Tjabba!

Har gått runt och tänkt länge nu på "den ultimata farkosten för alla syften" länge nu... Tror att i mitt fall är det någonting hopfällbart för transport, så jag har börjat pilla ihop en Y6.

Jag har funderat på stegmotorer till kamerareglering ett tag sedan jag tittat på DJI:s kamerastabiliseringsrig men har för enkelhetens skull också spanat in "vanliga" RC-servon.

Det verkar som att folk försöker och försöker och försöker med vanliga servon och köper helt sjukt mycket/dyra kameragimbals i kolfiber som alla verkar se likadana ut till slut, alltså sånna som har en vanlig tilt-platta (remdriven) och rollar hela buren. Jag tror inte det är den ultimata lösningen i alla fall, men jag har spanat in lite mer bra servon bara för att...

MKS/Outrage-servon verkar vara de bästa som finns... Jag har tänkt såhär: vad händer om man använder ett MKS HBL980 (2S-lipo-anpassat med borstlös motor och minimerat kuggslack) till alla axlarna? Det kostar, men det gör alla andra grejer folk verkar använda med.

Vad tror ni? Någon som testat? Jag har mest sett MKS lite billigare "coreless"-servon användas, men inte deras mest dyra tail-servo. Till kamerastabilisering alltså.


Det jag ultimat letar efter är den bästa (snabbaste/starkaste) "aktuatorn" för kamerastabilisering så att jag kan utnyttja ett gyrosystem jag tänker bygga till max.