Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nybörjar hjälp: Motorn dör vid full gas

  1. #1

    Standard Nybörjar hjälp: Motorn dör vid full gas

    Hej,
    Jag har köpt ett begagnat plan med en .40 motor i som inte vill gå ordentligt..
    Vid full gas så dör den efter ca 10 sekunder, kör man den väldigt fett så verkar den gå lite längre men då går den orent tills den kommer upp i varv och sen dör den tvärt.

    Dessutom är den väldigt svårstartad (men det tror jag att jag börjar få kläm på)

    Några tips vad som kan vara fel eller är det bara att köpa en ny motor?

    Tacksam för hjälp

    Mvh Anders

  2. #2

    Standard

    Vad har du själv försökt åtgärda hittills? Har motorn varit oanvänd länge? Funkade den bra för säljaren tidigare? Är bränslet OK?
    Gissar att det rör sig om ett problem med bränslematningen. Gå igenom och byt alla bränsleslangar. Kolla att inget tjuvluftläckage finns i tank, klunk, ev. filter eller slanganslutningar. Skruva bort bränslenålen och blås rent röret. Blir det inte bättre för du prova med ett nytt glödstift.
    /Leif

  3. #3

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!

    Det är ju helt klart att motorn inte suger bränsle som den ska av nån anledning. Det är väldigt sällan det är motorn det är fel på.
    Här är en lite checklista:

    Det troligaste är att du har skit i tanken och/eller förgasaren.
    Ta ur och gör rent tanken om det går, kolla så att korken i tanken är hel. En del smular sönder sig med tiden och då blir det massa gummibitar i tanken.
    Ta bort slangen och bränslenålen ur förgasaren och spola rent med bränsle eller blås ur med tryckluft. Spola även ur slangarna eller byt till nya.

    Kolla så att alla slangar är hela och rättkopplade (vet du inte hur de ska sitta så hojta till).
    Om tanken är stumt monterad mot motorspantet kan du få skum i tanken när motorn gått en stund och då suger den luft och stannar. Linda gärna in tanken i skumgummi om det finns plats.

    Sen kan tomgångsnålen vara för långt inskruvad om det finns nån sån men gå igenom överstående grejer först innan du börjar skruva på nåt.

    Om det är en gammal motor som gått mycket på ricinoljebränsle KAN den vara otät och vägra gå på modernt syntetbränsle. I så fall brukar det fungera om man fortsätter att köra med ricinolja (ricinolja tätar lite bättre). Ovanligt fel numera men iaf...


    Hoppas nåt av det här funkar!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Prova denna sida för lite tips.

    http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    Hej och tack för alla snabba svar!

    Tanken läckte förut, så den skruvade jag åt, och så bytte jag alla slangar ut från tanken (kanske ska byta den inne också..). Tror jag kopplat rätt, det rör med slang inne till förgasaren, det som går uppåt till dämparen och det i mitten till en slang som är pluggad (för så var det förut).
    Trodde det skulle lösa sig då, men grejen är att den gick ännu sämre; förut så lyckades jag få den att gå om jag ställde den väldigt rikt, men nu dör den som sagt efter 10 sek hur man än gör.

    Men det tyder kanske på tomgångsskruven, är den för fet inställd borde det bli sämre nu med tryck i tanken, och vid full gas så får den för lite..? Ska testa och återkommer, tack igen!

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om motorn körts på bränsle med ricinolja behöver du nog rengöra förgasaren riktigt. Ricinoljan hårdnar och blir gummilik när den åldras. Ett bra sätt att kolla lagom flöde vid tomgång har Bokis gett; Ställ förgasaren i tomgångsläget och blås i en slang kopplad direkt till förgasaren. Då ska det pysa luft lite nätt. Pyser det mycket kan det vara för rik blandning - pyser det inte alls är den för mager. Prova att skruva ut "högfarts"-nålen ännu mer så att den går rent på fullgas. Om motorn sedan taktar och stannar när du drar ner gasen mot tomgång, så skruva in tomgångsnålen. (OBS! Det finns äldre förgasare som har en luftskruv istället för tomgångsnål - då ska man öppna skruven så motorn får mer luft). Med en tomgångsnål så kan du skruva in den helt i botten - öppna sedan ett varv och prova starta motorn. Om den stannar direkt - skruva ut nålen ett kvarts varv åt gången och prova tills motorn går på tomgång. Kolla sedan min tipssida för finjusteringen.

    Om du kan skriva vilket fabrikat motorn är - eller ta en bild på förgasaren är det lättare att ge tips.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Motorn är en Topaz 40, mer vet jag inte..
    Ska testa med tomgångsskruven, sen testar jag rengöringen.., det roliga först!
    Återkommer
    Tack igen!
    /Anders

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är nog en ganska ovanlig motor. Kan du ta en bild på förgasaren?
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På en del motorer suger motorn tjuvluft mellan förgasaren och vevhuset. Detta är väldigt obra och ger ojämn gång. Jag har haft det på en J'en som jag köpte billigt. Efter byte av o-ring går den kanonbra. Man kan köpa en ny o-ring i passande storlek och sätta dit. Det kan också vara strul med slitet stift. Det kan också göra att gången inte blir stabil och den tjuvdör. Ett stift håller kanske 10-20 liter bränsle (kortare under inkörning). Det kan också vara helt felinställd motor. Om den dör direkt kan lågfartsnålen vara helt inskruvad och du har kompenserat det med att ha huvudnålen för långt utskruvad, eller helt tvärt om. Jag skulle dock prova att skruva ut huvudnålen tills den fyrtaktar på halvas och prova att gasa fullt.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Standard

    provade att köra lite igår kväll,

    jag skruvad in tomgångsskruven helt och sen ut lite grann som i beskrivningen.
    Men jag lyckades inte få den att gå mer än en kort stund på halvgas, så jag provade att skruva ut lite till osv.
    Men den är lite meckig att få igång, så jag hann bara skriva ut något varv.
    Sen kom jag på att det nog hade varit bättre att köra från andra hållet i mitt fall, alltså att skruva in tomgånsskruven lite i taget istället för att skruva ut den från noll, den gick ju trots allt på halvfart.
    Nåja, det känns som att jag är på rätt väg iom att den inte vill gå särskilt länge, då är det förmodligen lite för snålt.
    Se om jag kan testa ikväll igen ..

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är nog en ganska ovanlig motor. Kan du ta en bild på förgasaren?
    Mvh
    Ove
    Ska försöka få till det med i ikväll!

  12. #12

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Du har inga läckor vid topplocket om det är ett skruvat sånt? Det kan ge massa konstiga symtom. Jag har även haft ett läckande glödstift. Fast det kan vara svårt att se.
    Kan ju vara en bra idé att testa med ett nytt stift också om det skulle råka vara slitet.

    Har du gjort rent i tanken?
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kolla även att förgasartrumman (cylindern i förgasaren) ligger an mot ena kanten. Dvs. att fjädern som har till uppgift att trycka den mot stoppskruvens ena sida har tillräcklig spänst att hålla den i rätt läge.
    Får Du motorn att gå på fullgas kontinuerligt - utan att stoppa? Om den stannar på fullgas så kolla slangarna och förgasarnålen.
    Om du använder en elstarter kan du hålla för avgasröret och köra runt motorn med startern för att "snapsa" den. Då byggs det upp ett tryck i tanken (under förutsättning att du har tryckslangen från ljuddämparen ansluten till tanken). Om du flippar med fingrarna får du hålla för förgasaren istället.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    Är det kannring på motorn,den kan ha fastnat i spåret,då vill den inte gå på fullgas. Suger dåligt med.

    Mvh Thomas
    Tat lungt du är inte ensam.
    Flyger
    Fw190 D9 1/6 pica
    P47 D 1/5 Top flite
    P51 D 1/5 Pica
    Edge 540 Saito 180 Seagull
    P51 D top flite 1/5

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av th Visa inlägg
    Är det kannring på motorn,den kan ha fastnat i spåret,då vill den inte gå på fullgas. Suger dåligt med.

    Mvh Thomas
    Hej,
    Vet inte om den har kannring, men det känns inte som någon friktionsgrej, mer som att när den har bluddrat klart och kommer upp i varv så går den upp i fullvarv, och sen efter 10 sek tvärdör den. Man kan få den att fortsätta att gå om man direkt drar ner gasen till noll, är den varm återhämtar den sig..
    Hann varken med att ta några bilder på förgasaren eller provstarta vidare igår... Husrenoveringen går före enligt frugan..
    /Anders

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur mycket nitro har du i soppan?

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Då skulle du vart med på den tiden då det fanns en motor som hette Frog ,då var det slita och inga startmotorer ,det var handkraft ock såriga fingrar ,gör rent allt,byt om soppan är gamal, filtrera den i melittafilter,gamal soppa grynar sig och sätter igen bränslerör och egentligen allt där du ska ha flöde,
    och börja från skretch, huvudnål ca 2,5 varv ca 1 mm på trotteltrumman,prova.Om inte skruva upp nålen ett halvvarv itaget, trottla upp till fullgas skruva upp nålen tills motorn fyrtaktar skruva tillbaka så motorn går rent dock ej för snålt om du har tomgångsnål dra ut den ca 2 varv når du börjar om ine bör ca 1mm trottelöppning vara lagom du kan öppna den lite efter hand tills den går.Trägen vinner en modellflygare måste vara envis och aldrig ge upp.Mvh Bengt-Åke

  18. #18
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej ...

    se till att två varv eller två och halv varv nål så se blir rätt och sen du kan spruta in lite i förgas sen det kommer blir startade på direkt det ska funkar
    Även bättre med Enya Nr:3 på glödestift och lycka till

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  19. #19

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Enya Nr.3 brukar lösa mycket problem.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  20. #20

    Standard

    Hej igen,

    jag lyckades ställa in motorn att gå på fullgas med huvudnålen och även på mellanvarvatal med tomgångsskruven

    Men jag lyckades inte ställa in den så bra, det var väldigt smalt intervall på huvudnålen mellan att få för mycket, gå rent och tvärdö.. och ställde jag den för snålt på tomgångsskruven gick den inte mer än just på tomgång, vred man upp den så var det lätt att få den gå för fett.

    Så jag ska nog kolla lite av övriga tips med tank och att rengöra förgasaren ordentligt.
    Tack ialla fall för alla bra tips, nu hoppas jag på att få komma ut och flyga snart!

    Mvh Anders

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 11:36
  2. Fel på t motorn? HJÄLP
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 05:24
  3. Motorn dör på full gas?
    Av _nikke i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 14:43
  4. Motorn dör på full gas?!
    Av _nikke i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 14:08
  5. Stannar vid full gas
    Av jimm i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •