Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: 5.8ghz i Sverige, straffskalor

  1. #21

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Håller helt klart med! Använd sunt förnuft vid både fpv och vanligt rc-flyg. Flyg varken för nära människor eller djur och håll er på stora avstånd från trafiken så kommer vi kunna ha roligt med denna hobby i många många år till

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Som sagt var. varför över huvudtaget ta upp denna fråga. Onödigt fokus på denna fråga om ni frågar mig.

    Att sedan argumentera om anslagningskrafter etc vid eventuell akrascher tycker jag är fel fokus. Är olyckan framme så är skadan skedd. Skit om man har försäkring eller ej. Fokus måste vara att alla anvädner sunt förnuft och inte tar onödiga risker. Sker olyckan så är skadan på vårt rätt oreglerade hobbyutövande skedd och vi kommer att få se ännu strängare regler och restriktioner än tidigare.

    MVH / Kajaken

  2. #22

    Standard

    Okej, tack för svaren! Sunt förnut är det som gäller alltså. Har ändå kollat på lagliga sändare, men likförbannat är man ju olaglig bara man går runt husknuten eller bakom en skogsdunge. Troligtvis lär ingen bry sig, verkar inte som klubben gör det heller faktiskt. Och inte lär man flyga långt nu heller då jag har problem med antennerna, min rc-länk försvinner före videon vilket knappast är idealt. Fick veta det ute på isen för nån dag sedan då quadcoptern gick in i failsafe och landade i blötsnö.

  3. #23
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Tjenare, har lite fått en nytändning inom modellflyget just med förhoppningen att få ihop en FPV-kärra. Och det DrHanke skriver glädjer mig. Det som dock är riktigt intressant med amatörradiobanden är att i den nedre delen av varje frekvensband är det ett spann reserverat för datatrafik.

    Så kort och gott, vill man ha räckvidd ska man vara radioamatör och köra digital videolänk
    Mvh Palleman

  4. #24
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman Visa inlägg
    vill man ha räckvidd ska man vara radioamatör och köra digital videolänk
    För mycket "delay" på dom digitala tyvärr

    //Matte

  5. #25

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg

    Bästa sättet att göra detta inom lagens armar är att ta ett amatörradio certifikat så öppnar sig världen väsentligt och man kan kräma på lite mera effekt utan att riskera försäkringen och omgivningen.

    För till syvene och sist så är det så att har man felaktig utrustning och det blir en utredningen så är chansen väldigt stor att man kan mista ersättningen och blir ersättningsskyldig själv och det är ju inte så roligt kanske...

    Vad gäller mig själv så har jag sedan lång tid tillbaka ett amatörradio cert vilket gör att man inte behöver tänkta på effekterna då jag har möjligheten att kunna kräma på rätt bra innan jag är utanför tillåtna gränser Det enda området är 2,4GHz där 100mw gäller men 433MHz, 1,2GHz och 5,8GHz kan jag köra 1000W på, men som sagt 600mW i videosändaren är mer än tillräckligt för att hålla sig inom syn håll vilket är regeln som gäller för hur långt bort man får flyga innan utrustningen klassas som UAS och kräver tillstånd från Transportstyrelsen.
    Hur länge är ett amatörradiocert giltigt? Jag har också sedan lång tid tillbaka - fast garanterat längre tid ändå tillbaka ett cert. Vi fick avlägga prover på antennlära, in- och utmatad effekt, vågutbredning, swr, mätning på utrustning, Q-kod, telegrafi/morse, fonetiskt alfabet, anrop, felsökning på utrustning mm.
    Nu är det väl inte PTS som utfärdar cert längre vad jag har förstått utan SSA och FRO bl.a. Därför undrar jag....
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av WiseDuck Visa inlägg
    Jag tycker förstås reglerna är fulkomligt löjliga och måste man flyga LOS och med en extra pilot så försvinner ju nästan hela charmen med FPV.
    Jag förstår drivkraften att flyga "iväg" och utforska, det är samma som många fullskalapiloter känner, men flyger man bortom LOS i okontrollerad luft (för att inte tala om i kontrollzon) eller utan spotter har man oerhört liten chans att se ett annat riktigt flygplan (typ cessna eller segelflygplan) i tid för att väja undan, de kan ju komma bakifrån dessutom. Det är inte heller säkert att man hör planet på distans, som man gör när man flyger inom sitt närområde.

    Med de analoga videolänkar vi har idag är linjeupplösningen och omvärldsuppfattningen genom en FPV-kamera inte ens 10% av vad man som "riktig" pilot förmår uppfatta runtomkring sig med perfekt syn där uppe i luften, och det är tillräckligt svårt att få syn på andra flygplan även då kan jag intyga.

    Tanken på detta, att kunna bli orsaken till ett flygplanshaveri med i värsta fall folk som omkommer, borde skrämma de som flyger long-range FPV mer än alla böter och straff.

    Så mitt förslag är (lite tillspetsat), gå med i en fullskala flygklubb, ta cert och börja flyga "på riktigt"
    - i alla fall tills FPV-tekniken ger perfekt virtual-reality och vi har VHF-röstkommunikation med andra flygfarkoster.
    Senast redigerat av Per-Fredrik den 2014-12-09 klockan 20:02.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Tydligen avskräcks inte alla av tanken på vilka konsekvenserna av dumdristig flygning skulle kunna bli:

    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...c-control.html

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per-Fredrik Visa inlägg
    Jag förstår drivkraften att flyga "iväg" och utforska, det är samma som många fullskalapiloter känner, men flyger man bortom LOS i okontrollerad luft (för att inte tala om i kontrollzon) eller utan spotter har man oerhört liten chans att se ett annat riktigt flygplan (typ cessna eller segelflygplan) i tid för att väja undan, de kan ju komma bakifrån dessutom. Det är inte heller säkert att man hör planet på distans, som man gör när man flyger inom sitt närområde.

    Med de analoga videolänkar vi har idag är linjeupplösningen och omvärldsuppfattningen genom en FPV-kamera inte ens 10% av vad man som "riktig" pilot förmår uppfatta runtomkring sig med perfekt syn där uppe i luften, och det är tillräckligt svårt att få syn på andra flygplan även då kan jag intyga.

    Tanken på detta, att kunna bli orsaken till ett flygplanshaveri med i värsta fall folk som omkommer, borde skrämma de som flyger long-range FPV mer än alla böter och straff.

    Så mitt förslag är (lite tillspetsat), gå med i en fullskala flygklubb, ta cert och börja flyga "på riktigt"
    - i alla fall tills FPV-tekniken ger perfekt virtual-reality och vi har VHF-röstkommunikation med andra flygfarkoster.
    Så som jag gillar att flyga fpv skulle jag inte vilja flyga om jag satt i farkosten själv inte alla som vill sträva efter att efterlikna fullskalaflyg.

    Just saying
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av WiseDuck Visa inlägg
    Så vad är straffskalan egentligen? Jag tycker förstås reglerna är fulkomligt löjliga och måste man flyga LOS och med en extra pilot så försvinner ju nästan hela charmen med FPV.
    Straffskalan i sig är inte ett dugg intressant. Om det är lite fel, eller mycket fel eller helt åt h-e fel man gör, oavsett vad så är vi alla överens om att det är fel.

    Hobbyn med FPV och framför allt multikoptrar ligger i hetluften som det är. Luftburen kamerautrustning är i ropet hos media och lobbyister med dåligt förstående för vad det egentligen är. Att riskera att ge mer negativ press riskerar att sabba hobbyn permanent för alla inblandade.

    Så, kör förnuftigt, och kör enligt boken. Inte bara bra för dig din försäkring och eventuella stämningar. Det är bra för hela communityt att alla sköter sig så exemplariskt som möjligt.

    Att diskutera ämnet på detta sättet och indirekt be communityt om lov eller dispens för att stilla den egna moralen är ganska smaklöst. Avskyr att vara den med pekpinnen, men om de skall diskuteras, om det är prat om hur mycket man skall bryta mot lagarna.. Då är kanske ett offentligt forum det bästa stället.


    -

    Så följ din klubbs anvisningar på hur reglerna skall tolkas.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg
    Det jag menade är väl att dom som kör fpv kör istortsett uteslutande frigolitmodeller som twinstar, bixler osv. Man vill ju ha en smidig plattform som kan ta den extra vikten av fpv och vara enkel att ta med sig och starta.
    Ehhhh....say what!!? 99% av alla fpv-piloter kör väl multirotorer, som inte har vingar som bär när motorerna slutar funka?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Så som jag gillar att flyga fpv skulle jag inte vilja flyga om jag satt i farkosten själv inte alla som vill sträva efter att efterlikna fullskalaflyg.

    Just saying
    , säg inte det, du kanske skulle gilla Ava-flygning, då får man ju känna på lite G oxå

    Huvudproblemet är som jag ser det inte med de som gillar att flyga hårt och lågt race-quad style i skogen t.ex. utan när man är ute på vift bortom LOS, på större höjder och/eller omdömeslöst inom tättbebyggt område utan spotter.

    Tyvärr är det nog redan kört på ett sätt, jag var på Hobbex igår (jag vet...) för att julklappsshoppa och man kunde nästan inte komma in i butiken för det stora berget med multicoptrar som stod i vägen, även maskiner i 15tkr-klassen (!) och värre. Det spelar nog ingen roll hur mycket vi "modellflygare" än försöker informera och utbilda de vi kommer i kontakt med, när köpmännen hakar på en trend och vill kränga produkt.

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Har nämnt det tidigare. Om alla FPVare ställde sig följande fråga innan start så skulle en del dålig media undvikas.

    " är jag beredd att ta konsekvenserna för vad som kan tänkas hända om jag flyger på det ställe och det sätt jag nu tänkt flyga på?"
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #33
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per-Fredrik Visa inlägg

    ...flyga hårt och lågt race-quad style i skogen...
    På snitslad bana som är avstängd för fotgängare. Perfekta sättet att själv få uppleva Speeder jakten från Endros måne (minus en snygg prinsessa då).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror nog vingarna är störst när det gäller FPV, själv kör jag båda.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Skillnader på 5,8GHz kit?
    Av zooks i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 00:41
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 14:40
  3. 5.8GHz stör
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:12
  4. 1.2 / 1.3, 2.4 eller 5.8GHz?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 11:15
  5. 5,8GHz
    Av kalleT i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •