Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Propellerproblem

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Propellerproblem

    Hej!

    Har 4 outrunners med 4 mm gängad axel.
    APC 10x4.7 Slo-Flyer propellrar(2 vanliga och två pusher)

    Problemet är att plastringarna (locating rings) har en diameter på 5,9 mm och 4,8 mm.
    Har alltså för smal motoraxel i förhållande till centrumhålet i propellern. Går det att lösa på något sätt?
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...BPPW&P=ML#tech

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    GWS har en distansbricka med 4 mm hål. Lite märkligt att inte APC har det. Mina propadaptrar har 4.5 resp 4.8 mm axeldiameter. 4 mm har jag inte stött på...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  3. #3
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    GWS har en distansbricka med 4 mm hål...

    Lasse
    Hej Lasse!
    Det där med att GWS har en distansbricka med 4mm hål kan du gärna få utveckla lite mer, har du nån bra länk till någon site som man kan handla på.
    Jag kör med DT750 motorer från HK och dom har oxå 4mm gängad axel. Har försökt att borra upp GWS Slow Flyer proppar från 3mm hål till 4mm hål, men utan en bra jigg så blir det allt annat än rakt när jag försöker borra - gissa om det vibrerar därefter..... suck!

    mvh Grefen af det snöklädda med natursköna Sjuntorp
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  4. #4

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har köpt de flesta av mina GWS slowflys på Ebay. Jag är dock osäker på om det är GWS... Me de propparna som dom har just nu är exakt samma som jag köpte. Det följer med ett antal distanser.

    http://stores.ebay.co.uk/1STEK-RC-He...er-Parts-Store
    http://stores.ebay.co.uk/A1-Hobby-Group?_rdc=1

    Lasse




    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  6. #6

    Standard

    Jag kör åxå med DT750 och GWS 10x4,7. Jag har faktiskt borrat upp hålen till 4mm med borrmaskinen i ett enkelt vertikalstativ från Clas O först till 2.5mm sedan 3,0 o.s.v. Det blir OK och balansering brukar man ju få göra ändå!
    /Leif

  7. #7
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Jag har köpt de flesta av mina GWS slowflys på Ebay. Jag är dock osäker på om det är GWS... Me de propparna som dom har just nu är exakt samma som jag köpte. Det följer med ett antal distanser.

    http://stores.ebay.co.uk/1STEK-RC-He...er-Parts-Store
    http://stores.ebay.co.uk/A1-Hobby-Group?_rdc=1

    Lasse
    Hej igen Lasse!

    Den andra länken "bar iväg i känd riktning", just EPP-propparna har jag hört talas om på div. forum tidigare men var inte medveten om att dom hade lösningen med olika "inserts" i centrum - tack för tipset, ska göra en beställning.

    pernstig
    Jag kör åxå med DT750 och GWS 10x4,7. Jag har faktiskt borrat upp hålen till 4mm med borrmaskinen i ett enkelt vertikalstativ från Clas O först till 2.5mm sedan 3,0 o.s.v. Det blir OK och balansering brukar man ju få göra ändå!
    Hej "Pernstig"
    Jo, jag har också ett enklare vertikalstativ som jag använder mig av men det är så glappt (kan man säga så?) och oprecist så jag får inte till nått bra resultat ändå.... suck
    Blir väl till att skaffa en rigid pelarborrmaskin framöver - det finns ju fler anledningar till det än att borra upp proppar


    Tack för värdefulla tips...... mvh Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  8. #8
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Det är just hexTronik DT750 motorer jag har Sjuntorparn.
    Hej sundqvistjohan!

    RCflight har propelleradaptrar som passa på motoraxeln, utgående axeldiameter blir då 6mm vilket är precis vad APC-slow flyer propparna har (iaf den ena av deras adapterringar)..... men visst vore det bättre med proppar som passar direkt på axeln!

    Jag får förhoppningsvis hem adaptrar med posten idag, återkommer med resultat på hur det funkar ihop med DT750-motorerna.

    länk till adaptrar: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1267

    länk till APC-propp: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1224



    mvh Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Återkom gärna med hur det funkar Sjuntorparn. Axeln är ju väldigt lång och gängad, blir väl att såga av axeln då och göra den kortare? Hur trivs en klämhyls-adapter på en gängad axel?

  10. #10
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard Så här blev det med adapter och APC-proppar

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Återkom gärna med hur det funkar Sjuntorparn. Axeln är ju väldigt lång och gängad, blir väl att såga av axeln då och göra den kortare? Hur trivs en klämhyls-adapter på en gängad axel?
    Okej, posten gjorde sin sak och levererade grejerna så dä gjorde jag min ska och provade/utvärderade hur det blev.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2467.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	26646
    Hmmm... inte direkt samma ytfinnish som på produktbilden på nätet MEN det är funktions som ska utvärderas inte utseende


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2461.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	26647
    När man "drar åt" propellermuttern så "smiter axeln in" i konhylsan, dvs konhylsan kommer att trycka på motorklockan om man inte fixar till en distans mellan motorklockan och adapteraxeln (förklaringen blir kanske tydligare i och med nästa bild).
    "sundqvistjoan" frågan även hur adaptern "biter tag om en gängad axel" - kollar man noga så ser man märken från gängorna inne i axelhålet på adaptern - grejerna går att få å´ sitta fast rejält, särskilt viktigt när man kör med motroterande propp på ena motorn. Fråga mig inte hur jag vet det men jag är säker på min sak


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2469.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	26648
    Hålet för motoraxel i adaptern är endast 10,2 mm djupt, för att kunna köra med GWS-proppar är min axellängd 21mm, så jag fick göra en "fusklösning" för att prova propparna, jag skruvade helt sonika på 3st M4-muttrar på motoraxel så att adapteraxeln fick något att "bottna" mot (som ni ser på bilden är dessutom de sista 3,2mm motoraxel närmast klockan ogängade). Som ni kommer ihåg så nämnde jag att "konhylsan" på adaptern kommer att trycka på motorklockan när man drar på adaptermuttern, kragen på motorkannan har en diameter på 10mm och innerdiametern på konhylsan är 8mm vilket gör att konhylsan kommer att stånga mot motorklockan om man inte fixar till en distans mellan motorklocka och adapteraxel.


    Resultatet då - hmmmm, jag har inte bestämt mig för vad jag tycker ännu, visst APC-propparna flyttar luft, ingen tvekan om det. Ska man få propparna att komma närmre motorkannan måste man kapa motoraxlarna kortare än vad som behövs för att kunna använda GWS-proppar - man passerar "point of no return".
    Jag kommer att jaga reda på EPP-proppar, som enligt utsago har adapterhylsor som gör att de passar direkt på den gängade motoraxeln, för att testa hur de fungerar, känns liksom som att en propadapter är "en sak till som kan krångla" - kan det uteslutas - så mycket bättre.

    Vet inte om ni blev nått klokar av detta - var och en får ta egna beslut.

    mina 5 cent..... Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hittade denna video på nätet: http://www.youtube.com/watch?v=u2s7F79F4a4&feature=fvsr

    Samma motorer som jag har, och det funkar tydligen med adapter längst ut på motoraxeln. Jag trodde inte att det skulle vara så bra idé men det tycks fungera.

    Nu har jag beställt adapter för 4 mm motoraxel och 6 mm propelleraxel att sätta längst ut på motoraxeln. Mina APC-propellrar har 5,9 mm hål så det torde blir perfekt.

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Har någon koll på var man hittar 10X4,7-proppar med 4 mm hål?
    Många skriver inte ut håldiametern på propparna konstigt nog.
    Mvh

    Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •