Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: En vampyr blir till

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard En vampyr blir till

    Hejsan,

    Jag har länge varit sugen på att bygga en j28 vampyr, det är något speciellt med dessa tidiga jettar.
    Jag har gjort ett tidigare försök men det slutade i en återvändsgränd. Jag har ingen större erfarenhet av balsa förutom en el-lajban men det räknas väl inte. Men balsa var en himla trevlig överraskning att jobba med lätt slipat och formbart...

    Nu har inspirationen infunnit sig igen och jag hittade en ganska bra ritning på rcgroups av Hans Lenherr
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=473524

    Jag har minskat den till 80% av hans mått så den skall bli ca 72cm i spännvidd. Vidare så blir det ingen edf utan prop eftersom jag inte har någon erfarenhet av edf:er...

    kroppen börjar bli klar med plankning och allt, jag är verkligen förvånad över hur lätt den blir. Jag hade tänkt mig en motor på ca 40 gram men den kommer att troligen bli tok för stor så nu lutar jag åt en blue wonder på 3000kv och 2s lipo.

    Sen vet jag inte riktigt vad jag skall klä den med jag lutar åt glasfiber kanske hobbykings 18gr glasfiber...

    skelettet
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0645_cleaned.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	26690


    Plankat kroppen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0646_cleaned.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	26691

    Börjat planka locket
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0647_cleaned.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	98,5 KB 
Id:	26692

    cigarren börjar bli klar..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0648_cleaned.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	94,8 KB 
Id:	26693

  2. #2
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej,
    Jätteintressant projekt du har satt i gång med. Varför inte fläkt? Det är så enkelt som helst, och det är ju en JET, trots allt!
    Jag flyger båda gasturbin och fläkt och FunJet med prop då och då.....
    Lycka till...
    mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Sen vet jag inte riktigt vad jag skall klä den med jag lutar åt glasfiber kanske hobbykings 18gr glasfiber...
    I denna tråd finns div tips ang glasning av en liten SK60 i just balsa, här är mitt lilla bidrag:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post250709
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    I denna tråd finns div tips ang glasning av en liten SK60 i just balsa, här är mitt lilla bidrag:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/28557-Saab-105-Florette-från-MBS-RC-Models?p=250709&viewfull=1#post250709
    Tack för länken, det var en bra film... Sen känns det bättre att använda vattenbaserad lack istället för epoxy...

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej,
    Jätteintressant projekt du har satt i gång med. Varför inte fläkt? Det är så enkelt som helst, och det är ju en JET, trots allt!
    Jag flyger båda gasturbin och fläkt och FunJet med prop då och då.....
    Lycka till...
    mvh
    /Pete
    tack, tja jag fegade på fläkt mycket för att jag skall kunna ägna tid åt att lära mig balsa och modellen blir avsevärt enklare utan luftkanaler osv. Sen passar vampyren hyfsat med prop, men i framtiden blir det nog en edf, jag har alltid velat ha en saab tunna och då kan man inte fuska med prop :-)

    /S

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Gissar att du bygger denna version med pusher-prop?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Jepp det blir en pusher...

    Idag har jag slipat till en noskon. Det jag tycker är viktigaste för formen på en vampyr är att nosen blir rätt, jag tycker mig sett en del mindre lyckade varianter när jag letat runt så det var med en viss bävan jag började.
    Men det visade sig mycket enklare än jag först trodde. Jag limmade dit en rejält tilltagen balsa bit och genom att följa kroppens linjer med slipklossen kunde jag ganska snabbt slipa till en hyfsad noskon(1 cm balsa tar inte många minuter att slipa ner med 120:e papper).
    Sen klippte jag ut en profil-mall som jag använde som guide för att justera till nosen topp. Det blev faktiskt riktigt hyfsad om man får säga det själv.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	26727

    Förresten är det någon som vet var man får tag i 25g glasfibermatta? jag hittar bara 45g+...

    /S

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Jepp det blir en pusher...

    Idag har jag slipat till en noskon. Det jag tycker är viktigaste för formen på en vampyr är att nosen blir rätt, jag tycker mig sett en del mindre lyckade varianter när jag letat runt så det var med en viss bävan jag började.
    Men det visade sig mycket enklare än jag först trodde. Jag limmade dit en rejält tilltagen balsa bit och genom att följa kroppens linjer med slipklossen kunde jag ganska snabbt slipa till en hyfsad noskon(1 cm balsa tar inte många minuter att slipa ner med 120:e papper).
    Sen klippte jag ut en profil-mall som jag använde som guide för att justera till nosen topp. Det blev faktiskt riktigt hyfsad om man får säga det själv.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	26727

    Förresten är det någon som vet var man får tag i 25g glasfibermatta? jag hittar bara 45g+...

    /S
    Den noskonen blev klart godkänd!

    Prova hos MBS Rc Models. Där finns det mesta av det du behöver för att glasa din Vampire.



    Göran

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    ....Förresten är det någon som vet var man får tag i 25g glasfibermatta? jag hittar bara 45g+...
    /S
    MBS har, som Göran skriver, men även här:
    http://www.hobbyverkstad.se/glasfiber/glasfiber.html
    och här, dessutom kolfiberrör mm:
    http://www.carbix.se/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Tack för tipsen på butiker...

    Igår började jag med vingen, hittade ett himla bra tips där man med hjälp av ett strykjärn föröver pappersritningar till balsa. Helt enkelt skriv ut spryglarna på laser eller kopiator(det funkar inte med bläck vad jag hört) kräma på stryckjärnet allt det har och lägg utskriften mot balsat och pressa med strykjärnet i ca 5sek. vänd sedan på balsat och pressa lite med strykjärnet på andra sidan för att motverka att det skall bli böjt. Sen är det bara att skära ut efter dina perfekta linjer. obs det går bara att använda ett papper en gång, så skall du ha fyra spryglar får du ha fyra utskrifter...

    /S

Liknande ämnen

  1. En hexacopter blir till.
    Av Milo i forum Hexa
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 09:42
  2. En röd MXS blir till hos Wesse
    Av wesse i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 17:23
  3. Calmato 40 blir till
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 20:45
  4. min Viggen blir till.
    Av DennanHMFK i forum Byggdagboken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 21:47
  5. Livet blir vad vi gör det till
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •