ! Vad tusan har du gjort med din sajt ?
    Så fort jag försöker gå in på den krachar Explorer!! Har försökt förut men utan framgång.
    Mvh
    Flygsmurfen

  5. #5

    Standard

    hej!

    Det funkar fint med IE9 iaf (både 32 och 64 bitar) - jag använder alltid Firefox själv...

    det enda jag vet är att det saknas en bild ibland "img_slider_generic.png"

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Go kväll.
    Bedriver forskning intensivt nu:
    Några specifika frågor: Skall välja OSD och fastnade för Range Video för den innehåller autopilot som stabiliserar och plockar hem planet om det skiter sig.
    http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=135

    Tittade också på Eagle tree OSD som också har autopilot.
    http://www.eagletreesystems.com/OSD/OSD-Pro.htm
    Kör man med Eagle Tree kan man ju använda deras markstation för en hyfsad peng och lätt bygga vidare med antennatracking,
    diversity och inspelning av flygningen till dator eller liknande.
    http://www.eagletreesystems.com/OSD/EagleEyes.htm
    Detta måste ju vara oslagbart !?
    Kan någon uttala sig om skillnaden på EagleTree mot Range Video.(Kvalitet, känsla, funktionalitet, handhavande),
    Det är ju så förbaskat svårt att bestämma sig bara utifrån att läsa specar på nätet.
    Mvh
    Flygsmurfen

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Om du vill ha ett bra tips så börja enbart med kamera och videosändare. Mkt mindre grejer att ha koll på samt kostnaden blir mkt mindre när du totalkraschar ditt nya fpv plan

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ingen idé at vänta.
    Jobbar man metodiskt så går det bra.
    Dessutom behöver man ju inte montera allt på en gång men har man vägen klar för sig slipper man köpa och sedan ändra sig
    längre fram.
    Det är lika bra att köra på nu med alla frågor och utvärderingar för detta tar ruggig tid i anspråk.
    Mvh
    Flygsmurfen

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Det är sant! Men jag tror det vi menar med att börja enkelt är att ju mer du läser på forum, desto mer osäker kommer du bli på vad du vill ha Det finns så sanslöst mycket häftiga prylar inom den här hobbyn och därför gäller det att ha en klar bild av vad du vill göra med ditt plan (alternativet är att ha flera plan, det kommer du ha i framtiden ändå).
    Du får givetvis göra som du vill och jag menade absolut inte att låta tråkig i tonen. Jag hoppas du förstår vad jag menar

    Hur pass mycket har du flygit innan? Börja med att fundera på vad/hur du vill använda flygplanet. Du vet säkert redan om detta men ett riktigt bra flygplan att börja med är Multiplex Easystar. Det går att ha mycket kul med den men den är begränsad i och med att utrymmet inte är det bästa. Det innebär att den är en fantastisk instegsmodell men inte så "framtidssäker". Ju längre du håller på desto mer prylar vill du få in i planet Pusher prop tycker jag är ett givet val för fpv då du kan få helt fri sikt.
    Men nu var det ju fpv-prylarna du undrade över så det kanske är bättre att jag skriver om dem istället

    Det kan vara knöligt att hitta rätt kablar, kontakter för att få allt att fungera på ett bra sätt. Enligt mig är det bästa att köpa ett färdigt paket. Då blir det mindre krångel och mer skoj i början. Titta på detta paket till exempel:
    http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=286

    Jag har bara goda ord att säga om Tim som äger ReadyMadeRC. Han har suverän service och de färdiga paketen är klockrena. Han har även färdiga kablar och sådant för att exempelvis koppla in OSD till videosändaren/kameran etc. Men absolut, om du är händig, har tålamod så kan du givetvis fixa ihop ett eget paket. Men det kommer spara massa tid och svordomar(!) om du köper ett färdigt paket. Jag gjorde så när jag började och jag är jätteglad över det beslutet

    Angående frekvensen 5,8 GHz som du bestämt dig för har jag hört att den ska fungera väldigt bra (förutsatt att du använder clover leaf antenner). Rent generellt kräver en högre frekvens högre uteffekt för att motsvara en sändare med lägre frekvens. En 1,3 GHz 300 mW sändare motsvarar en 2,4 GHz 500 mW sändare. Jag har inget liknande samband för 5,8 GHz men jag antar att den kräver något högre uteffekt än de andra.

    Fatsharkbrillorna är riktigt bra tycker jag. Jag har testat både Fatshark Base (som jag själv har) samt Fatshark Dominator och de är (vilka du än väljer) ett bra val. Om du väljer Fatshark Dominator kan du ju till och med ha headtrackern inbyggd i dessa. Det är smidigt!

    Ang. OSD:n så är detta en hel djungel i sig. Men för att förenkla valet kan du fundera om du vill att det ska se ut som i ett riktigt flygplan med instrument "över hela" skärmen eller om du vill att displayen bara ska innehålla det mest nödvändiga. En mer avancerad OSD kräver mer av användaren och är ofta svårare att komma igång med. Om du inte ska flyga jättelångt bort är kanske inte autopilot nödvändig (men den är ju trots det väldigt häftig).

    Jag har i dagsläget två flygplan samt en tricopter för fpv. Jag har både EZOSD och Eagletree's OSD och kan bara tala varmt om bägge dessa. Dock är Eagletree's OSD rätt knölig att komma igång med men om man går lugnt och metodiskt till väga får man tillslut rätt på det. Både eagletree och ezosd har möjlighet att koppla till antenna tracker. Jag använder eagletrees fpv station när jag flyger (diversity) men kör utan antenna tracker. Det fungerar säkert bra men jag vill försöka hålla det hyfsat smidigt och enkelt när jag är ute. Nästan alla som jag träffat som håller på med denna hobby tycker att den jobbiga delen är att koppla ihop allting när man är ute på plats. Om man gör det enkelt för sig (bra kabeldragningar, väskor etc) blir det mycket roligare att vara ute och då får man mer tid att uppleva det roliga med fpv - flygningarna

    Lycka till!
    // Daniel
    www.fpvstockholm.se

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Daniel, tack för årets mest utförliga svar. Uppskattas varmt.
    Jag börjar lungt och bestyckar min blivande Trikopter med FPV.
    När jag sedan kalibrerat och testat så blir det scratchbygd maskin med skjutande propp i någon form.
    (Har byggt och flugit i ca 30 år så det löser sig).
    Jag satsar på bra prylar från början så det lutar åt Eagle Tree OSD bl.a.
    Satsar på deras kompletta med GPS och hela paketet.
    Tar säkert några kvällar att konfigurera men är säkert värt besväret.
    Deras markstation verkar ju också fin om man vill bygga vidare sedan.
    Lös 5,8 Ghz sändare kan fås med 200 mW att jämföra med 100 i den som är inbygd i Fatcharkbrillorna.
    Clowerleaf verkar vara "da chit" men hur fungerar det i praktiken ?
    Har hittat både korta och långa på nätet. Vilka, varför ??
    Går de att ersätta rakt av i stället för bipolantennen ?
    Har läst på Daddes sida om "Skew-Planar Wheel" som skall vara ännu bättre för mottagaren ??
    Här finns ett ? som måste rätas ut.
    Ni som har dessa...hur har ni gjort ?
    Det där med att hålla det enkelt är nog en utmaning i sig.
    Det gäller att tänka igenom installationer och utförande så att det fungerar i fällt, helt klart.
    Det här blir nog en dyr men rolig resa :-)
    Sedan är det ju tydligt att de stora tillverkarna har roliga prylar på g så det lär väl bli uppdatering senare ?
    En för mig viktig sak verkar dock bli det svåraste....headtracker.
    Kör med Hitec Eclipse 7 och det är ju tydligen Futaba som rockar om man skall vrida på huvudet ??
    Har hittat denna: http://flytron.com/osd-headtrackers/...nsmitters.html
    Men den kräver possitionering i nord/ sydlig riktning vid flygning...vet inte om det gör något ?
    Alla tips mottages tacksamt.
    Nu skall jag bygga bort projektet som ligger i vägen på byggbordet, sedan blir det trikopterbygge.
    Mvh
    Flygsmurfen

Liknande ämnen

  1. Svårt att komma igång med multiwii???
    Av Kaptenklister i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 19:32
  2. Lite hjälp önska för å få igång fpv system
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 10:34
  3. ÖHM går ej att komma in på!
    Av Kamikaze i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 21:14
  4. hade inte mycket att komma med i dag...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 23:58
  5. Hur komma igång med Parkflyer?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •