Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vad ska jag köpa?

  1. #1

    Standard Vad ska jag köpa?

    Hej!

    Jag behöver er expertis för att hitta ett RC plan som passar mina behov.

    Jag letar efter ett lättfluget långsamt flygplan med så mycket bärkraft som möjligt. Idéen är att kunna fästa en kamera på planet.

    Jag har inte mycket erfarenhet med RC flyg, bara små parkflyers, så jag behöver något med en enkel övergång från det.

    Planet kommer användas till ett universitetsprojekt, och jag skulle bli väldigt glad om ni kunde hjälpa mig att hitta det jag söker

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om enda användningsområdet skall vara att ha det som en fotoplattform så är det väl nån form av "multicopter" som skulle passa bäst - troligen en tri eller quad.
    Det är nog betydligt enklare att fotografera eller filma från en sådan än från en vanlig kärra som hela tiden rör sig framåt.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jo det är ju klart, men till projektet behövs det ett vanligt flygplan, det är en del av planen.

  4. #4

    Standard

    Mitt förslag

    EPP-FPV 1.8M X-Large EPP & Carbon Fiber R/C Plane
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...R_C_Plane.html
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja - jag känner ju inte till er plan men om foto/filmning är en central del så håller jag nog fast vid mitt tidigare förslag. Det vore nog bra om vi får veta lite mera om era planer så kanske ni får förslag som passar så er bra som möjligt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Alternativet är ju en Maja från Borojet, enkel å flyga, lätt att installera i.

    http://www.borjet.de/xtc/product_inf...UAV---RPV.html
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vill man bygga själv så är Gårdstads Lajban ett plan med stor vinge och en låda att fylla med saker.
    Vet man vad som ska in så är den lätt att modifiera till kamera direkt när man bygger.
    Man kan ju modda med skevroder och gyro om man vill ha den stabil för foto.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej!
    Jag skulle rekommendera en multiplex easystar till ditt projekt.
    Extremt lättflugen och gott om plats för kamera mm.
    Oehört stryktålig och framför allt billig modell och mycket för pengarna.
    Går utmärkt att flyga i ren storm likaväl som vindstilla typ.
    Lycka till!

    //Pierre

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Hej!
    Jag skulle rekommendera en multiplex easystar till ditt projekt.
    Extremt lättflugen och gott om plats för kamera mm.
    Oehört stryktålig och framför allt billig modell och mycket för pengarna.
    Går utmärkt att flyga i ren storm likaväl som vindstilla typ.
    Lycka till!

    //Pierre
    +1

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    ..en multiplex easystar till ditt projekt.
    Extremt lättflugen och gott om plats för kamera mm.
    //Pierre
    Hmm - mycket bärkraft efterfrågas - Beror på kamera - Jag har svårt att se en systemkamera eller liknande i en ES ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Man får ju börja någonstans Och en es e ju perfekt till det En twinstar II är ju något större men nog alldeles för liten för en systemkamera.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror inte att en vanlig kärra typ Easystar eller nån lite större är nåt man skickar upp en systemkamera i. Först och främst bör man ju vara rätt duktig flygare för att ta upp lite dyrbarare kameror som last, sen ser jag heller ingen större finess att skicka upp en systemkamera för att fota från den typen av kärra. Det blir nog inget bättre resultat ändå - skall man dra nytta av den möjlighet till bättre bildkvalitét som en systemkamera med bra optik kan ge så är det nog återigen en multikopter som gäller. Det finns många bra kompaktkameror som säkert ger mer än tillräcklig kvalitet relaterat till förutsättningarna och en Easystar är nog en bra början. Sen har jag f ö inte heller hittat nåt krav på att kärran skall kunna bära en systemkamera. Som jag sa tidigare - ge oss lite mera info om behoven så blir svaren också bättre.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tack för alla tipsen!

    Någon systemkamera kommer det inte vara. Antagligen kommer vi köra med en modifierad mobilkamera, dom har bra upplösning jämfört med vikten. Alternativt kör vi en minifilmkamera, väger kanske 300g.

    Målet med projektet är, för dom som undrade, att skapa en liten radiostyrd UAV/Drone för övervakning. Detta är det första steget av många, så det har inte blivit så seriöst än. Vi vill kunna testa lite olika koncept, kameror, modifieringar osv.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CptStubbs Visa inlägg
    Tack för alla tipsen! Någon systemkamera kommer det inte vara. Antagligen kommer vi köra med en modifierad mobilkamera, dom har bra upplösning jämfört med vikten. Alternativt kör vi en minifilmkamera, väger kanske 300g. Målet med projektet är, för dom som undrade, att skapa en liten radiostyrd UAV/Drone för övervakning. Detta är det första steget av många, så det har inte blivit så seriöst än. Vi vill kunna testa lite olika koncept, kameror, modifieringar osv.
    Droner så tänker jag på multirotorgrejjor, men ursprungsfrågan om plan så är nog MPX EasyStar enklast, lättfluget etc. o kit (utan el) ligger på under €40 (EasyStar2 några tior mer). Annars lättfluget med mycket plats är MPX Mentor, tar mycket last, räknas som nybörjarplan men är väl ett eller två steg "svårare" än ES...

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CptStubbs Visa inlägg
    Tack för alla tipsen!

    Någon systemkamera kommer det inte vara. Antagligen kommer vi köra med en modifierad mobilkamera, dom har bra upplösning jämfört med vikten. Alternativt kör vi en minifilmkamera, väger kanske 300g.

    Målet med projektet är, för dom som undrade, att skapa en liten radiostyrd UAV/Drone för övervakning. Detta är det första steget av många, så det har inte blivit så seriöst än. Vi vill kunna testa lite olika koncept, kameror, modifieringar osv.
    Det verkar vara en trevlig uppgift ni gett er på. Det vore intressant att se en lite mer utförlig kravspec. Är farkosten tänkt för ytövervakning eller mindre objekt? Ska farkosten kunna agera autonomt, dvs. navigera efter en i förväg fastställd rutt? Ska bilder länkas till en markstation eller räcker det att bildmaterialet blir tillgängligt efter genomfört uppdrag? Har ni en budgetram? Ju tydligare du kan specificera projektet, ju specifikare råd kan du få. Min första reflektion är att kameran antagligen är den minst komplicerade delen av projektet

  16. #16
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CptStubbs Visa inlägg
    Hej!
    Jag letar efter ett lättfluget långsamt flygplan med så mycket bärkraft som möjligt. Idéen är att kunna fästa en kamera på planet.
    Om jag tar fasta på ”lättfluget”, ”långsamt”, ”mycket bärkraft” så finns det inte så många att välja på. EPP-FPV som nämnt bär "hur mycket som helst" men är ett stort och inte så långsamt flygplan. Easy Star är inte heller riktigt långsamt.

    En mobilkamera eller en GoPro HD Hero funkar bra på en GWS Slow Stick. Ett mycket långsamt plan med enkel konstruktion. Byt ut motorn som kommer med mot en borslös så har du det i mitt tycke långsammaste och mest lättflugna RC-plan man kan ha.

    Här ett par bilder som jag tagit från en Slow Stick.



    Så här ser en Slow Stick ut

  17. #17

    Standard

    Har prövat att flyga Slow Stick och lättflugen är den inte.
    Har flugit många modeller men Slow Sticken är det värsta jag flugit för den har inte sidoroder.

    Nej vänta lite den hade inte några roder på vingarna.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Min Slow Stick landar av sig själv då jag drar av gasen och släpper spakarna. Själv har jag inget annat plan som fixar det utan krasch. Sidrodret och höjdrodret på höger spak, gasen på vänster spak så flyger den som på räls (men inte när det blåser). Också det första flygplan mina elever i åk 8 klarar av att starta, flyga och landa.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Min Slow Stick landar av sig själv då jag drar av gasen och släpper spakarna. Själv har jag inget annat plan som fixar det utan krasch. Sidrodret och höjdrodret på höger spak, gasen på vänster spak så flyger den som på räls (men inte när det blåser). Också det första flygplan mina elever i åk 8 klarar av att starta, flyga och landa.
    Enda planet jag lyckats med sådant är just easystaren, kompis som behöver buddybox till nästan allt annat utom just ES och stänger man av radion på vettig höjd, utan för mycket blåst, drar den runt i stora cirklar och landar - om inga trän eller annat hamnat i vägen förstås

  20. #20

    Standard

    Ännu fler bra svar! Tack!

    GWS Slowstick verkar ju vara prima! Ni som har en, hur mycket vikt skulle ni tippa på att det går att lasta den med?

    När det gäller projektet så är det tänkt att detta bara är första steget, så därför behöver vi en "flygande plattform" att testa lite lätt utrustning på. Just nu är det inte tänkt att det ska gå autonomt eller "live-sända" bilder. Första steget är att flyga ett mindre radiostyrt plan kring ett område, ta lite bilder och video, och se hur det ser ut. Därirfrån kommer projektet sedan att utvecklas mot mer avancerade mål. Vi har ingen kamera än, den skaffar vi efter vi skaffat ett plan.

Liknande ämnen

  1. Var köpa?
    Av rc9 i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 21:00
  2. Vad ska jag köpa?! 6k
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 10:35
  3. Piloter...var köpa??
    Av Rc-flygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 12:41
  4. Köpa DL-100
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 10:20
  5. Var köpa YS?
    Av T5 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •