Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: MKS/Outrage till gibal?!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard MKS/Outrage till gibal?!

    Tjabba!

    Har gått runt och tänkt länge nu på "den ultimata farkosten för alla syften" länge nu... Tror att i mitt fall är det någonting hopfällbart för transport, så jag har börjat pilla ihop en Y6.

    Jag har funderat på stegmotorer till kamerareglering ett tag sedan jag tittat på DJI:s kamerastabiliseringsrig men har för enkelhetens skull också spanat in "vanliga" RC-servon.

    Det verkar som att folk försöker och försöker och försöker med vanliga servon och köper helt sjukt mycket/dyra kameragimbals i kolfiber som alla verkar se likadana ut till slut, alltså sånna som har en vanlig tilt-platta (remdriven) och rollar hela buren. Jag tror inte det är den ultimata lösningen i alla fall, men jag har spanat in lite mer bra servon bara för att...

    MKS/Outrage-servon verkar vara de bästa som finns... Jag har tänkt såhär: vad händer om man använder ett MKS HBL980 (2S-lipo-anpassat med borstlös motor och minimerat kuggslack) till alla axlarna? Det kostar, men det gör alla andra grejer folk verkar använda med.

    Vad tror ni? Någon som testat? Jag har mest sett MKS lite billigare "coreless"-servon användas, men inte deras mest dyra tail-servo. Till kamerastabilisering alltså.


    Det jag ultimat letar efter är den bästa (snabbaste/starkaste) "aktuatorn" för kamerastabilisering så att jag kan utnyttja ett gyrosystem jag tänker bygga till max.

  2. #2

    Standard

    Om servon duger till ex 3d helikoptermanövers så tror jag dom duger till en enkel kamera gimbal. Att folk upplever lustiga saker med sina gimbals tror jag beror på deras val av servo.


    Som jämförelse kan jag säga att jag testade ett enkelt servo från Sparkfun "continous" dvs det kan rotera i all evighet.


    Med Arduino servo-kod kan man styra servot på två sätt:


    myservo.write(90); // set servo to mid-point (degrees)
    myservo.writeMicroseconds(1500); // set servo to mid-point

    Då får vi räkna ut hur många ms det går från 0 -180 grader och när jag lekte med detta kom jag fram till att detta enkla servot inte drevs kontinuerligt om pulsen inte var 7ms - ökade jag gick det jämt och fint.

    Skillnaden kan alltså vara i servot och hur koden är implementerad (grader eller ms) samt då givetvs servots kvalitet.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Mja ja jo, men man får ju se till att använda timersarna så optimalt som det går med den hårdvaran man har, för Atmegr är det absolut bästa att ställa timerinterruptregistrena direkt och att använda 16-bitarsräknarna. Det är det väl inga konstigheter med. Det som är grejen är ju dels att man behöver någonting som ger feedback, på två sätt: dels absolutvinkel/vinkelhastighet korrekt även om det vibrerar eller om man gör en lång sväng, och dels att servot ska ha vinkelfeedback vanligen med en potentiometer. Och där kan jag tänka mig att billiga skräpservon inte alltid har hårdvaran internt som behövs.

    Sen finns det ju mekanik inblandad med. Vi säger att farkosten vobblar till höger först och abrupt vobblar tillbaka åt andra hållet, vänster. Då kommer ju eventuellt slack i hela systemet (från gyron/accelerometrar till mekanisk rörelse) att se illa ut i videon. Och där tror jag att dyrare servon är bättre, alltså mindre mekanisk slack om man växlar riktning.

    Sen finns det ju andra sätt att lösa det på, t.ex. att lägga belastning i ena riktningen på servot/kamerahållaren och grejer. Men det var det jag hade tänkt undvika att behöva göra genom att använda en stegmotor. Men sen såg jag/hörde om dom här superduperservona som MKS gör och tänkte att då kanske man får allt till slut.

    Målet för mig är i alla fall att kunna sätta in vilken kamera som helst i en sjukt dåligt inställd farkost som flyger i blåst och all möjlig junk men att videon ändå ser bra ut för att man lägger mer krut på kamerastabiliseringen än trixar runt så fasligt med själva farkosten. Sen verkar det ändå skitsvårt om inte omöjligt att få multirotorer att vara stabila och få bra video i vind, där en bra kamerastabilisering kommer in i bilden. Tror jag.

    Här är faktiskt en riktigt bra och grundläggande förklaring om PWM-timers implementerade i Atmegor:
    http://www.societyofrobots.com/membe...xport/html/231

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •