Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tomahawk Viper EDF

  1. #1
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard Tomahawk Viper EDF

    Har köpt en Viper från Tomahawk. Alla berömmer den, så jag tyckte, att jag också måste prova den. Beställte den från Wemotec i Tyskland. Köpte också en Wemotec minipro fan 70mm med en Het 20W18 motor och 4S LiPo. Den uppsättningen rekommenderas, så det blir spännande att se.....
    Det blir ingen byggtråd...det är bara att limma skumdelarna ihop med lite plywoodförstärkning. Alla delar passar perfekt.

    /Pete
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tomahawk-Viperjet.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	26628  
    Senast redigerat av petera38 den 2012-02-14 klockan 21:30.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  2. #2
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    En mycket rolig kärra det där
    Gå in på jetsweden.se och välj byggtrådar så har jag en där om mitt bygge. Tyvärr kan jag inte länka, då Telias (min router) vägrar mig låta besöka sidan :/

    Inget speciellt att tänka på, bara följ manualen så blir det bra.
    Jag upptäckte dock att vid start, så vred den sig åt höger rejält, vilket innebar att min första modell bidde skrot efter ett antal misslyckade starter. Vad jag gjorde sen var helt enkelt att hålla planet, så att vänster vingspets pekar åt andra hållet, dvs vinklad åt vänster. Finns säkert andra knep att ta till. Men efter dess, så har jag haft lyckade starter med min andra kärra och den flyger kanonfint ännu.
    Lycka till med bygget och flygandet! =)

    Ps: om du möjligtvis var på Rcff:s Shootout 2011, så flög jag min där.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  3. #3
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Ken,

    Just nu har jag ett problem med Jetsweden! Kann inte logga in på sidan och än så länge, vet jag inte värför.
    Men som du skriver, finns det inte många möjligheter för att bygga fel, om man följer manualen. Vilken drivline använde du? Skal bli intressant att se, om min beter sig på samma sätt som din?
    Nej...tyvärr var jag inte på Shootout i fjol.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Jag upptäckte dock att vid start, så vred den sig åt höger rejält, vilket innebar att min första modell bidde skrot efter ett antal misslyckade starter. Vad jag gjorde sen var helt enkelt att hålla planet, så att vänster vingspets pekar åt andra hållet, dvs vinklad åt vänster. Finns säkert andra knep att ta till. Men efter dess, så har jag haft lyckade starter med min andra kärra och den flyger kanonfint ännu.
    Lycka till med bygget och flygandet! =)

    Ps: om du möjligtvis var på Rcff:s Shootout 2011, så flög jag min där.
    Jag hade forsök på maiden, på min i helgen. Precis samma, 2 gånger vridar den mot högra. 2 crash, och tillbaka och limma.
    Har besluttet att den får bungy snörre, så kan den läre det....

  5. #5
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Låter konstigt! Och ni har checkat för skevheter/vrid.....etc?????

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  6. #6

    Standard

    Japp, Cg kontrollutar m.m. Fast har set en del video där dem slänger iväg dem utan problem. Så jag vet inte, kan va pilot error av någon form också.
    Ju inte första EDf jag lyckades ha dålig erfarenhet med ).
    Ingen på fältet hade någon "logisk" förklaring på det konstiga beteende. Thrust vrid är det ju knappast. Fast det påminner mycket om precis det.

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Roll i starten

    Det är vridmomentet från fläkten/motorn som ger rollen i starten. Prova att starta med lite lägre gaspådrag och banka kärran åt vänster vid kastet som Ken1 gör. Min lilla J35:a gör samma sak på fullgas. MVH Uno.

  8. #8
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Pete.. jag använder samma drivlina som du. Dvs Wemotech Minifan pro och 20W18 motorn. Kör med 4s 3000mah 35 resp 40c.

    Vid kastet så drar jag full gas, och vrider som sagt planet åt vänster när jag kastar, så rätar den upp sig.
    Kan iof vara att man skall sänka gasen vid kast, så kanske den inte vrider sig??.. Fast nu när jag kör min metod, så vill jag inte ändra
    Blir snart läge att ta upp kärran i luften igen, bara det blir liite varmare först.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  9. #9
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Ken, det är ju bra att veta att det går att kompensera för vridet vid att vrida emot. Och nu är man alla fall förberedd och kan dessutom reducera gaspådraget lite i starten.....
    Vi flyger från isen och kunde, innan det kom för mycket snö, starta EDF´erna direkt från isen!

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  10. #10
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    en video på min första Viperjet, när jag kom på hur jag skulle kasta för att få till det.
    varning utfärdas om du inte gillar den tyngre form av musik som spelas.
    http://www.youtube.com/watch?v=-10uC...3&feature=plcp

    Hade fel.. var visst 2W-20 motorn jag använde och inte 2W-18..
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  11. #11
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Det framgår ju tydligt hur.... och musiken är väl inte så tung ändå.......! Jag är nästan till all sorts musik.

    Med en 2W-18 blir vridet än mer utpräglad, så lite mindre gaspådrag i starten...och kasta den som du, då blir det säkert bra...?
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  12. #12
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Kommer förmodligen fungera bra, du får helt enkelt pröva dig fram när du väl skall flyga.
    Lycka till och grattis till en kanon fin kärra !
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  13. #13
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Ken,

    Såg att du också hade problem med inloggning på Jet Sweden. Jag har samma problem, tror jag, i och med att jag också har Telias router. Men varför? Tills för nyligen gick det så bra som helst.....? Vet du varför det inte går med Telias router?

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  14. #14
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Ingen aning varför det spökade och sedan fungerade igen efter någon dag. Jag tippar på att det helt enkelt var Jetswedens server som strulade för telias routrar. Ibland kan nämligen servrar strula till det, så de inte tar emot data från vissa routrar tillhörande något bolag, dvs helt enkelt blockera. Om det är så i detta fallen låter jag vara osagt, kan likväl vara Telia som hindrade oss att nå den av någon outgrundlig anledning.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  15. #15
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    I dag var det dags för provflygning av Vipern. Det ser ut som, att det finns några stycken här i Sverige. Inte konstigt, den flyger otrolig bra och harmonisk.
    Var lite nervös inför starten iom flera har berättad om tendens att gira höger under kast start! Det gjorde min också men bara lite. Men det är viktigt med en bra kast-gubbe, som kaster rakt fram eller max 10 grader uppåt!
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    12
    Klubb
    Eskilstuna Flygklub Modellflygsektionenl

    Standard

    Efter alla fina rekommendationer så vill man ju testa, har aldrig flugit EDF för så en gummianka känns bra som första EDF.
    Köpte min på Autopartner, WemoTec fläckt och HET 2W20 kombo + 4S1P3300 DP.

    Vart filmad så här är ett litet YouTube Clip
    //Håkan
    Team AutoPartner RC

  17. #17
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Dahlberg

    Bra liten video...och inga problem att kasta den. Flög ju så bra som helst. Känslan är nästan som att flyga riktig jet!!! Vad tyckte du?

    /Pete

    /
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  18. #18

    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    12
    Klubb
    Eskilstuna Flygklub Modellflygsektionenl

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej Dahlberg

    Bra liten video...och inga problem att kasta den. Flög ju så bra som helst. Känslan är nästan som att flyga riktig jet!!! Vad tyckte du?

    /Pete

    /
    Den är riktigt rolig (jag har flugit den 9x5min sen i fredags) så man har ju inte så mycket tid på den än!
    Det som överaskar mig mest är lågfarts egenskaperna, går ju alldeles utmärkt att flyga den på en 30m radie.
    Man får provocera den ordentligt i vändningarna för att få den att g-ståla.

    Jag har aldrig flugit jet så det kan jag inte jämföra med, däremot så flyger den väldigt likt Multipex Dog Fighter tycker jag, den har flugits flitigt det senaste veckorna. Vipern är dock betydligt enklare att hålla i kniv. Dog Fightern har mera drag, vet inte vilken som flyger snabbast än, men kul är dom båda två.

    Är det någon som har fått Vipern i flat spin? Går det att ta sig ur när man väll får till det?

    Vad finns det för manövrer man kan göra med en jet kärra förutom olika typer av roll och gungan fram och tillbaka?
    //Håkan
    Team AutoPartner RC

  19. #19
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Det beror lite på vilken typ jet man flyger, men det finns en del jets som klarar alla manövrar i boken! Jag flyger en del jet, när möjlighet givas, mest Boomerang jets, men de kan nästen allt man kan tänka sig.... det hänger väl stort sett bara på piloten!!!
    Jag själv är ingen expert, flyger väl bara de vanliga manövrar, så som: Roll, loopings, knivegg, cuban eight och vad man nu kan hitta på.

    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #20

    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    12
    Klubb
    Eskilstuna Flygklub Modellflygsektionenl

    Standard

    Vart några flygningar i går med Vipern, testade att flyga harrier (hög alfa) funka sådär för mig tills jag la planet på rygg då vart det roligt, stabilt i promenad fart, man vågade till och med ta ner den en bit och det är inga problem att svänga runt. Måste nog köpa en till! Lär ju behöva en ny förr eller senare
    //Håkan
    Team AutoPartner RC

Liknande ämnen

  1. Jet Teng Viper Jet 90mm
    Av Extra_Mannen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 18:54
  2. FunCub FPV trim, och Tomahawk Viper passes !
    Av Dufniall i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 14:48
  3. Tomahawk Viper Black EDF (Flygning/recension + film)
    Av Extra_Mannen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 23:00
  4. Tomahawk design Futura 2,5m Hawk 190 Jet motor
    Av Amir i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 15:00
  5. Viper 500 + Sporrhjul
    Av Matsa i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •