Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

mne: Nybrjar hjlp: Motorn dr vid full gas

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Topaz (importerad av Slotcar) r en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan frgasare som alla andra motorer, dvs med tv nlar.Motorn har ingen kolvring utan r som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utfrande.

Jag frgade frut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det r viktigt att komma ihg att utan nitro s blir motorn vldigt knslig att stlla in, drfr br/ska du alltid anvnda 5-10% nitrometan i soppan! -Sjlv kr jag med 5% nitro i alla mina motorer.

Oftast kr vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gtt p ricinoljesoppa tidigare s fodras det att du kr ngra tankar fr att motorn ska g normalt med syntetolja.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

Hej igen! Lite nitro skadar aldrig 5% som sagts. Nr du vrider nlarna r det sm variationer ,det handlar om ett snpp p nlen och koncenrera dig p en nl i taget,skiten SKA g ,trgen vinner det gller att verlista den terigen lycka till!

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    Topaz (importerad av Slotcar) r en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan frgasare som alla andra motorer, dvs med tv nlar.Motorn har ingen kolvring utan r som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utfrande.

Jag frgade frut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det r viktigt att komma ihg att utan nitro s blir motorn vldigt knslig att stlla in, drfr br/ska du alltid anvnda 5-10% nitrometan i soppan! -Sjlv kr jag med 5% nitro i alla mina motorer.

Oftast kr vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gtt p ricinoljesoppa tidigare s fodras det att du kr ngra tankar fr att motorn ska g normalt med syntetolja.
    Hej!
    Jo jag har krt med en gammal soppa jag kpte p roffes modellflyg fr skert 10 r sen, den blandades dr i butiken och det str 10% nitro p ettiketten.. S den r det kanske lite dlig kvalite' p vid det hr laget. Jag gjorde ett frsk att stta igng modellflyget d, men det blev inte s mycket av det s all soppa r kvar...

Kul att hra vad Topaz r fr en motor! Nu har det fallit sig s att jag hittade en annan begagnad motor fr en billig penning som jag har installerat, och den funkar bara s mycket bttre! knns lite trisst att ge upp p den gamla motorn, men jag har liksom inte riktigt tid att strula och inte f flyga nt (med tanke p att min flygmjlighet r lrdag morgon kl 06-8.30 innan alla andra helgaktiviteter drar igng).
    Den startar ltt, gick tex att "snappsa" och sen starta, nt jag inte lyckades med den gamla motorn. Dr fick man hlla massa soppa direkt i frgasaren. S i helgen flg jag faktiskt ngra tankar, riktigt kul!

Tack fr tipset med nitron, jag har ven kvar lite soppa som heter model technics castor stright 80/20 dvs ingen nitro, men den kanske jag ska hlla mig undan fr skerhets skull, s det blir till att kpa ny soppa med nitro i, s att det ntligen kan bli lite flyga av! Lokale handlaren hade Rapicon med 5% eller 15% nitro, det blir vl den med 15%

/Anders

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

Hej! Det rcker bra med 5%!!!!

Liknande mnen