Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

mne: Nybrjar hjlp: Motorn dr vid full gas

Standard Nybrjar hjlp: Motorn dr vid full gas

Hej,
    Jag har kpt ett begagnat plan med en .40 motor i som inte vill g ordentligt..
    Vid full gas s dr den efter ca 10 sekunder, kr man den vldigt fett s verkar den g lite lngre men d gr den orent tills den kommer upp i varv och sen dr den tvrt.

Dessutom r den vldigt svrstartad (men det tror jag att jag brjar f klm p)

Ngra tips vad som kan vara fel eller r det bara att kpa en ny motor?

Tacksam fr hjlp

Mvh Anders

Standard

Vad har du sjlv frskt tgrda hittills? Har motorn varit oanvnd lnge? Funkade den bra fr sljaren tidigare? r brnslet OK?
    Gissar att det rr sig om ett problem med brnslematningen. G igenom och byt alla brnsleslangar. Kolla att inget tjuvluftlckage finns i tank, klunk, ev. filter eller slanganslutningar. Skruva bort brnslenlen och bls rent rret. Blir det inte bttre fr du prova med ett nytt gldstift.
    /Leif

Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

Standard

Hej!

Det r ju helt klart att motorn inte suger brnsle som den ska av nn anledning. Det r vldigt sllan det r motorn det r fel p.
    Hr r en lite checklista:

Det troligaste r att du har skit i tanken och/eller frgasaren.
    Ta ur och gr rent tanken om det gr, kolla s att korken i tanken r hel. En del smular snder sig med tiden och d blir det massa gummibitar i tanken.
    Ta bort slangen och brnslenlen ur frgasaren och spola rent med brnsle eller bls ur med tryckluft. Spola ven ur slangarna eller byt till nya.

Kolla s att alla slangar r hela och rttkopplade (vet du inte hur de ska sitta s hojta till).
    Om tanken r stumt monterad mot motorspantet kan du f skum i tanken nr motorn gtt en stund och d suger den luft och stannar. Linda grna in tanken i skumgummi om det finns plats.

Sen kan tomgngsnlen vara fr lngt inskruvad om det finns nn sn men g igenom verstende grejer frst innan du brjar skruva p nt.

Om det r en gammal motor som gtt mycket p ricinoljebrnsle KAN den vara ott och vgra g p modernt syntetbrnsle. I s fall brukar det fungera om man fortstter att kra med ricinolja (ricinolja ttar lite bttre). Ovanligt fel numera men iaf...

Hoppas nt av det hr funkar!
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Prova denna sida fr lite tips.

http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Hej och tack fr alla snabba svar!

Tanken lckte frut, s den skruvade jag t, och s bytte jag alla slangar ut frn tanken (kanske ska byta den inne ocks..). Tror jag kopplat rtt, det rr med slang inne till frgasaren, det som gr uppt till dmparen och det i mitten till en slang som r pluggad (fr s var det frut).
    Trodde det skulle lsa sig d, men grejen r att den gick nnu smre; frut s lyckades jag f den att g om jag stllde den vldigt rikt, men nu dr den som sagt efter 10 sek hur man n gr.

Men det tyder kanske p tomgngsskruven, r den fr fet instlld borde det bli smre nu med tryck i tanken, och vid full gas s fr den fr lite..? Ska testa och terkommer, tack igen!

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Om motorn krts p brnsle med ricinolja behver du nog rengra frgasaren riktigt. Ricinoljan hrdnar och blir gummilik nr den ldras. Ett bra stt att kolla lagom flde vid tomgng har Bokis gett; Stll frgasaren i tomgngslget och bls i en slang kopplad direkt till frgasaren. D ska det pysa luft lite ntt. Pyser det mycket kan det vara fr rik blandning - pyser det inte alls r den fr mager. Prova att skruva ut "hgfarts"-nlen nnu mer s att den gr rent p fullgas. Om motorn sedan taktar och stannar nr du drar ner gasen mot tomgng, s skruva in tomgngsnlen. (OBS! Det finns ldre frgasare som har en luftskruv istllet fr tomgngsnl - d ska man ppna skruven s motorn fr mer luft). Med en tomgngsnl s kan du skruva in den helt i botten - ppna sedan ett varv och prova starta motorn. Om den stannar direkt - skruva ut nlen ett kvarts varv t gngen och prova tills motorn gr p tomgng. Kolla sedan min tipssida fr finjusteringen.

Om du kan skriva vilket fabrikat motorn r - eller ta en bild p frgasaren r det lttare att ge tips.

Lycka till!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Motorn r en Topaz 40, mer vet jag inte..
    Ska testa med tomgngsskruven, sen testar jag rengringen.., det roliga frst!
    terkommer
    Tack igen!
    /Anders

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r nog en ganska ovanlig motor. Kan du ta en bild p frgasaren?
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

P en del motorer suger motorn tjuvluft mellan frgasaren och vevhuset. Detta r vldigt obra och ger ojmn gng. Jag har haft det p en J'en som jag kpte billigt. Efter byte av o-ring gr den kanonbra. Man kan kpa en ny o-ring i passande storlek och stta dit. Det kan ocks vara strul med slitet stift. Det kan ocks gra att gngen inte blir stabil och den tjuvdr. Ett stift hller kanske 10-20 liter brnsle (kortare under inkrning). Det kan ocks vara helt felinstlld motor. Om den dr direkt kan lgfartsnlen vara helt inskruvad och du har kompenserat det med att ha huvudnlen fr lngt utskruvad, eller helt tvrt om. Jag skulle dock prova att skruva ut huvudnlen tills den fyrtaktar p halvas och prova att gasa fullt.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Standard

provade att kra lite igr kvll,

jag skruvad in tomgngsskruven helt och sen ut lite grann som i beskrivningen.
    Men jag lyckades inte f den att g mer n en kort stund p halvgas, s jag provade att skruva ut lite till osv.
    Men den r lite meckig att f igng, s jag hann bara skriva ut ngot varv.
    Sen kom jag p att det nog hade varit bttre att kra frn andra hllet i mitt fall, allts att skruva in tomgnsskruven lite i taget istllet fr att skruva ut den frn noll, den gick ju trots allt p halvfart.
    Nja, det knns som att jag r p rtt vg iom att den inte vill g srskilt lnge, d r det frmodligen lite fr snlt.
    Se om jag kan testa ikvll igen ..

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det r nog en ganska ovanlig motor. Kan du ta en bild p frgasaren?
    Mvh
    Ove
    Ska frska f till det med i ikvll!

Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb

Standard

Du har inga lckor vid topplocket om det r ett skruvat snt? Det kan ge massa konstiga symtom. Jag har ven haft ett lckande gldstift. Fast det kan vara svrt att se.
    Kan ju vara en bra id att testa med ett nytt stift ocks om det skulle rka vara slitet.

Har du gjort rent i tanken?
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Kolla ven att frgasartrumman (cylindern i frgasaren) ligger an mot ena kanten. Dvs. att fjdern som har till uppgift att trycka den mot stoppskruvens ena sida har tillrcklig spnst att hlla den i rtt lge.
    Fr Du motorn att g p fullgas kontinuerligt - utan att stoppa? Om den stannar p fullgas s kolla slangarna och frgasarnlen.
    Om du anvnder en elstarter kan du hlla fr avgasrret och kra runt motorn med startern fr att "snapsa" den. D byggs det upp ett tryck i tanken (under frutsttning att du har tryckslangen frn ljuddmparen ansluten till tanken). Om du flippar med fingrarna fr du hlla fr frgasaren istllet.

Lycka till!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

r det kannring p motorn,den kan ha fastnat i spret,d vill den inte g p fullgas. Suger dligt med.

Mvh Thomas
    Tat lungt du r inte ensam.
    Flyger
    Fw190 D9 1/6 pica
    P47 D 1/5 Top flite
    P51 D 1/5 Pica
    Edge 540 Saito 180 Seagull
    P51 D top flite 1/5

Standard

Citat Ursprungligen postat av th Visa inlgg
    r det kannring p motorn,den kan ha fastnat i spret,d vill den inte g p fullgas. Suger dligt med.

Mvh Thomas
    Hej,
    Vet inte om den har kannring, men det knns inte som ngon friktionsgrej, mer som att nr den har bluddrat klart och kommer upp i varv s gr den upp i fullvarv, och sen efter 10 sek tvrdr den. Man kan f den att fortstta att g om man direkt drar ner gasen till noll, r den varm terhmtar den sig..
    Hann varken med att ta ngra bilder p frgasaren eller provstarta vidare igr... Husrenoveringen gr fre enligt frugan..
    /Anders

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Hur mycket nitro har du i soppan?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

D skulle du vart med p den tiden d det fanns en motor som hette Frog ,d var det slita och inga startmotorer ,det var handkraft ock sriga fingrar ,gr rent allt,byt om soppan r gamal, filtrera den i melittafilter,gamal soppa grynar sig och stter igen brnslerr och egentligen allt dr du ska ha flde,
    och brja frn skretch, huvudnl ca 2,5 varv ca 1 mm p trotteltrumman,prova.Om inte skruva upp nlen ett halvvarv itaget, trottla upp till fullgas skruva upp nlen tills motorn fyrtaktar skruva tillbaka s motorn gr rent dock ej fr snlt om du har tomgngsnl dra ut den ca 2 varv nr du brjar om ine br ca 1mm trottelppning vara lagom du kan ppna den lite efter hand tills den gr.Trgen vinner en modellflygare mste vara envis och aldrig ge upp.Mvh Bengt-ke

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Steve Jung r jag och r Hrselskadade sjlv (Dv)
    Klubb
    Std MFK,RCFF och mitt Eget klubben

Standard

Hej ...

se till att tv varv eller tv och halv varv nl s se blir rtt och sen du kan spruta in lite i frgas sen det kommer blir startade p direkt det ska funkar
    ven bttre med Enya Nr:3 p gldestift och lycka till

MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    gare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb

Standard

Enya Nr.3 brukar lsa mycket problem.
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare

Standard

Hej igen,

jag lyckades stlla in motorn att g p fullgas med huvudnlen och ven p mellanvarvatal med tomgngsskruven

Men jag lyckades inte stlla in den s bra, det var vldigt smalt intervall p huvudnlen mellan att f fr mycket, g rent och tvrd.. och stllde jag den fr snlt p tomgngsskruven gick den inte mer n just p tomgng, vred man upp den s var det ltt att f den g fr fett.

S jag ska nog kolla lite av vriga tips med tank och att rengra frgasaren ordentligt.
    Tack ialla fall fr alla bra tips, nu hoppas jag p att f komma ut och flyga snart!

Mvh Anders

Liknande mnen

1. Lite nybrjar hjlp ang Quad behvs
    Av NickeL i forum Quad
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2013-07-13, 11:36
  2. Fel p t motorn? HJLP
    Av Defuncta i forum Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-01-29, 05:24
  3. Motorn dr p full gas?
    Av _nikke i forum Elektronik