Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: TX:en har slutat fungera med Klöverantenn!

  1. #1
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard TX:en har slutat fungera med Klöverantenn!

    Hej Alla!

    Nu behöver jag hjälp att förstå vad som hänt, kan det var så att jag eldat upp min videosändare?

    För ett tag sedan skaffade jag en uppsättning klöverantenner till min FPV-utrustning, det fungerade kalas tills för ett par dagar sedan. Helt plötsligt vägrar videosändaren (FatShark 100mW) och Immersion (600mW) att överföra videosignal när jag har klöverantennen ansluten till TX:en. Stoppar jag dit orginal "rubber duck" fungerar videoöverföringen men inte när jag har klöverantennen.

    Jag har försökt bli klok på vad som skiljer antennerna åt, rubber duck:en har oändlig motstånd mellan skärm & centrumledare medans klöverantennen i det närmaste är att betrakta som kortslutning när man ohm-mäter mellan antennens centrumstift & skärm/chassie.

    Med "rubber ducken" ansluten till FatShark sändaren kan jag mäta en spänning på ca. 3,2 VDC mellan antennens chassiepoler (givetvis med antennen ansluten), med tanke på att antennen har oändligt motstånd så gissar jag att det flyter ingen eller iaf väldigt liten ström igenom antennen i detta läge.
    Det jag lurar på är vad som händer/har hänt när jag anslutit klöverantennen (obs. har alltid haft TX:en spänningslös när jag skiftat antenner då jag läst att man riskerar elda upp slutsteget om man inte har någon antenn ansluten med spänning på TX:en), klöver antennen är ju att betrakta som en kortslutning jämfört med "rubber ducken".

    Jag anslöt min WattsUp mellan TX-accen och sändaren och gjorde upptäkten att med klöverantennen ansluten så drar TX:en nästan dubbelt så mycket ström jämfört med när jag har "rubber ducken" ansluten
    (se bilderna här nedan)

    Har jag missat något väsentligt - har levt i tron om att det ska fungera att byta från "rubber duck" till klöverantenn utan att det ska påverka utrustningen negativt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2484.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	91,5 KB 
Id:	26718
    Med "rubber duck" ansluten:
    U=8,24 VDC
    I=0,35A
    P=2,8W


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2482.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	26719Med klöverantenn ansluten:
    U=8,22VDC
    I=0,62A (0,72 peak ström)
    P=5,0W

    Som sagt, med "rubber duck" ansluten så har jag bild men inte med klöverantennen.
    Har inte gjort några räckviddstester i detta läge, endast kört på skrivbordet.

    ..... skulle verkligen behöva lite uppmuntrande fingervisningar i ärendet, känns som jag inte är riktigt elektronik-kompatibel för tillfället! Suck!

    mvh Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Det låter som kortslutning i din klöverantenn, DC-motståndet ska vara i princip oändligt. Skär upp krympslangen på kontakten och kolla tex att ingen kardel i skärmen kommit emot innerledaren.

  3. #3
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Hej hmf!

    Jag var lite för snabb när jag sa att mitt problem gällde både FarShark- och Immersionsändaren, har gjort tester på fyra olika VTX:er och det är bara på FatSharksändaren som problemet uppstår dvs. att videosändningen fungerar när jag har "rubber ducken" ansluten men att det skiter sig när jag ansluter klöverantennen (samt att strömförbrukningen ökar).


    Jag får som sagt klöverantennen att fungera på tre andra andra VTX:er (1sr Immersion 600mW, 1st BEVRC 200mW & 1st BEVRC500mW), dessutom så ser jag ingen markant skillnad i strömförbrukning när jag kör med klöverantennen ansluten till dessa tre VTX:er (ja, det är samma klöverantenn jag kollat i samtliga VTX:er)

    Jag inbillar mig att problemt ligger i FatShark-sändaren..... men vad?


    mhv Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Hmm... det låter ju märkligt! Hur bra räckvidd får du med de tre andra VTX:erna och klöverantennen? Jag tycker fortfarande att DC-kortslutning i antennen låter galet...

  5. #5
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hmf Visa inlägg
    Hmm... det låter ju märkligt! Hur bra räckvidd får du med de tre andra VTX:erna och klöverantennen? Jag tycker fortfarande att DC-kortslutning i antennen låter galet...
    Jag gör lite räckviddstester under morgondagen så får vi se vad det blir för resultat utifrån det, har ju som sagt endast "skrivbordskört" grejerna sedan det började krångla.

    Återkommer....

    mhv Grefen
    Senast redigerat av Sjuntorparn den 2012-02-19 klockan 23:44.
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

Liknande ämnen

  1. Klöverantenn och tracker
    Av lassebetong i forum FPV Antenner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 16:25
  2. Felvänd klöverantenn!
    Av mageri i forum FPV Antenner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 18:43
  3. 5,8GHz IBCrazy klöverantenn på G
    Av MrOvanhill i forum FPV Antenner
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 15:48
  4. Inget att fungera!? HiTec & ArtTech
    Av Daesel i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •