Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nybörjarhelikopter

  1. #1

    Standard Nybörjarhelikopter

    Tjeenare! Isak heter jag och är ny här på forumet =)

    Jag är ute efter en radiostyrd helikopter som jag hade tänkt att flyga runt med i vårat hus.
    Men jag vill inte ha någon sån där som slutar fungera väldigt snabbt eller laddar ur sig väldigt snabbt.
    Jag vill ha en hyfsat bra, med hyfsat lång körtid. För någonstans runt 1400:-

    Jag har kollat lite på en som heter Blade MSR men den verkar vara svår att få tag på i Sverige, sen vet jag inte ifall det är det bästa alternativet. Kanske finns någon bättre för mig som är nybörjare?

    Kom med förslag!

    Tack på förhand!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6302

    Vet inte hur MSR x är men den kanske har ersatt MSR.

    Blade är bra för att de har reservdelar med och nya är lätta att få tag på.

    http://www.mft.nu/?ProdID=351252

    http://www.autopartner.se/eflite-hel...ternalsearch=1

    alla tre i sverige - säkert finns det flera andra som säljer Blade.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Msr x verkar vara bra grejer. har själv haft mcpx men den är ju mer som en riktig heli med variable pitch
    och betydligt svårare att flyga, men helt klart en bra heli

  4. #4

    Standard

    Är den bra att börja med då? Eller borde man börja med något billigare? Känns lite dyrt kanske i och för sig att köpa något över 1000 lappen, hur stor skillnad är det på något som kostar över 1000 men under 2000 eller något som kostar över 500 men under 1000?

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Jag har lärt mig flyga helikopter med en MCPX och jag tycker den har gett mig nytt perspektiv på helikopter som jag tidigare hatade, men nu älskar och har nu funderingar kring en Trex 700. Visst är den lite trixi i början innan man lärt sig kontrollera den, men definitivt värd att börja med efter som du inte växer ur den uten du bara fortsätter att utvecklas med den. Ett plus är att du kan uppgradera den till oändligheten också.

    Balsa regn
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mcpx är helt klart ett bra alternativ, jag lärde mig massor med den. men den är grymt snabb och kvick i alla rörelser
    så oerfaren får man nog rätt många onödiga krasher om man flyger inne.
    Men det är ett mycket bra val iallafall.
    sen finns ju coaxen mcx , bra för att lära sig orientiering och bara flyga runt men inte alls lika avancerad som mcpx .
    finns fock en begagnad på rcheli just nu för 400 kr. http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=41121

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om helin är liten så blir man rätt snart varse om att det är väldigt trångt när man försöker flyga inne i sitt hus/lägenhet - och i synnerhet om man är nybörjare. Sen går det nog inte att säga hur mycket bättre en lite dyrare heli är utan det är så beroende på vilken heli vi talar om.
    Men ju billigare, desto mera leksak kan man ju säga om man ändå skall generalisera.
    Jag har bl a en E-Flite mSR som jag initialt flög med den lilla "leksaks-sändaren" som medföljer en variant av dessa paket. Sen jag bytte till en "riktig" sändare (Spektrum-systemet) så blev helin betydligt enklare att flyga på alla sätt inkl betydligt bättre precision i flygandet.
    Förvänta dig bara inte så mycket av en heli i de prisklasser du talar om - speciellt inte i klassen under 1000 kr.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Blää, vad jobbigt detta är, haha. Kan inte någon bara säga, DENNA SKA DU HA. Men den där MCPX låter juh bra, mitt hus är väldigt bra att åka helikopter i tror jag ändå, vi har väldigt höga tak och inte massa trånga korridorer eller möbler som står i vägen.

    Men vilken ska jag välja? MCPX eller MSR X?

    Kan någon ge lite länkar till Svenska återförsäljare av MCPX?

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Röstar för msrx as3x ska vara riktigt bra hjälp att hålla styr på grejorna.
    mcpx med 3D är kanske att bita i lite väl mycket till att börja med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det går inte säga vilken du ska ha , det beror precis på hur du är , hur du lär dig saker m.m. bara att chansa.
    lär du dig flyga en mcpx så kan du flyga vilken helikopter som helst sen. det är mcpx fördel.
    flyger du en mcx så blir det lättare att lära sig flyga mcpx eller annan cp , en del lyckas med mcpx direkt. en del inte.
    va du än väljer så kommer du ha riktigt roligt.

  11. #11

    Standard

    Tycker det går väldigt lätt att säga vilken han ska ha, har testat både msr och mcpx och msr är det helt solklara valet, MSR hovrar som vilken nybörjar heli som helst men den har även bra med prestanda när man väl lärt sig själv flyger, går ruskigt snabbt när man lär sig den klarar dock inte att flyga uppochner och sådant vilket jag inte tror han kommer att sakna, Msr är också en väldigt bra helikopter att "känna" på hobby med, den är billig går itne sönder specielt lätt och är lättflugen sedan kan man avansera till större och kanske en Mcpx.
    Röstar på msr som första

  12. #12

    Standard

    mCPX verkar vara svår att hitta hos svenska återförsäljare, den verkar vara slut i lager eller antingen V2 och V2 är för dyr tycker jag.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror inte dom kommer få in några mer V1or utan alla blir V2 nu. dom har dom där fixen som man själv ordnade som gummin på swashen och sånt.

  14. #14

    Standard

    http://www.hobbex.se/produkter/radio...ex.html?page=1
    Där har du de flesta av E-Flights helis
    om du har tillgång till hall eller större rum på ett bra sätt tycker jag att Blade 120 kan vara något, precis samma koncept som Msr som ajg talade om innan bara att den är lite sötrre och därför lite mer "själv" stabil
    EDIT: Verkar som MSR den vanliga har gått ur försäljning och bara flybarless varient verkar säljas men de tär abra ett plus!

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Msr har väl ersatts av msrx om jag inet förstått det hela fel.
    fördelen med dom små är att du kan köpa accar på tillex hobbyking för nån dollar styck så man kan samla på sig en hög och flyga rätt länge.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Funderar du på en Blade mSR så kan du lika gärna kolla på Nine Eagles Solo Pro - den är minst lika bra och billigare. Brukar gå att få för ca: 700 kr i Sverige inkl en enkel sändare - t ex här - http://rubinrc.se/product_info.php?c...oducts_id=1216
    Finns ju också hos Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...hz_Tx_V2_.html
    Tydligen har dom också en utvecklad modell med lite trevligare sändare - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...de_2_RTF_.html
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Ett tips också, vet inte vart du bor men försök hitta någon som kan hjälpa dig att ställa in den åt dig ett tips är att besöka det bästa helikopterforumet som finns(enligt mig) Rcheli.se
    Letar du lite är jag säker på att du massor med trådar om just den helikopter du funderar på
    p.s Ber om ursäkt om mina inlägg är lite särskrivna och allmänt fel, är väldigt trött.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vart i sverige befinner du dig ?
    Jag fick hjälp efter dom första två krasherna och det är jag glad för , helt plötsligt gick det ju flyga, rtf på 450 maskiner betyder inte ready to fly, det är en sak som är säker.
    Rcheli är ett bra forum med väldigt många duktiga
    helisweden är ett annat bra forum med mindre användare men några av sveriges mest kända helifolk håller till där och hjälper mer än gärna till.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Vart i sverige befinner du dig ?
    Jag fick hjälp efter dom första två krasherna och det är jag glad för , helt plötsligt gick det ju flyga, rtf på 450 maskiner betyder inte ready to fly, det är en sak som är säker.
    Rcheli är ett bra forum med väldigt många duktiga
    helisweden är ett annat bra forum med mindre användare men några av sveriges mest kända helifolk håller till där och hjälper mer än gärna till.
    Hej Simon (och David),
    Tror att era svar avsåg en annan tråd.....Här har det inte diskuterats 450-helisar.
    //Roger

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ber om ursäkt. det har blivit lite rörigt nu

Liknande ämnen

  1. Nybörjarhelikopter, vilken?
    Av Danne K i forum Helikopter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •