Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Nybörjar hjälp: Motorn dör vid full gas

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Topaz (importerad av Slotcar) är en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan förgasare som alla andra motorer, dvs med två nålar.Motorn har ingen kolvring utan är som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utförande.

    Jag frågade förut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det är viktigt att komma ihåg att utan nitro så blir motorn väldigt känslig att ställa in, därför bör/ska du alltid använda 5-10% nitrometan i soppan! -Själv kör jag med 5% nitro i alla mina motorer.

    Oftast kör vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gått på ricinoljesoppa tidigare så fodras det att du kör några tankar för att motorn ska gå normalt med syntetolja.

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej igen! Lite nitro skadar aldrig 5% som sagts. När du vrider nålarna är det små variationer ,det handlar om ett snäpp på nålen och koncenrera dig på en nål i taget,skiten SKA gå ,trägen vinner det gäller att överlista den återigen lycka till!

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Topaz (importerad av Slotcar) är en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan förgasare som alla andra motorer, dvs med två nålar.Motorn har ingen kolvring utan är som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utförande.

    Jag frågade förut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det är viktigt att komma ihåg att utan nitro så blir motorn väldigt känslig att ställa in, därför bör/ska du alltid använda 5-10% nitrometan i soppan! -Själv kör jag med 5% nitro i alla mina motorer.

    Oftast kör vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gått på ricinoljesoppa tidigare så fodras det att du kör några tankar för att motorn ska gå normalt med syntetolja.
    Hej!
    Jo jag har kört med en gammal soppa jag köpte på roffes modellflyg för säkert 10 år sen, den blandades där i butiken och det står 10% nitro på ettiketten.. Så den är det kanske lite dålig kvalite' på vid det här laget. Jag gjorde ett försök att sätta igång modellflyget då, men det blev inte så mycket av det så all soppa är kvar...

    Kul att höra vad Topaz är för en motor! Nu har det fallit sig så att jag hittade en annan begagnad motor för en billig penning som jag har installerat, och den funkar bara så mycket bättre! känns lite trisst att ge upp på den gamla motorn, men jag har liksom inte riktigt tid att strula och inte få flyga nåt (med tanke på att min flygmöjlighet är lördag morgon kl 06-8.30 innan alla andra helgaktiviteter drar igång).
    Den startar lätt, gick tex att "snappsa" och sen starta, nåt jag inte lyckades med den gamla motorn. Där fick man hälla massa soppa direkt i förgasaren. Så i helgen flög jag faktiskt några tankar, riktigt kul!

    Tack för tipset med nitron, jag har även kvar lite soppa som heter model technics castor stright 80/20 dvs ingen nitro, men den kanske jag ska hålla mig undan för säkerhets skull, så det blir till att köpa ny soppa med nitro i, så att det äntligen kan bli lite flyga av! Lokale handlaren hade Rapicon med 5% eller 15% nitro, det blir väl den med 15%

    /Anders

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Det räcker bra med 5%!!!!

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 11:36
  2. Fel på t motorn? HJÄLP
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 05:24
  3. Motorn dör på full gas?
    Av _nikke i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 14:43
  4. Motorn dör på full gas?!
    Av _nikke i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 14:08
  5. Stannar vid full gas
    Av jimm i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •