Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Börja med bränsleflyg.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Börja med bränsleflyg.

    Hej! har vart sugen på å flyga med bränsle så jag funderar på om det är mycket stök runtikring detta? flyger endast el nu å då accarna är slut ja då äre typ bara å fara hem å ladda. bränsle ja då äre väl bara å tanka då .

    har börjat denan hobby på egenhand å är ej med i klubb dels för att det ej finns någon i lycksele å det är väl minst 8mil till närmsta så man drar typ inte bara iväh hursomhelst.

    så vad bör man tänka på ? vad skall man ha för utrustning mer än flygplan å radio?

    äre svårt å börja med bränasleflyg på egenhand?

    å äre någon vinst i pengar å köra bränsle jämnfört med å typ införskaffa nya accar? om vi räkna på att minsta pris per acc är 400.

    / Anders.

  2. #2

    Standard

    Jag har lagt ner metanolmotorflyget efter många år med oljekladd, dyrt bränsle och trilskande motorer men visst ger det en extra dimension med motorljudet. Numera flyger jag bara eldrivet förutom segel men har faktisk en bensindriven Sukhoi i hangaren som jag luftar sommartid. Bensinare kladdar nästan inget, bara lite svarta stänk men man får räkna med en del krångel med inkörning och förgasarinställning samt ibland problem med tändsystemet. Bränslet är ju billigt och lättillgängligt, vanlig blyfri 95 med 2% tvåtaktolja. Flygmässigt är det ingen skillnad, möjligen om man går direkt från små lätta elparkflyers till stora tunga bränsleplan men det var ju inte det frågan gällde. Ursäkta om jag låter lite negativ
    /Leif

  3. #3

    Standard

    angående kostad är det lätt att räkna på, om du tänker att din 400krs acce klarar 100 cycler/flygningar så kostar varje flygning 4kr
    Köper du 1 liter soppa för 100kr och varje flygning drar 1dl så kostar varje flygning 10kr. Siffrorna är tagna ur luften men du hajar vinkeln. Klart det blir lite kladdigare men man får mer flygtid speciellt om man är lite yngre som faktiskt åker till fältet för o flyga och inte för att flyga en vända och dricka kaffe sedan. Vad jag personligen tycker är att el funkar bra upp till .60 storlek, funkar super längre men vid just 60 storlek tycker jag att accarna börjar bli så dyra att jag inte har råd med tillräckligt för o flyga en hel dag när jag inte har laddmöjlighet på fältet. Dock så har metanolen blivit lite dyr så tycker du ska satsa på bensin. Finns ju den halvnya "NGH GT-9" 10cc bensinare som borde bli billig i drift.
    Mvh David
    Mvh David

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kan du flyga elflygplan så kan du flyga förbränningsmotordrivet.
    Låt dig inte avskräckas av dem som aldrig lyckats bli vän med sina metanolmotorer och som klagar på oljekladd. Det återspeglar mer deras egen (bristande) förmåga att hantera förbränningsmotorer snarare än motorernas egenskaper. Det är vare sig svårt eller dyrt att flyga bränsleflyg och det behöver verkligen inte vara kladdigt.

    Jag förutsätter att du redan flugit en del elflyg och att du komfortabelt behärskar en 4-kanals kärra med dryga metern i spännvidd. I så fall ska det inte vara några problem för dig att även flyga bränsleflyg.

    Jag skulle välja att börja med en metanoltvåtaktare i .40-.46 storlek som exv. OS MAX 46AX. Moderna tvåtaktare från etablerade företag som OS och Enya är synnerligen lätthanterliga och pålitliga. När det gäller motorer så lönar det sig verkligen att köpa kvalitetsprylar, åtminstone om man är ny i gamet. En motor i denna storlek räcker väl till för sportflygplan med drygt 1,5 m spännvidd eller aerobaticflygplan med ca. 1,4 m spännvidd. Flygplan i denna storlek är praktiska såtillvida att de oftast är välflygande och att billiga standardkomponenter (exv. servon ) kan användas.

    Beroende på hur erfaren du är med elflyg kan du antingen välja en högvingad trainer som exempelvis The World Models LA Flyer 40 eller ett lågvingat sportflygplan som exempelvis Hangar 9 Pulse XT-40.

    Utrustningen du behöver är minimal:

    - En dunk bränsle med handvevad pump. Bränslet kan vara lågnitrerat 0-10% nitro. Oljan bör vara syntetisk, ej ricin. Lite nitro är inte fel eftersom det ger en lite jämnare tomgång, men absolut inget krav.

    - En glödstiftklämma med 1,2 V NimH-cell. Ju större desto bättre. Jag har själv en 8 Ah 1,2 V NimH-cell i D-cellsformat. Trots att jag flyger 50-75 timmar metanoldrivet per år laddar den inte mer än två gånger per säsong.

    - En "chicken stick" för att starta motorn, dvs en bit rundstav ca 20-25 cm lång och 1,5 -2 cm i diameter som man trär en bit trädgårdsslang över för att inte skada propellern.

    För att slippa bränslekladdet finns det följande att göra:
    - Täck förgasarinsuget med en bit nylonstrumpa som sträcks över öppningen och fästs med buntband runt förgasarhalsen
    - Skaffa en avgasrörsförlängare av silikon (ca 10 cm lång) som träs på utblåset från ljuddämparen och vinklar avgaserna bort från planet.

    Bränsle behöver inte vara dyrt om man köper det i lite större kvantiteter. Det lönar sig definitvt att höra med klubbar i bygden, eftersom de ofta har egna "kanaler" för bränsleleveranser som håller priserna nere. Själv betalar jag ca. 30 kr litern för onitad soppa med 15% ML70 syntetolja.
    Senast redigerat av Michael den 2012-02-23 klockan 19:59.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Trevligt att läsa Michaels fina beskrivning.
    Precis så ska det vara - inga onödiga stora lådor med bilbatterier och elstarters.
    Man behöver sällan mer än en full litersflaska med sig om man inte har stora plan eller ska flyga många timmar effektivt.
    En vettig metanolare startar man med en bit slang om man är osäker på snärten.
    Det viktiga är att man har bränsle fram och bra glöd - då startar en väl inställd motor på ett par slag.
    Sedan är det ju en personlig sak om man vill flyga tyst eller gillar lite mera ljud.
    När det är kallt som nu så är jag glad för ett lagom litet el-plan som är i luften på någon minut jämfört med att stå och tanka i kylan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Tack för alla tips ochh svar, har en 1,4 meters mx2 från fullkontroll som jag flyger med, blir lite rollar inverterat flyg inte alltför avancerat. är sugen mest på bränsleflyg för att bara kunna tanka å upp igen sen äre ju alltid kul mes lite gött ljud med. men jag får ta en funderare, kanske man kan besöka lite träffar först å få tips å kika på andra hur de gör.

  7. #7

    Standard

    OK lixxer...go for it! Om du avstår får du ju aldrig känna skillnaden mellan el- och bränsleflyg. Mitt tidigare inlägg var avsett att peka på några problem som jag alltför ofta sett på vårt klubbfält men om du är noggrann och går systematiskt till väga kommer det att funka, det vet jag av egen erfarenhet. Bensinare rekommenderas
    /Leif

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    He! Har från tidigt 60-tal kört metanol-diesel. Det var en tjusning. Däremot är dom hårda vintrarna som kommit då och då gjort fingrarna ganska motspänstiga. Nu upptäckte jag El-EDF. Skithäftigt med plastankor från Kina o ett ös som mina gamla engelska no-name motorer inte kunde matcha. Hur som helst har jag ett 30-tal gamla 2-4taktare liggande o till sommaren så tror jag bestämt att det börjar bli dags för en revivial för motorer lika mina, nämligen i gamla Vagabonder,Dart.Kitten,Spitfires osv i en metanoldimma o med det klassiska ljudet.
    Mogge

  9. #9
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    tjenare
    jag tycker att om man ska köra bränsle flyg så ska man köra bensin istället kostar mindre kladdar inte lika mycket och låter bättre en en metanol motor som låter som en sur geting. mrn man får doc gå upp i 30cc alltså 73" för att det ska fungera bäst.
    /Chrille
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chrille g Visa inlägg
    tjenare
    jag tycker att om man ska köra bränsle flyg så ska man köra bensin istället kostar mindre kladdar inte lika mycket och låter bättre en en metanol motor som låter som en sur geting. mrn man får doc gå upp i 30cc alltså 73" för att det ska fungera bäst.
    /Chrille
    Om man ny tvunget ska flyga med förbränningsmotor så kan man ju välja fyrtakt för metanol åxå, om man nu inte gillar "arga getingar". Då slipper man ju flyga "fullskala" åxå. ;-)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    För riktigt stora modeller är bensinmotorer praktiska men för storlekar upp till ca. 20 cc fungerar metanolmotorer utmärkt och för storlekar under 15 cc är de för mig det bästa alternativet jämsides med elmotorer om jag måste flyga tyst. Metanolmotorer behöver inte låta sämre än bensinare. Här är ett ljudexempel med min gamla slitna TWM CAP (salig i åminnelse) med en Saito 72 och standarddämpare. Moderna metanoltvåtaktare tål ofta ganska stora propellrar, en 46: klarar utan vidare 11x7 eller 12x6-propellrar. Med en dubbelkammardämpare (numera oftast standard) och en avgasförlängare puttrar de på med ca. 10 000 rpm och en ganska behaglig ljudbild.


  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Läser också Michaels beskrivning och tycker att den är strålande!
    K.I.S.S (simpelt) är det bästa och förbränningsmotorer är faktiskt skoj om man lägger ner
    lite möda på att förstå hur de funkar..
    Det finns en rolighetsfaktor i att få det att funka..
    Och köper man en O.S 46: a som det föreslås så kommer det att gå bra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej.
    När jag skaffa radiostyrt plan 1973/1974 med en glödstiftsmotor (Enya 29, 5 kubikare) upplevde jag inga direkta problem. Visst var det kladdigt men på den tiden hade man ju 20 % ricnolja och 80% metanol så då förstår du hur mycket olja som kom med ut med avgaserna... Men det lukta gott
    Ja då var jag 12-13 år och förstås väldigt intresserad så jag såg väl inte de svårigheter motorerna kunde ställa en inför som några hinder utan bara en utmaning att lösa. Besvärligast var på vintern med lite svårstartade motorer, tyckte vi.
    Men idag är ju glödstiftsmotorerna bra mycket bättre och oljeinblandningen med syntetisk olja mycket lägre. Tyst och fint går många motorer idag också, både 2- och 4-takt.
    Pröva på du, jag tror inte du kommer ångra dig om du provar. Det är kul och ger lite mer liv åt flygningen med "riktigt" motorljud. Elkärrorna har sin charm och jag föredrar det numera för det enkla handhavandet och fina prestandan sommar som vinter. Jag släpar med mig 80 Ah fritidsbatteri när jag flyger el och laddar i fält. 3 accar brukar för mig vara lagom att ha med ut och då kan jag flyga i stort sett kontinuerligt och ladda samtidigt (har en laddare så jag kan ladda två LiPo batterier samtidigt).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04_Bredlanda_2011-09-10.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	126,2 KB 
Id:	26853  

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    blir mer å mer sugen på införskaffa en bränsle kärra nu, viktigt är ju att det fungerar vintertid vilket jag fått uppfattning av att dagens motorer å servon mm klarar bra idag. För mig så känns det som vintern öppnar upp många goa ställen för rc flyg då sjöar fryser te fina landningsbanor. får klara mig på el vintern ut så får jag införskffa bränsle te sommarn några accar till å de blir en del flyg te fjälls resten av vintern å speciellt vårvintern goa tider. mycket stort tack för alla svar kommer å läsa igenom detta ett par ggr å fundera en del.

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    För mig så känns det som vintern öppnar upp många goa ställen för rc flyg då sjöar fryser te fina landningsbanor. får klara mig på el vintern ut så får jag införskffa bränsle te sommarn några accar till å de blir en del flyg te fjälls resten av vintern å speciellt vårvintern goa tider. mycket stort tack för alla svar kommer å läsa igenom detta ett par ggr å fundera en del.
    En STOR thermos med hett vatten att hälla en skjätt över motorn innan man ska startar är ett gammalt känt knep när det är kallt ute. Det är lite säkrare än att värma med gasol men inget av alternativen är speciellt bra om motorn sitter inbyggd helt i en kåpa förstås.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Vintern kan, om man bortser från att motorerna kan vara mer svårstartade då, vara en fördel med förbränningsmotorer då man ofta får högre effekt. Ibland kan det hända att motorerna får "för bra" kylning dock.

Liknande ämnen

  1. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  2. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  3. Hej Vart ska man börja.
    Av wohlfie i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:22
  4. Börja om på nytt
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:36
  5. Vad ska man börja med?
    Av Westman i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •