Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 5.8ghz i Sverige, straffskalor

  1. #1

    Standard 5.8ghz i Sverige, straffskalor

    Jag har en liten fråga. Jag kör på Hobbykings vanliga 200mw 5.8ghz kit och det funkar väl. Men nu ska det uppenbarligen vara långt över den gräns som satts i Sverige och ordförande i den lokala rc-klubben säger förstås att man hamnar bakom galler direkt om man ertappas med att flyga FPV utan medpilot, bortanför vad man ser eller med fel frekvens eller styrka. Jag tvekar på att det stämmer, jag har sett gott om piloter som inte direkt håller sig till regeln om korrekt styrka. Kan man ens få en användbar räckvid med 25mw?

    Så vad är straffskalan egentligen? Jag tycker förstås reglerna är fulkomligt löjliga och måste man flyga LOS och med en extra pilot så försvinner ju nästan hela charmen med FPV.

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av WiseDuck Visa inlägg
    Jag har en liten fråga. Jag kör på Hobbykings vanliga 200mw 5.8ghz kit och det funkar väl. Men nu ska det uppenbarligen vara långt över den gräns som satts i Sverige och ordförande i den lokala rc-klubben säger förstås att man hamnar bakom galler direkt om man ertappas med att flyga FPV utan medpilot, bortanför vad man ser eller med fel frekvens eller styrka. Jag tvekar på att det stämmer, jag har sett gott om piloter som inte direkt håller sig till regeln om korrekt styrka. Kan man ens få en användbar räckvid med 25mw?

    Så vad är straffskalan egentligen? Jag tycker förstås reglerna är fulkomligt löjliga och måste man flyga LOS och med en extra pilot så försvinner ju nästan hela charmen med FPV.
    Fråga en polis och jag lovar att dom har inte en aning och första tanken för deras del är nog knappast att det är något olagligt i farten. Ofta handlar det ju om lätta frigolitplan som används för fpv och om man nu ser till fara för andra så finns det bra mycket farligare plan ute på fälten även om dom kör inom synhåll och med duktiga piloter. Det kan alltid gå fel med ett flygplan och det kan ju ta vägen vart som helst om man har otur (även utom synhåll) oavsett om man kör fpv eller har medpilot osv.

    Handlar mest om ett motstånd mot förändringar tror jag från endel personers håll och jag får iallafall hellre en fpv-kärra i skallen än en 50% metanolmodell eller liknande...

    Skulle bli extremt förvånad om någon polis skulle prioritera en modellflygare framför allt annat dom har att ta tag i.

    Har förresten ingen aning om straffskalorna eller vad som är tillåtet. Kör själv med 600mW 5.8GHz.

    Har hört att 1.2GHz inte är tillåtet alls men fått för mig att 5.8GHz är tillåtet

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    För att göra diskussionen kort så varför ens lyfta denna fråga. Bröjar vi grotta i den så kommer vi komma fram till att en hel del av det vi nyttjar i form av sändare etc inom FVPandet (och som faktiskt gör flygandet säkrare som LRS tex.) ej följer lagens riktlinjer helt och hållet. Dvs. låt det vara, använd vad du vill (och vet dess begränsningar) och använd sunt förnuft.

    MVH

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Jag håller med om att sunt förnuft räcker långt och prio ett är att vara ansvarsfull och på det sättet undvika olyckor. Jag tror ingen kommer ifrågasätta något förrän den dagen det händer en olycka med personskador eller en dyr sakolycka (kraschar in i en bil tex) och försäkringsbolagen börjar kolla upp saken. Flyg med insidan alltså.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hmf Visa inlägg
    Jag håller med om att sunt förnuft räcker långt och prio ett är att vara ansvarsfull och på det sättet undvika olyckor. Jag tror ingen kommer ifrågasätta något förrän den dagen det händer en olycka med personskador eller en dyr sakolycka (kraschar in i en bil tex) och försäkringsbolagen börjar kolla upp saken. Flyg med insidan alltså.
    Jag är lite kluven i det här sammanhanget. Å ena sidan räcker det nog med sunt förnuft enligt "hmf" men å andra sidan kommer en dyr olycka förr eller senare att inträffa och då kommer juristerna att läsa in sig på vad som gäller. Därför är det enda säkra att kolla upp reglerna och hålla sig innanför dom.
    Senast redigerat av pernstig den 2012-02-19 klockan 18:37. Anledning: tydlighet
    /Leif

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är förmodligen inte bara FPV som tänjer gränser vad gäller prestanda på grejorna utan mycket av det som importeras privat utan papper är nog tveksamt om det godkänts i Sverige.

    Hatar att gissa så jag gör tydligt att jag inte vet säkert... men var det inte iaf förr väldigt på tapeten att sändare skulle vara godkända för bruk i Sverige?
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Tycka vad man vill om lagar och regler. För att försäkringen skall gälla så skall och svenska lagar efterföljas.

    Det är inte helt självklart heller om man läser på PTS, jag har försökt göra en sammaställning nedan. Man får nog jobba vidare lite så informationen blir helt 100 korrekt vilket jag reserverar mig för just nu...

    PTS författarsamling säger detta om frekvenser och effekter.
    http://www.pts.se/upload/Foreskrifte...tag_101209.pdf

    432-438MHz Amatörradio max 1000W
    433,05-343,79MHz ISM, max 15mW e.r.p
    439,6875-439,9875MHz ISM radiostyrning max 500mW e.r.p
    446,00625-446,09375max 500mW e.r.p

    1240-1300MHz Amatörradio, 1000W, amatörradio licens

    2300-2450MHz Amatörradio (100mw)
    2400-2483MHz ISM band 25mW e.i.r.p eller 100mW med bandspridningsteknik Spread Spectrum

    5650-5725MHz Amatörradio 1000W
    5725-5830MHz Amatörradio 1000W
    5725-5875MHz ISM band 25mW e.i.r.p

    Detta innebär att är man inte radioamatör så gäller följande:
    500mw utstrålad effekt på valda delar inom 433, 446
    25mw utstrålad effekt på 2,4GHz och 5,8GHz (FPV sändare)
    100mw utstrålad effekt på 2,4GHz om man har en radio som har Spread spectrum teknik, har man köpt en 2,4 radio i Sverige så efterföljs detta.

    Bästa sättet att göra detta inom lagens armar är att ta ett amatörradio certifikat så öppnar sig världen väsentligt och man kan kräma på lite mera effekt utan att riskera försäkringen och omgivningen.

    För till syvene och sist så är det så att har man felaktig utrustning och det blir en utredningen så är chansen väldigt stor att man kan mista ersättningen och blir ersättningsskyldig själv och det är ju inte så roligt kanske...

    Vad gäller mig själv så har jag sedan lång tid tillbaka ett amatörradio cert vilket gör att man inte behöver tänkta på effekterna då jag har möjligheten att kunna kräma på rätt bra innan jag är utanför tillåtna gränser Det enda området är 2,4GHz där 100mw gäller men 433MHz, 1,2GHz och 5,8GHz kan jag köra 1000W på, men som sagt 600mW i videosändaren är mer än tillräckligt för att hålla sig inom syn håll vilket är regeln som gäller för hur långt bort man får flyga innan utrustningen klassas som UAS och kräver tillstånd från Transportstyrelsen.

    Som sagt på 25mW med rätt antenner och kvalitativ utrustning så kommer man väldigt långt, vet inte vart den här hysterin om massor av effekt kommer ifrån... Om 2,4 radion man använder enligt alla specar ofta klarar upp till 2km så varför måste man kräma på mer med videosändaren ? Sug på den...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg
    Fråga en polis och jag lovar att dom har inte en aning och första tanken för deras del är nog knappast att det är något olagligt i farten. Ofta handlar det ju om lätta frigolitplan som används för fpv och om man nu ser till fara för andra så finns det bra mycket farligare plan ute på fälten även om dom kör inom synhåll och med duktiga piloter. Det kan alltid gå fel med ett flygplan och det kan ju ta vägen vart som helst om man har otur (även utom synhåll) oavsett om man kör fpv eller har medpilot osv.

    Handlar mest om ett motstånd mot förändringar tror jag från endel personers håll och jag får iallafall hellre en fpv-kärra i skallen än en 50% metanolmodell eller liknande...

    Skulle bli extremt förvånad om någon polis skulle prioritera en modellflygare framför allt annat dom har att ta tag i.

    Har förresten ingen aning om straffskalorna eller vad som är tillåtet. Kör själv med 600mW 5.8GHz.

    Har hört att 1.2GHz inte är tillåtet alls men fått för mig att 5.8GHz är tillåtet
    Hej Dave, jag håller helt med dig i detta ämne :-)

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg
    Handlar mest om ett motstånd mot förändringar tror jag från endel personers håll och jag får iallafall hellre en fpv-kärra i skallen än en 50% metanolmodell eller liknande...
    FPV-kärra säger väl ingenting? kan ju likaväl vara större och tyngre än en 50% metanolmodell. FPV är ju ett flygsätt eller vad vi nu skall kalla det, inte en storlek på flygplan.
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    FPV-kärra säger väl ingenting? kan ju likaväl vara större och tyngre än en 50% metanolmodell. FPV är ju ett flygsätt eller vad vi nu skall kalla det, inte en storlek på flygplan.
    Visst är det så. Det jag menade är väl att dom som kör fpv kör istortsett uteslutande frigolitmodeller som twinstar, bixler osv. Man vill ju ha en smidig plattform som kan ta den extra vikten av fpv och vara enkel att ta med sig och starta. En metanol-modell blir för mycket runtomkring eftersom man mest bara vill flyga.

    Min poäng är väl att inom modellflyg finns det många andra som tar betydligt större risker än de som kör fpv.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Hej Dave, jag håller helt med dig i detta ämne :-)
    Såbra!

  12. #12

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    FPV-kärra säger väl ingenting? kan ju likaväl vara större och tyngre än en 50% metanolmodell. FPV är ju ett flygsätt eller vad vi nu skall kalla det, inte en storlek på flygplan.
    Om man skall följa regelverket så finns det även vikt bestämmelser på kärran.
    Då kan man följdaktligen inte flyga fpv med en 50% are.
    //Lasse

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg

    Min poäng är väl att inom modellflyg finns det många andra som tar betydligt större risker än de som kör fpv.
    Absolut är det så, men där är skillnaden att man håller sig inom regelverket även om det rent praktiskt är mera rörelseenergi som man jobbar med.

    Sen kan man ju undra vad regler spelar för roll om någon skadas eller dör... jag försökte förklara för en småbarnsmamma som lät barnen leka på gatan att det är inte lämpligt. Hon menade att kidsen har ju sparkcyklar, klart de måste få vara på gatan och att jag skall anpassa farten, medans jag menar att Volvon vinner oavsett vems fel det är oavsett vilken fart den har om olyckan är framme.
    Superhero

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Absolut är det så, men där är skillnaden att man håller sig inom regelverket även om det rent praktiskt är mera rörelseenergi som man jobbar med.

    Sen kan man ju undra vad regler spelar för roll om någon skadas eller dör... jag försökte förklara för en småbarnsmamma som lät barnen leka på gatan att det är inte lämpligt. Hon menade att kidsen har ju sparkcyklar, klart de måste få vara på gatan och att jag skall anpassa farten, medans jag menar att Volvon vinner oavsett vems fel det är oavsett vilken fart den har om olyckan är framme.
    Självklart är det så.

    Är det någon som hört något om allvarliga olyckor inom modellflyg som har drabbat andra än utövaren och vad det har fått för efterspel? (Försäkringar osv)

    Sen är jag inte orolig för personskada eller egendomskada när jag flyger min bixler på runt 1 kg. Även om den skulle falla ner vertikalt så är det inga hastigheter som skulle kunna skada någon eller något förutom möjligtvis ett blåmärke på sin höjd.
    Däremot finns ju risken att man skulle skrämma någon om den dimper ner mitt framför en motorcykel eller bil men det är väl enda tillfället jag kan komma på som en sådan modell skulle kunna orsaka något allvarligt.

    Själv flyger jag inte över bebyggelse utan det man letar efter är ju häftiga naturlandskap att flyga runt i.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Nu är jag lite lätt off-topic, men inte så långt bort att jag tänker skämmas... Så här kommer det :-D

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Som sagt på 25mW med rätt antenner och kvalitativ utrustning så kommer man väldigt långt, vet inte vart den här hysterin om massor av effekt kommer ifrån... Om 2,4 radion man använder enligt alla specar ofta klarar upp till 2km så varför måste man kräma på mer med videosändaren ? Sug på den...
    Jag har ett svar på den frågan:

    FUD - Fear, Uncertainty and Doubt

    Folk är helt enkelt rädda för att tappa videolänken och tvivlar på sin utrustnings förmåga att klara av vad de vill utsätta den för. Dessutom känner man inte i allmänhet till hur man gör för att fixa en bra signal och hur bra signal man faktiskt kan ha med små effekter och rätt antenner etc. Effekten är enkelt att förstå sig på. Alla vet att man kan slå hårdare med en större hammare!

    Nu tänker jag riskera att låta dryg, men detta skadar aldrig att påminna om! Ta det för vad det är, en vänlig påminnelse om något som vi alla vet och ofta slarvar med.

    Själv löser jag problemet genom att inte flyga för lågt allt för långt bort. Ganska enkelt att lista ut faktiskt. Kan man se modellen (så pass bra att man kan styra den) så är oftast signalstyrkan tillräcklig och att kunna se modellen kan vara beroende av två saker, antingen avstånd eller LOS (Line of Sight). Har man flugit för långt så ser man den inte och har man saker i vägen så ser man den inte heller. Man kan kapa ett ben och hjälpligt klara sig stående, men inte två. Det är inte svårare än så.

    För att lista ut riktvärden på vad utrustningen klarar är det helt enkelt så att vi får ta till en gammal klassiker... Räckviddstest! Ställ modellen på en meters höjd och knata iväg med RC och videomottagare+skärm/goggles alternativt be en kamrat, varför inte din spanare, knata med modellen. Då funkar ju GPSen och avständsmätaren i OSDn. Kolla när bilden blir dålig. Mät! Flyg inte längre än så. Möjligen kan man testa sig fram från det avståndet i olika förhållanden till vilka avstånd som gäller. Exempelvis, klar sikt på plan mark: +X meter. Träddunge ivägen: -X meter.

    Lär er sedan hur kartan/terrängen ser ut där ni ska flyga så ni vet om ni flyger bakom något och håll koll på avståndet i OSDn. Google Maps är er vän! Plugga kartan för ert flygområde i förväg.

    Det finns också andra faktorer som kan leda till problem, nämligen potentiella störkällor som GSM-basstationer och annat oknytt som vräker ut effekt i etern. Flyger man nära sånt så kan man räkna med att det blir sämre räckvidd eftersom de fyller etern med skräp (ur vår synvinkel). Även om de sänder på sina frekvenser och vi på våra så kommer de fylla på med skräp i våra frekvensregioner genom under- och övertoner från sina egna frekvenser. Ju större effekt de använder desto mer slår det på våra grejor, som ju också ofta inte är de allra bästa på att filtrera bort skräp.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Nu är jag lite lätt off-topic, men inte så långt bort att jag tänker skämmas... Så här kommer det :-D



    Jag har ett svar på den frågan:

    FUD - Fear, Uncertainty and Doubt

    Folk är helt enkelt rädda för att tappa videolänken och tvivlar på sin utrustnings förmåga att klara av vad de vill utsätta den för. Dessutom känner man inte i allmänhet till hur man gör för att fixa en bra signal och hur bra signal man faktiskt kan ha med små effekter och rätt antenner etc. Effekten är enkelt att förstå sig på. Alla vet att man kan slå hårdare med en större hammare!

    Nu tänker jag riskera att låta dryg, men detta skadar aldrig att påminna om! Ta det för vad det är, en vänlig påminnelse om något som vi alla vet och ofta slarvar med.

    Själv löser jag problemet genom att inte flyga för lågt allt för långt bort. Ganska enkelt att lista ut faktiskt. Kan man se modellen (så pass bra att man kan styra den) så är oftast signalstyrkan tillräcklig och att kunna se modellen kan vara beroende av två saker, antingen avstånd eller LOS (Line of Sight). Har man flugit för långt så ser man den inte och har man saker i vägen så ser man den inte heller. Man kan kapa ett ben och hjälpligt klara sig stående, men inte två. Det är inte svårare än så.

    För att lista ut riktvärden på vad utrustningen klarar är det helt enkelt så att vi får ta till en gammal klassiker... Räckviddstest! Ställ modellen på en meters höjd och knata iväg med RC och videomottagare+skärm/goggles alternativt be en kamrat, varför inte din spanare, knata med modellen. Då funkar ju GPSen och avständsmätaren i OSDn. Kolla när bilden blir dålig. Mät! Flyg inte längre än så. Möjligen kan man testa sig fram från det avståndet i olika förhållanden till vilka avstånd som gäller. Exempelvis, klar sikt på plan mark: +X meter. Träddunge ivägen: -X meter.

    Lär er sedan hur kartan/terrängen ser ut där ni ska flyga så ni vet om ni flyger bakom något och håll koll på avståndet i OSDn. Google Maps är er vän! Plugga kartan för ert flygområde i förväg.

    Det finns också andra faktorer som kan leda till problem, nämligen potentiella störkällor som GSM-basstationer och annat oknytt som vräker ut effekt i etern. Flyger man nära sånt så kan man räkna med att det blir sämre räckvidd eftersom de fyller etern med skräp (ur vår synvinkel). Även om de sänder på sina frekvenser och vi på våra så kommer de fylla på med skräp i våra frekvensregioner genom under- och övertoner från sina egna frekvenser. Ju större effekt de använder desto mer slår det på våra grejor, som ju också ofta inte är de allra bästa på att filtrera bort skräp.
    Det där stämmer iallafall på mig. Jag hade nollkoll när jag köpte sändare förutom att jag visste att jag inte skulle ta en 2.4GHz pga min andra sändare.
    Hade väldigt svårt att kvantifiera vad 600mW innebar och står man och väljer när priset inte nämnvärt är någon skillnad så tar man ju det "bättre" för säkerhetsskull.

    Får säga att det är endel störningar ändå trots den starka sändaren. Troligtvis för att jag använder vanliga antenner både på glasögonen och till sändaren i planet.

    Har inte flygit utom synhåll och har haft folk runtomkring med koll varje gång hittills.

  17. #17

    Standard

    MrOvanhill, visst förstår ditt resonemang. Problemet är ofta att ju mer effekt man stoppar in ju viktigare är det att man gjort rätt, störnivåerna öker ju rätt markant vilket kan få precis motsatt effekt av vad man ville uppnå...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg
    ... Sen är jag inte orolig för personskada eller egendomskada när jag flyger min bixler på runt 1 kg. Även om den skulle falla ner vertikalt så är det inga hastigheter som skulle kunna skada någon eller något förutom möjligtvis ett blåmärke på sin höjd. ...
    Det borde du nog vara. Även en Bixler kan nog flyga i runt 50 km/h, speciellt med lite dykvinkel. Väger den 1 kg så har den i så fall en anslagsenergi på 100 Joule, vilket svarar mot anslagsenergin från en vikt på 1 kg som släpps från 10 m höjd. Man kan visserligen med viss rätt hävda att anslagsenergin delvis absorberas då frigoliten demoleras. Säg att detta förbättrar situationen med en faktor 5. Då återstår 20 Joules anslagsenergi som den som blir träffad måste ta upp. Detta svarar ungefär mot energin hos en 3S, 2000 mAh lipo som släpps från 10 meters höjd. Tror du resultatet bara blir ett blåmärke om någon får en sådan i huvudet?

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det borde du nog vara. Även en Bixler kan nog flyga i runt 50 km/h, speciellt med lite dykvinkel. Väger den 1 kg så har den i så fall en anslagsenergi på 100 Joule, vilket svarar mot anslagsenergin från en vikt på 1 kg som släpps från 10 m höjd. Man kan visserligen med viss rätt hävda att anslagsenergin delvis absorberas då frigoliten demoleras. Säg att detta förbättrar situationen med en faktor 5. Då återstår 20 Joules anslagsenergi som den som blir träffad måste ta upp. Detta svarar ungefär mot energin hos en 3S, 2000 mAh lipo som släpps från 10 meters höjd. Tror du resultatet bara blir ett blåmärke om någon får en sådan i huvudet?
    För mycket fakta och tråden kanske försvinner *poff* (obs allmän ironi måndagen till ära)
    Superhero

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Som sagt var. varför över huvudtaget ta upp denna fråga. Onödigt fokus på denna fråga om ni frågar mig.

    Att sedan argumentera om anslagningskrafter etc vid eventuell akrascher tycker jag är fel fokus. Är olyckan framme så är skadan skedd. Skit om man har försäkring eller ej. Fokus måste vara att alla anvädner sunt förnuft och inte tar onödiga risker. Sker olyckan så är skadan på vårt rätt oreglerade hobbyutövande skedd och vi kommer att få se ännu strängare regler och restriktioner än tidigare.

    MVH / Kajaken

Liknande ämnen

  1. Skillnader på 5,8GHz kit?
    Av zooks i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 00:41
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 14:40
  3. 5.8GHz stör
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:12
  4. 1.2 / 1.3, 2.4 eller 5.8GHz?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 11:15
  5. 5,8GHz
    Av kalleT i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •