Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: FrSky antennplacering, nån som har lite råd att ge?

  1. #1

    Standard FrSky antennplacering, nån som har lite råd att ge?

    En liten fråga till, har försökt leta svar men inte riktigt fått reda på allt som jag behöver få reda på än.

    Här har ni bild på två av mina quadcopters: http://dl.dropbox.com/u/999968/20120219_151643.png

    Den första var den som tappade signalen efter 700m eller så. Troligtvis p.g.a. att antennerna strålar både åt fel håll och sitter helt fel. Jag antar att dom strålar ut i form av en donut och vänster och höger från den sista biten längst ut, om det stämmer hade jag i sådana fall ett hål rakt emot mig när jag flög.

    Så hur ska antennerna peka? Vissa säger 90° ifrån varandra, en längs med vänstra armen och den andra längst med den högra. Andra säger att en ska peka rakt upp emot skyn och den andra rakt ner, men att peka en ner går förstås inte. Någon annan sa att mottagaren ska pekas rakt upp, med antennerna 45° åt vardera sida.

    Och hur ska sen antennen på min sändare peka? Upp? Åt sidan? Jag gjorde en liten ful illustration här om dagen när jag ställde frågan. Hoppas ni har några idéer.

    Video skickas med en cloverleaf samt skew-planar antenn och funkar bra, pekar jag min mottagarantenn rakt upp så hamnar den nästan direkt intill videoantennen. Visserligen två olika frekvenser, men det är väl inge bra att dom ligger för nära varandra?

    Illustration:

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    31
    Jobb
    Daaata
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag har också funderat på samma sak. Tyvärr har jag inte läst så mycket antennteori som jag borde, men frågan med sändarantennens placering borde vara självklar. En rak antenn fungerar inte bra i antennens riktning, så den borde riktas så att man aldrig flyger åt den riktningen med sändaren riktad framåt. Det borde vara vänster eller höger, som på bild 2 i din Tx-skiss.

    Mottagarantennerna har jag just nu riktade 90 grader från varandra i bak på min quad. Dock inte fästa i de bakre armarna, eftersom de är av aluminium. Har man kolfiberarmar gäller samma sak.
    Din Rx-skiss nr 3 borde inte heller vara så bra, eftersom antennerna skulle kunna döljas helt av kroppsplattan. Men det borde ju gå bra, om man bara får ut ytterdelen av antennerna långt ut från plattan.

    Jag har blivit riktigt försiktig med 2.4 GHz och antennplacering sedan jag nästan förlorade min dyra Pike Superior-seglare som är helt i kolfiber. Där visade det sig att båda antennerna i vissa lägen doldes av kropp och vinge, vilket innebar att jag förlorade kontakten. Med "morrhår" i 45 graders vinkel från kroppen ser det ut som att jag löst det problemet.

    Gör ett räckviddstest med sändaren i lågeffektsläge och vänd quad:en åt alla håll, så ser du hur din lösning fungerar i verkligheten.

  3. #3

    Standard

    Värt ett försök, ska nog prova det senare idag när jag har tid. Mörkret gör det hela lite trökigt, sen känner jag ingen som håller på med quads som jag gör. Jag måste nog ta till lite smältlim för att peka antennerna rätt, samt att jag troligtvis drar dom genom sugrör eller nåt för att dom ska hålla rätt vinkel. Bara ändarna som tar emot signal så som jag förstått det. Här har du en video på olyckan. Mina fartreglage klagade efter det där, men nu funkar allt igen. Det skakar mkt p.g.a. för stora mjuka propellrar i för mycket vind.


  4. #4

    Standard

    Anledningen till att man säger att antennerna hos en diversitetsmottagare ska peka 90 grader från varandra är att säkerställa god polarisation. Dock så spelar det ju roll om de placeras på ett vertikalt plan eller ett horisontellt, allt utifrån polarisation. Det är inte ett så krångligt ämne men det lönar sig att läsa på lite, det blir lätt krångligt när man försöker att förklara.

    Kort sagt så kan man säga att för sprötantenner så är otimal placering om de placeras parallellt med varandra. Men för flygplan som svänger och har sig i luften så går det ju inte att mottagarantennen alltid är parallell med sändarantennen. Ett vertikalt-V brukar vara en ganska bra placering på ett flygplan.

    För en quad antar jag att det mesta beror på om du flyger långt bort eller högt. Jag skulle nog placerat i ett vertikalt-V oavsett vad.

  5. #5

    Standard

    Det blir nog lite av båda, men troligtvis mer av flygning långt bort. Det går nog att fixa så att antennerna pekar rakt upp. Men då lär man peta lite med quaden. Om antennerna pekar uppåt i ett V från topplattan på quaden så antar jag att även sändarantennen ska stå vertikalt.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Angående antenner och placering... Antennerna på sändare och flygplan ska så långt det är möjligt ha samma vinkel. Lodrätt är ofta bra eftersom antennerna vi använder på våra kära 2.4GHz-RC är dipoler och därmed är linjärt polariserade och har en toroidformad (donut) strålnings/mottagningszon runt själva pinnen/sladden. Man tappar massor av effekt på att peka den ena antennen mot den andra. Anledningen till att man vinklar sina mottagarantenner på olika sätt är att man vill försöka ställa dem i den vinkel som ger genomsnittligt minst dålig mottagning mot den vinkel man håller sändarantennen oavsett var flygplanet befinner sig i förhållande till sändarantennen.

    Kolla denna utomordentligt fina film på Vimeo, alla modellflygare borde se denna filmsnutt:

    Senast redigerat av MrOvanhill den 2012-02-21 klockan 21:44.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. FrSKY TARANIS
    Av Deep Purple i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2130
    Senaste inlägg: 2020-08-10, 19:39
  2. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 20:09
  3. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 13:08
  4. Binda FRSKY
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •